2008-08-21, 21:01
Medlem
I min värld så känns det logiskt att om jag investerar i en sverigefond som är noterad i USD så löper jag en valutarisk mot dollarn.
Dvs att om stockholmsbörsen står still ett år och att USD samtidigt tappar 20% mot SEK så borde min fond tappa dryga 20%.

Men så är ju tydligen inte fallet, sålänge de underliggande bolagen inte handlar i USD själva så tappar min fond inte i värde.

Kan någon förklara varför med några bra exempel?
Citera
2008-08-21, 21:16
Medlem
Ursas avatar
Din särskrivning fick mig att tro att du skrev i I&I-forumet. Det var ju tydligt ATT du skrev fel, frågan var bara HUR. Eftersom detta är FB, drog min hjärna slutsatsen att du talade om ariska valutafonder.
Citera
2008-08-21, 21:16
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
I min värld så känns det logiskt att om jag investerar i en sverigefond som är noterad i USD så löper jag en valutarisk mot dollarn.
Dvs att om stockholmsbörsen står still ett år och att USD samtidigt tappar 20% mot SEK så borde min fond tappa dryga 20%.

Men så är ju tydligen inte fallet, sålänge de underliggande bolagen inte handlar i USD själva så tappar min fond inte i värde.

Kan någon förklara varför med några bra exempel?

Om aktierna som fonden innehar är noterade i SEK så löper du ingen risk.

US = 6 SEK och fonden köper en aktie värd 1 USD dvs 6 SEK dag 1. Dvs fondens totala innehav är 6 SEK eller 1 USD

Dag 365 är USD =3 SEK aktien har ej rört sig och är därmed fortfarande värd 6SEK som nu = 2 USD. Fondens totala innehav är alltså 6 SEK eller 2 USD.

Det beror alltså på att den underliggande tillgången är noterad i SEK och inte vilken valuta bolaget handlar i.
Citera
2008-08-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Din särskrivning fick mig att tro att du skrev i I&I-forumet. Det var ju tydligt ATT du skrev fel, frågan var bara HUR. Eftersom detta är FB, drog min hjärna slutsatsen att du talade om ariska valutafonder.

Förstår verkligen inte vad du menar.
Men det finns inget ord som heter "valutariskfonder" vilket med andra ord gör det omöjligt att särkriva ordet.
Citera
2008-08-21, 21:30
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Men det finns inget ord som heter "valutariskfonder" vilket med andra ord gör det omöjligt att särkriva ordet.

Får nog hålla med dig på den punkten
Citera
2008-08-21, 21:31
Medlem
Ursas avatar
Citat:

Ja, jag ville för omväxlings skull inte klaga över felskrivning utan mest dela med mig av ett fniss.
Ariska valutafonder. Bara på FB.
Eller, förmodligen inte.
Citera
2008-08-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Om aktierna som fonden innehar är noterade i SEK så löper du ingen risk.

US = 6 SEK och fonden köper en aktie värd 1 USD dvs 6 SEK dag 1. Dvs fondens totala innehav är 6 SEK eller 1 USD

Dag 365 är USD =3 SEK aktien har ej rört sig och är därmed fortfarande värd 6SEK som nu = 2 USD. Fondens totala innehav är alltså 6 SEK eller 2 USD.

Det beror alltså på att den underliggande tillgången är noterad i SEK och inte vilken valuta bolaget handlar i.

Okej, om jag växlar in 1 USD och köper fondandelar som i sin tur köper aktier i SEK för 6 kronor enligt ditt exempel.
Sedan när dollarn halverats mot kronan så får jag ju 2 USD tillbaks enligt ditt exempel.
Detta innebär ju att amerikanen som gör ovanstående har dubblerat sin insats, han har 2 USD istället för 1 USD som han hade för ett år sedan, han har alltså gjort en vinst!

Gör svensken ovanstående så sätter han in 6 SEK dag 1 och tar ut 6 SEK 365 dagar senare, han gör med andra ord varken vinst eller förlust?
Citera
2008-08-21, 21:40
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Okej, om jag växlar in 1 USD och köper fondandelar som i sin tur köper aktier i SEK för 6 kronor enligt ditt exempel.
Sedan när dollarn halverats mot kronan så får jag ju 2 USD tillbaks enligt ditt exempel.
Detta innebär ju att amerikanen som gör ovanstående har dubblerat sin insats, han har 2 USD istället för 1 USD som han hade för ett år sedan, han har alltså gjort en vinst!

Gör svensken ovanstående så sätter han in 6 SEK dag 1 och tar ut 6 SEK 365 dagar senare, han gör med andra ord varken vinst eller förlust?

Att han får fler dollar dvs 2 istället för 1 innebär ju inte säkert att han gjort en vinst ekonomiskt. Om dollarn har halverats så är det ju av en anledning dvs troligtvis hög inflation i US jämfört med Sverige. 2 USD är mao inte värda mer än 1 USD var ett år tidigare eftersom dollarn har depricierat (jämför med de devalveringar som gjordes i Sverige när vi hade fast växelkurs). Han har därmed skyddat sitt kapital från den inhemska inflationen genom att gå lång i en tillgång noterad i utländsk valuta.

I praktiken beror det också lite på vad amerikanen använder sina US dollar till sedan då importerade varor kommer vara dyrare än om han köper vissa inhemska.

EDIT :Som du kan se har svensken också gjort en "vinst" i USD då han nu kan få 2 USD i stället för 1 som tidigare.
Senast redigerad av snow_man 2008-08-21 kl. 21:49.
Citera
2008-08-22, 23:23
Medlem
Kan man sammanfatta det som att man löper valutarisk mot valutan som de underliggande fonderna är noterade i?

Dvs om jag som svensk investerar i en brasilien-fond som är noterad i USD men de underliggande bolagen i fonden är noterade i brasilianska Real.
Ponera att aktierna i fonden står stilla.
1. Om USD går ner så är min insats oförändrad?
2. Om brasilianska real tappar i värde mot SEK med 30% så tappar jag 30%
3. Om brasilianska real stärks mot USD med 30% men står oförändrad mot SEK så blir min insats oförändrad?
Citera
2008-08-23, 20:34
Medlem
cobrs avatar
Citat:
Kan man sammanfatta det som att man löper valutarisk mot valutan som de underliggande fonderna är noterade i?

Dvs om jag som svensk investerar i en brasilien-fond som är noterad i USD men de underliggande bolagen i fonden är noterade i brasilianska Real.
Ponera att aktierna i fonden står stilla.
1. Om USD går ner så är min insats oförändrad?
2. Om brasilianska real tappar i värde mot SEK med 30% så tappar jag 30%
3. Om brasilianska real stärks mot USD med 30% men står oförändrad mot SEK så blir min insats oförändrad?

1.
Fonden köper Volvo aktier för 100USD när dollarn står i 6SEK
Ditt innehav 100*6 = 600SEK

Dollar går upp till 12SEK, fonden blir värd 50USD
Ditt innehav 50*12 = 600SEK

2.
Fonden köper LTDB för 100USD när dollarn står i 2BRL
Ditt innehav 200BRL = 100USD = 600SEK

Realen går upp till 4BRL, fonden blir värd 50USD
Ditt innehav 200BRL = 50USD = 600SEK

Om kronan är oförändrad mot realen har den förändrats mot dollarn.
Senast redigerad av cobr 2008-08-23 kl. 21:22.
Citera
2008-08-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Om kronan är oförändrad mot realen har den förändrats mot dollarn.

Kan det inte vara så att både realen och SEK har stärkts mot USD med 30% vardera?

Kan jag då sammanfatta med att det spelar ingen som helst roll om man väljer den brasilienfonden som är noterad i SEK, BRA eller USD - det är alltid enbart de underliggande aktierna i fonden som avgör min avkastning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in