2009-01-03, 07:46
Medlem
Subb[a]s avatar
Artiklar som http://www.aftonbladet.se/kultur/article4107056.ab kan man väl inte påstå ställer feminister och liknande i vacker dager direkt.
Citera
2009-01-03, 21:31
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Artiklar som http://www.aftonbladet.se/kultur/article4107056.ab kan man väl inte påstå ställer feminister och liknande i vacker dager direkt.

På vilket sätt då?
Citera
2009-01-03, 22:21
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
På vilket sätt då?

Kan ju bero på att "har du fel åsikt så förtjänar du att då en plågsam död inspärrad i en bur"
Citera
2009-01-03, 23:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Skall vi blicka ut internationellt så har vi på delad förstaplats Andrea Dworkin och Katharine McKinnon med sin oheliga allians med den kristna högern mot ponografi. På andraplats har vi Eve Ensler som med sina Vaginamonologer mystifierar kvinnans sexualitet.* På en hedervärd tredjeplats har vi Judith Butler vars som skriver totalt ogenomträngligt:
o_O >_< ;_;

*) För att det inte skall bli några missförstånd så skriver jag på betryggande avstånd från listan att Betty Dodson, en kvinna vars livsverk kan sammanfattas med avmystifierande av kvinnans sexualitet, fasar inför hur Eve Ensler vrider klockan tillbaka.
Citera
2009-01-03, 23:17
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Denna tyckte jag tog priset : Varje penetrerande samlag upprätthåller könsklasskillnaderna . vad f-a-n är könsklass?
Citera
2009-01-03, 23:47
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Kan ju bero på att "har du fel åsikt så förtjänar du att då en plågsam död inspärrad i en bur"

Förvisso rätt radikalt, men endå om man skalar bort det sura är det ju mest en text om att man kanske inte vill/måste tåla sexism bara för att?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Skall vi blicka ut internationellt så har vi på delad förstaplats Andrea Dworkin och Katharine McKinnon med sin oheliga allians med den kristna högern mot ponografi. På andraplats har vi Eve Ensler som med sina Vaginamonologer mystifierar kvinnans sexualitet.* På en hedervärd tredjeplats har vi Judith Butler vars som skriver totalt ogenomträngligt:
o_O >_< ;_;

*) För att det inte skall bli några missförstånd så skriver jag på betryggande avstånd från listan att Betty Dodson, en kvinna vars livsverk kan sammanfattas med avmystifierande av kvinnans sexualitet, fasar inför hur Eve Ensler vrider klockan tillbaka.

Judith Butler försökte jag läsa en gång, det var hart när omöjligt...

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Denna tyckte jag tog priset : Varje penetrerande samlag upprätthåller könsklasskillnaderna . vad f-a-n är könsklass?

Om man anser att alla kvinnor är underordnade män och är bevandrad i ett marxistiskt språkbruk antar jag man drar till med en sådan term.
Citera
2009-01-04, 13:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Judith Butler försökte jag läsa en gång, det var hart när omöjligt...
2002 förärade hon Stockholm en visit. Och akta dig vilken hyllningskolumn som skrevs i DN Kultur om henne! Hade Butler kommit med en uppenbar lögn, som att hennes strumpor skrämde bort tigrar, så hade kolumnisten trott på det med. Om det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta så måste det dunkelt skrivna vara ännu värre. Med vänner som Butler behöver man inga fiender.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2009-01-04 kl. 13:35.
Citera
2009-01-04, 13:53
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Förvisso rätt radikalt, men endå om man skalar bort det sura är det ju mest en text om att man kanske inte vill/måste tåla sexism bara för att?

Jo, men hon skapar en bild av sig själv att hon saknar självdistans och ger det också stämpeln feminism.
Ungefär som du anser att alla de killar saknar självdistans som blir upprörda över sexistiska skämt om män.

Inte så konstigt väl??
Citera
2009-01-06, 02:15
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
2002 förärade hon Stockholm en visit. Och akta dig vilken hyllningskolumn som skrevs i DN Kultur om henne! Hade Butler kommit med en uppenbar lögn, som att hennes strumpor skrämde bort tigrar, så hade kolumnisten trott på det med. Om det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta så måste det dunkelt skrivna vara ännu värre. Med vänner som Butler behöver man inga fiender.

Är det denna? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=13770

Men din invändning mot henne är hennes obskurantistiska skrivande snarare än vad hon egentligen säger (om man skalar bort allt ordbajs)?
TYcker det är rätt lustigt att hon utnämndes till sämst skrivande akademiker i en tidskrift.

Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Jo, men hon skapar en bild av sig själv att hon saknar självdistans och ger det också stämpeln feminism.
Ungefär som du anser att alla de killar saknar självdistans som blir upprörda över sexistiska skämt om män.

Inte så konstigt väl??

Det är förvisso rätt dumt; jag tycker dock hon har en poäng i att det finns en form av översittarattityd i att klassa folk som politiskt korrekta etc. (det kan vi ju inte minst se på detta fourm), det är ju ett sätt att by default underkänna en annans åsikt.
Citera
2009-01-06, 04:42
Medlem
StoneWolfs avatar
Alla populistfeminister på kvällstidningarna. Linda Skugge, Liza Marklund bl.a.
Citera
2009-01-06, 12:34
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Det är förvisso rätt dumt; jag tycker dock hon har en poäng i att det finns en form av översittarattityd i att klassa folk som politiskt korrekta etc. (det kan vi ju inte minst se på detta fourm), det är ju ett sätt att by default underkänna en annans åsikt.

Självklart finns det en sådan men situationen uppstår ju för att underkännandet av åsikter är större åt andra hållet, de som inte är så kallade politiskt korrekta har mycket svårare att komma till tals etc. och får även de sina åsikter underkända.

Man kan ju dra en parallell till stämplingen av invandringskritiker som rasister.
Citera
2009-01-06, 13:17
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Är det denna? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=13770
Nästan. Helgonskriften till krönika publicerades dagen efter om jag inte minns helt fel.
Citat:
Men din invändning mot henne är hennes obskurantistiska skrivande snarare än vad hon egentligen säger (om man skalar bort allt ordbajs)?
TYcker det är rätt lustigt att hon utnämndes till sämst skrivande akademiker i en tidskrift.
Ja, estetiken/retoriken kan aldrig förhandlas bort. Oavsett om du är en liberal som står med gamnacke och mumlar innantill från Hayeks "Frihetens grundvalar" eller om du är Schyman som ger dig in i teoretiska resonemang kring likheter mellan svenska och talibanska män så kommer det alltid att finnas en allmänhet som i bästa fall bara ryggar tillbaka inför dig.

Vilken idiot som helst kan skriva en tegelsten till bok. Men det är ett mästarprov att skriva en kortare bok där du kommer till saken utan att vara alltför avskalad. Den som inte tror mig kan se vilka det är som skriver böcker om astronomi eller antika kulturer för kidsen. Påfallande ofta är det personer med ytterst tunga akademiska meriter.

Varför Butler skriver sådana obegripliga MURAR AV TEXT vet jag inte. Men min gissning är att hon, som så många andra, överintellektualiserar och anser att ord är fiinare än bilder. Och det kan ju vara för att det är lättare att komma undan med usla texter än usla bilder. Det går alltid att rädda en usel text med ett utsökt val av papper och typsnitt. Sedan så finns det alltid språkbarriärer. Jag kan t.ex. inte skilja mellan kinesiskans toalettklotter och dess utsökta poesi. Men bilder kan i stort sett alla, oberoende av kultur och bakgrund kritisera.

En mer allvarlig anklagelsepunkt mot Butler är att hon visst lär vara för parodier och travestier, har jag fått förklarat för mig. Om det är frågan om riktigt förtryck så skall den förtryckte satirisera förtryckaren. Tydligen i all evighet. Och visst så kan parodier och travestier vara ett sätt att göra motstånd på. Tag t.ex. om man har fått en ny chef som klampar in helt okänsligt och sätter upp arga lappar i fikarummet som osar eld och svavel. Då kan det vara rätt att dekorera lapparna med gulliga saker som blommor, smileys och enhörningar. Men det bästa är ju att slippa sådana fasoner öht, ja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in