Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Varför ska inte maten laga sig själv? Med detta tankesätt så blir situationen status quo. Vi har med ekonomiska styrmedel gjort dem ickeproduktiva, då är det väl rimligt att vi använder dem till att öka produktiviteten. Det gynnar dem flesta.
Jag ser fortfarande inte varför invandraren ska premieras med dom åtgärder som du gav förslag på.
Varför ska vi ha 2 stycken spelplaner?
Citat:
Gör den? Meningen är att minska de totala utgifterna, men att också att omjustera en del så att den belönar de invandrare som gör vad dem förväntas göra. Se procentsatserna och gåvobeloppet som förslag, vilka kan justeras framöver om det skulle visa att du har rätt.
Grundtanken är god, det förstår jag.
Jag har dock svårt att se varför en invandrad arbetstagare ska bli hyllad och premierad när vederbörande bara gör "rätt för sig".
Citat:
Hur kan det vara omvänd rasism att ge nysvenskar ett B-medborgarskap där de inte får full tillgång till bidragsapparaten?
Återigen, olika regler för att underlätta för den invandrade, ser inte logiken i det.
Citat:
Invandring har varit lönsam i Sverige, den är idag lönsam för många länder. Visst krävs det lite arbetsmoral och vilja för att jobba och vad kan man använda för ekonomiska styrmedel för att påvverka den? Det är så man måste tänka. Att inte får lika mycket akassa när man blir arbetslös som idag ökar ens incitament till att sköta sitt jobb. Det är ett exempel på vad man kan göra men det finns mycket fler.
Arbetskraftsinvandringen har varit mycket lönsam för Sverige, problemet, som du inte ser, är att dagens bidragsberoende invandrare står sig väldigt slätt i jämförelse med dom arbetsmyrorna som invandrade på 50-60-70 talet.