2008-08-24, 17:55
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Varför ska inte maten laga sig själv? Med detta tankesätt så blir situationen status quo. Vi har med ekonomiska styrmedel gjort dem ickeproduktiva, då är det väl rimligt att vi använder dem till att öka produktiviteten. Det gynnar dem flesta.

Jag ser fortfarande inte varför invandraren ska premieras med dom åtgärder som du gav förslag på.

Varför ska vi ha 2 stycken spelplaner?

Citat:
Gör den? Meningen är att minska de totala utgifterna, men att också att omjustera en del så att den belönar de invandrare som gör vad dem förväntas göra. Se procentsatserna och gåvobeloppet som förslag, vilka kan justeras framöver om det skulle visa att du har rätt.

Grundtanken är god, det förstår jag.

Jag har dock svårt att se varför en invandrad arbetstagare ska bli hyllad och premierad när vederbörande bara gör "rätt för sig".

Citat:
Hur kan det vara omvänd rasism att ge nysvenskar ett B-medborgarskap där de inte får full tillgång till bidragsapparaten?

Återigen, olika regler för att underlätta för den invandrade, ser inte logiken i det.

Citat:
Invandring har varit lönsam i Sverige, den är idag lönsam för många länder. Visst krävs det lite arbetsmoral och vilja för att jobba och vad kan man använda för ekonomiska styrmedel för att påvverka den? Det är så man måste tänka. Att inte får lika mycket akassa när man blir arbetslös som idag ökar ens incitament till att sköta sitt jobb. Det är ett exempel på vad man kan göra men det finns mycket fler.

Arbetskraftsinvandringen har varit mycket lönsam för Sverige, problemet, som du inte ser, är att dagens bidragsberoende invandrare står sig väldigt slätt i jämförelse med dom arbetsmyrorna som invandrade på 50-60-70 talet.
Citera
2008-08-24, 18:31
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag ser fortfarande inte varför invandraren ska premieras med dom åtgärder som du gav förslag på.

Varför ska vi ha 2 stycken spelplaner?

Jag har dock svårt att se varför en invandrad arbetstagare ska bli hyllad och premierad när vederbörande bara gör "rätt för sig".

Återigen, olika regler för att underlätta för den invandrade, ser inte logiken i det.
Två spelplaner? Jag lovar dig att i dagens samhälle så finns det fler en 3. Barn, sjuka, gammla, socialbidragstagare, kriminella, arbetare. Alla lever vi på olika villkor. Så vad är då problemet med att förändra en redan existerande spelplan eller att införskaffa en extra?

Det handlar inte enbart om att underlätta för den invandrade, du har missförstått mig. Jag vill totalt sett göra det svårare för denna grupp som helhet, men men ge incitament som kan verka till en bättre integration och göra invandrarna mer lönsamma. Tanken är att dessa incitament ska vara samhällsekonomiskt lönsamma.

Citat:
Arbetskraftsinvandringen har varit mycket lönsam för Sverige, problemet, som du inte ser, är att dagens bidragsberoende invandrare står sig väldigt slätt i jämförelse med dom arbetsmyrorna som invandrade på 50-60-70 talet.
Och mitt förslag är att man ska sluta att använda de ekonomiska styrmedlenna till att göra dem lata och slöa, utan istället till att göra dem produktiva och nyttiga för samhället. Alla människor påvverkas av incitament, svenskar, danskar, turkar, kineser mm. Men svenskar och nysvenskar påvverkas olika och det är ett faktum som inte får ignoreras.
Citera
2008-08-24, 18:41
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Två spelplaner? Jag lovar dig att i dagens samhälle så finns det fler en 3. Barn, sjuka, gammla, socialbidragstagare, kriminella, arbetare. Alla lever vi på olika villkor. Så vad är då problemet med att förändra en redan existerande spelplan eller att införskaffa en extra?

Problemet är att jag inte ser logiken i att "hjälpa" invandrare på traven, kan du inte försörja dig och din familj så finns det inte plats i det svenska samhället.

En invandrare har alla förutsättningar att lyckas i Sverige, dom flesta väljer att inte uttnytja den möjligheten.

Citat:
Det handlar inte enbart om att underlätta för den invandrade, du har missförstått mig. Jag vill totalt sett göra det svårare för denna grupp som helhet, men men ge incitament som kan verka till en bättre integration och göra invandrarna mer lönsamma. Tanken är att dessa incitament ska vara samhällsekonomiskt lönsamma.

Jag förstår grundtanken och den är bra.

Roten till vårt "problem" är ändå till sist invandringen i stort, jag använder hellre pengar till att hjälpa människor som saknar försörjning i Sverige att "hitta hem".

Citat:
Och mitt förslag är att man ska sluta att använda de ekonomiska styrmedlenna till att göra dem lata och slöa, utan istället till att göra dem produktiva och nyttiga för samhället. Alla människor påvverkas av incitament, svenskar, danskar, turkar, kineser mm. Men svenskar och nysvenskar påvverkas olika och det är ett faktum som inte får ignoreras.

Bra tanke men det gäller att alla vill åka med, vad händer med, det som jag tror är, den stora massan av invandrare som inte vill/kan jobba på samma villkor som en svensk?
Citera
2008-08-24, 18:48
Medlem
Snövits avatar
Citat:
För att förbättra integrationen och stärka det svenska språket
*Ge invandrare som lärt sig flytande svenska en check på 25.000:- och diplom
*Ge arbetsgivare anställer invandrare med dokumenterade svenskakunskaper halverad arbetsgivaravgift, men absolut ingen form av bonus om de väljer en invandrare som inte har det.
*Inför en segregationsskatt för invandrare(som inte varit svenska medborgare i mer än 10 år) som bor i områden med en invandrartäthet på över 50%.

Jag tycker inte att det är någon bra idé alls att ge dem någon check på 25 000 kr. Varför ska de ha det? Jag tycker istället att vi ska ha ett språktest och att man inte får något alls om man inte kan lära sig språket.

Jag anser inte heller att vi ska diskriminera svenskar genom att göra det billigare för företag att anställa invndrare.

Mer skatter anser jag inte heller vara lösning på något. Lösningen är att sänka alla slags bidrag till alla så att de är så pass låga att det alltid lönar sig att arbeta. Vi skulle få se en jävla massa folk masa sig till skitjobb då. Som det är nu så förlorar du pengar om du jobbar på ett lägbetalt jobb mot att gå på bidrag om man väger in resor och merkostnaderna det innebär att jobba.

Citat:
För att stärka viljan till att bli självförsörjande
*Tilldela endast ett halvt försörjningsstöd till invandrare som inte har varit svenska medborgare i mer än 10 år. Därefter får de fullt.
*Sjuklön och A-kassa ska endast vara 50% av lön till invandrare som inte har varit svenska medborgare i mer än 10 år. Därefter får de som oss andra.
*Jobb och utvecklingsgarantin ska endast vara 60% för invandrare som inte varit svenska medborgare i mer än 10 år.

Se inlägget ovan låga bidrag som sagt. Bara så man överlever i princip.

Citat:
För att öka deras attraktivitet på arbetsmarknaden
*Uttöka möjligheterna till utbildningar på sitt eget modersmål(även om de är bra på svenska så är det oftast lättare att lära sig på sitt eget språk).
*Gör det lättare för invandrare med utländska utbildningar att komplemmentera dem med vissa kunskaper som är nödvändigt för inrikes bruk. Så att det till exempel blir lättare för doktorer att få läkarlegitimationer.

Inga utbildningar på några modersmål piska på dem att lärasig svenska genom obligatoriska tester för medborgarskap.

Den andra punkten håller jag med om. Har man som invandrare en hög utbildning från ett annat land så ska det finnas möjlighet att använda den här. Antingen genom att den blir legitim eller att det krävs påbyggnad. Detta ska finnas definierat.
Citera
2008-08-24, 18:51
Medlem
Doncos avatar
Citat:
...

(a) Donco, spanska är ett stort globalt språk som man förväntar sig kunna där nere. Därför suger spanjorerna på engelska. Här uppe är vi bättre på engelska, vilket möjliggör språklig isolering och då är det rimligt att skapa incitament för att nysvenskar ska lära sig svenska.

(b) Och nej, det ligger faktiskt i vårat intresse att invandrare försvenskar sig snabbare. Åk till en invandrartät förort och fråga vilken svenne som hellst.
...

a) bor du i [valfritt land] så ska du fan i mig på eget bevåg lära dig det landets språk oavsett hur stort det språket är i världen eller ej. oftast påstår ju sig invandrarna vara högutbildade och akademiker, om så är fallet är det väldigt lätt att lära sig ett språk...

b) vi har inte bett dem komma hit, de har kommit hit helt på eget bevåg. det är helt och hållet upp till dem att klara sig. vi kan inte agera surrogatmamma till dem.
Citera
2008-08-24, 19:03
Medlem
Citat:
Jag tror att vi med en bättre strategi ska kunna vända invandringen från ett utgiftshål till en vinstaffär. På 50-talet var sysselsättningen bland de utrikes födda 20 procent högre än bland svenskar och det var en ren vinstaffär för Sverige. Varför kan vi inte sikta in oss på att göra invandringen mer effektiv istället för att bara försöka begränsa dess omfattning?

Det finns en mycket stor potential, en stor mycket stor del av uttrikesfödda är nämligen i arbetsför ålder. Problemet är att det förekommer en alltför stor passivitet inom denna. Hur ofta har man inte hört talas om de som bott här i 12 år, aldrig haft ett jobb och inte lärt sig ett ända svenskt ord. De är inte bara i sig själva ett problem, utan det blir ännu värre om andra invandrare ser dem som en förebild.

För att kunna fortsätta behålla en hög invandring och samtidigt tjäna på det så krävs det att man ger dem incitament till att integrera sig och vara produktiva inom rätt områden. Vi behöver gå från en sysselsättningsgrad på 57,6% bland utrikes födda till över 70% för att inte gå back.

Här är några förslag jag har:

För att förbättra integrationen och stärka det svenska språket
*Ge invandrare som lärt sig flytande svenska en check på 25.000:- och diplom
*Ge arbetsgivare anställer invandrare med dokumenterade svenskakunskaper halverad arbetsgivaravgift, men absolut ingen form av bonus om de väljer en invandrare som inte har det.
*Inför en segregationsskatt för invandrare(som inte varit svenska medborgare i mer än 10 år) som bor i områden med en invandrartäthet på över 50%.

För att stärka viljan till att bli självförsörjande
*Tilldela endast ett halvt försörjningsstöd till invandrare som inte har varit svenska medborgare i mer än 10 år. Därefter får de fullt.
*Sjuklön och A-kassa ska endast vara 50% av lön till invandrare som inte har varit svenska medborgare i mer än 10 år. Därefter får de som oss andra.
*Jobb och utvecklingsgarantin ska endast vara 60% för invandrare som inte varit svenska medborgare i mer än 10 år.

För att öka deras attraktivitet på arbetsmarknaden
*Uttöka möjligheterna till utbildningar på sitt eget modersmål(även om de är bra på svenska så är det oftast lättare att lära sig på sitt eget språk).
*Gör det lättare för invandrare med utländska utbildningar att komplemmentera dem med vissa kunskaper som är nödvändigt för inrikes bruk. Så att det till exempel blir lättare för doktorer att få läkarlegitimationer.

Varför just 70%? Då går vi väl back i alla fall om vi ska försörja deras 10 barn och hemmafru?

Halverad arbetsgivaravgift. Diskriminering!

Det där med 10 år var ju bara befängt.
Citera
2008-08-24, 20:03
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Problemet är att jag inte ser logiken i att "hjälpa" invandrare på traven, kan du inte försörja dig och din familj så..

Roten till vårt "problem" är ändå till sist invandringen i stort..
Det verkar som om du inte skulle gilla invandring om den varit lönsam. Jag ställer då en kontrollfråga: Om Sverige skulle tjäna 500.000kr per år som en arab spenderar i Sverige, hur många skulle araber skulle du då vilja att Sverige tar in per år(vi antar att Sveriges invandrare kan endast vara 100% arab)?

Citat:
Bra tanke men det gäller att alla vill åka med, vad händer med, det som jag tror är, den stora massan av invandrare som inte vill/kan jobba på samma villkor som en svensk?
Det är dem man ska motivera genom att ekonomiska instrument.

Snövit, tack att du har kommit med lite egna förslag.
Jag tycker inte heller att dem som inte lär sig språket ska få någon check, den är bara tillägnad dem från utomnordiska länder som lär sig tala rikssvenska. Det kanske blir en 4000 varje år som får checken och därmed en utgift på 100 miljoner varje år, vilket är småpengar för en statsbudget, men det viktiga är att det skulle kunna stimulera inlärning av språket. Om invandrare märker att någon i dens närhet får checken så blir förhoppningsvis reaktionen att dem också vill prata lika bra flytande svenska.

Nystartsjobb gör också skillnad på svenskar och anlända invandrare. Varför inga protester mot det?

Visst segregationsskatten är inte jättenödvändig, men möjligheterna med den är att man kan få en mer blandad befolkning. Iofs så beror en del av detta problem på att kommuner själva väljer hur mycket invandrare de ska ta in, då väljer Botkyrka att ta in tusentals, medan andra nöjer sig med ett fåtal. Men nu ska Stockholms rika nordostkommuner börja ta in fler utlänningar.

Angående utbildningar på ens modersmål så undrar jag om det kan leda till att utbildningen blir effektivare och om de därmed kan leverera ett högre nettoresultat till Sverige än om de tvingas utbilda sig på svenska och därmed inte få lika höga betyg som de annars skulle kunna ha fått.
Citera
2008-08-24, 22:34
Medlem
El Zorros avatar
Jag är ledsen killar men i det skedet som I&I är i för tillfället så försöker vi hålla alla trådar strikt ontopic även om det kan verka lite "tråkigt".

Så i denna tråden så diskuterar vi sätt för att få invandrare att bli lönsamma. Starta gärna en ny tråd där vi kan diskutera hur stor och vilken typ av invandring som vi kan tänkas ha.

/Mod

edit: Ähh, jag bryter ur de inläggen till en ny tråd. Ge mig någon minut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in