Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Nästan. Helgonskriften till krönika publicerades dagen efter om jag inte minns helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Men din invändning mot henne är hennes obskurantistiska skrivande snarare än vad hon egentligen säger (om man skalar bort allt ordbajs)?
TYcker det är rätt lustigt att hon utnämndes till sämst skrivande akademiker i en tidskrift.
Ja, estetiken/retoriken kan aldrig förhandlas bort. Oavsett om du är en liberal som står med gamnacke och mumlar innantill från Hayeks "Frihetens grundvalar" eller om du är Schyman som ger dig in i teoretiska resonemang kring likheter mellan svenska och talibanska män så kommer det alltid att finnas en allmänhet som i bästa fall bara ryggar tillbaka inför dig.
Vilken idiot som helst kan skriva en tegelsten till bok. Men det är ett mästarprov att skriva en kortare bok där du kommer till saken utan att vara alltför avskalad. Den som inte tror mig kan se vilka det är som skriver böcker om astronomi eller antika kulturer för kidsen. Påfallande ofta är det personer med ytterst tunga akademiska meriter.
Varför Butler skriver sådana obegripliga MURAR AV TEXT vet jag inte. Men min gissning är att hon, som så många andra, överintellektualiserar och anser att ord är fiinare än bilder. Och det kan ju vara för att det är lättare att komma undan med usla texter än usla bilder. Det går alltid att rädda en usel text med ett utsökt val av papper och typsnitt. Sedan så finns det alltid språkbarriärer. Jag kan t.ex. inte skilja mellan kinesiskans toalettklotter och dess utsökta poesi. Men bilder kan i stort sett alla, oberoende av kultur och bakgrund kritisera.
En mer allvarlig anklagelsepunkt mot Butler är att hon visst lär vara för parodier och travestier, har jag fått förklarat för mig. Om det är frågan om riktigt förtryck så skall den förtryckte satirisera förtryckaren. Tydligen i all evighet. Och visst så kan parodier och travestier vara ett sätt att göra motstånd på. Tag t.ex. om man har fått en ny chef som klampar in helt okänsligt och sätter upp arga lappar i fikarummet som osar eld och svavel. Då kan det vara rätt att dekorera lapparna med gulliga saker som blommor, smileys och enhörningar. Men det bästa är ju att slippa sådana fasoner öht, ja?