2008-08-20, 21:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
Länk till Wiki-artikeln:
http://en.wikipedia.org/wiki/2012_Summer_Olympics

Där anges följande som källa:
http://www.gamesbids.com/cgi-bin/news/viewnews.cgi?category=1&id=1160922510

Och där framgår att de som klagat är:
- Massoud Shadjareh, chairman of the London based Human Rights Commission

Shaykh Ibrahim Mogra, an imam on the Muslim Council of Great Britain - däremot anser att livet inte stannar upp under Ramadan, och att de muslimska idrottarna måste ta detta i beräkningen när de tränar.

Alltså.

Jag repeterar.

Det är EN i London bosatt person som klagat.

INTE "Some representatives of muslim countries".

Ibland så lönar det sej att göra lite källkritik INNAN man börjar höja blodtrycket.
Citera
2008-08-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det finns ju massor av idrott som pågår under civiliserade högtider, jag fattar faktiskt inte vad du pratar om? Det finns en massa "påskcuper" och "påskpokaler". Det finns annandagsbandy, (och fotboll i England bland annat på annandagen) det finns Izvestia cup som gick under julen, det finns nyårsbackhoppningen i Garmish. Helger och idrott hör intimt ihop i civiliserade kulturer.

Och det finns en hel del idrottsevenemang under muslimska högtider i länderna med muslimsk majoritet- det har ingenting med saken att göra. Poängen är att man aldrig skulle arrangera VM i fotboll eller OS under jul/påsk (börja inte nu leka smart och snacka om vinter och VM i fotboll).
Citera
2008-08-20, 22:38
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Och det finns en hel del idrottsevenemang under muslimska högtider i länderna med muslimsk majoritet- det har ingenting med saken att göra. Poängen är att man aldrig skulle arrangera VM i fotboll eller OS under jul/påsk (börja inte nu leka smart och snacka om vinter och VM i fotboll).

Jo, det skulle man alldeles säkert göra, men det är ju omöjligt att motbevisa, såklart eftersom vinter-OS går i februari och sommar-OS i augusti-oktober. Jag kan inte tänka mig att vinter-OS hade hindrats av påsken, inga andra idrotter gör ju det, det pågår ju fullt med slutspel i alla vinteridrotter under påsken när den är tidig utan att det hindrar någon. Tvärtom, folk är ju lediga och har tid att gå på idrott.
Citera
2008-08-20, 23:05
Medlem
Det är inget krav som muslim att fasta under Ramadan. Ser inte meningen i att flytta på datumet.
Citera
2008-08-20, 23:57
Medlem
Utterskärs avatar
Som nämnts innan så pågår ramadan i en HEL månad vilket INTE medför att jorden stannar(inte ens för muslimer). OS i London kommer att avslutas den 12 augusti dvs innan ramadan avslutas och den tre dagar långa "efterfesten" Eid al-Fitr/Bajram kan hållas utan att OS pågår.
Citera
2008-08-21, 19:51
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utterskär
Som nämnts innan så pågår ramadan i en HEL månad vilket INTE medför att jorden stannar(inte ens för muslimer). OS i London kommer att avslutas den 12 augusti dvs innan ramadan avslutas och den tre dagar långa "efterfesten" Eid al-Fitr/Bajram kan hållas utan att OS pågår.
Då är det ju inte ens ett problem. Så tråkigt för dem att de blev av med något att gnälla på, det måste göra ont.
Citera
2008-08-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Då är det ju inte ens ett problem. Så tråkigt för dem att de blev av med något att gnälla på, det måste göra ont.

Det "nya" gnället blir istället att det är orättvist att muslimerna inte får dricka eller äta under tiden solen är uppe och därför kommer drabbas av det i dom grenar som utspelar då solen är just uppe.
Citera
2008-08-21, 20:19
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det "nya" gnället blir istället att det är orättvist att muslimerna inte får dricka eller äta under tiden solen är uppe och därför kommer drabbas av det i dom grenar som utspelar då solen är just uppe.
Det är väl nåt de väljer själva trots allt? Förstår mig inte riktigt på dem.
Citera
2008-08-21, 21:37
Medlem
Bengrots avatar
För övrigt så är väl OS alldeles för sexigt för muslimer. En massa vältränade kvinnor och män som visar sig i badklädesliknande utstyrslar. Det måste väl ändå vara haram för niqabfolket?
Citera
2008-08-22, 12:01
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Länk till Wiki-artikeln:
http://en.wikipedia.org/wiki/2012_Summer_Olympics

Där anges följande som källa:
http://www.gamesbids.com/cgi-bin/news/viewnews.cgi?category=1&id=1160922510

Och där framgår att de som klagat är:
- Massoud Shadjareh, chairman of the London based Human Rights Commission

Shaykh Ibrahim Mogra, an imam on the Muslim Council of Great Britain - däremot anser att livet inte stannar upp under Ramadan, och att de muslimska idrottarna måste ta detta i beräkningen när de tränar.

Alltså.

Jag repeterar.

Det är EN i London bosatt person som klagat.

INTE "Some representatives of muslim countries".

Ibland så lönar det sej att göra lite källkritik INNAN man börjar höja blodtrycket.
Det verkar som inte det är så intressant. Skojigare att bygga hönor av fjädrar. För vi snackar 'muslimeeeeer!!' glöm inte det. Då kan man bygga slott säkert av en endaste sten tom om det kniper.
Citera
2008-08-22, 18:27
Medlem
IbnHazms avatar
Bismillah
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Dessutom gäller inte islams fastekrav för människor som är på resande fot vilket idrottsmännen rimligen räknas som.
Jag tycker de flesta har missat detta som är avgörande för de som fastar.
Citat:
Jag tror inte att det är så många idrottsmän som berörs faktiskt. Några damsimmare kanske?
Simmning avbryter inte fastan, inte om man har problem med att inte kunna motstå från att svälja vatten.
Citera
2009-12-23, 22:54
Medlem
Citat:
Jo, det skulle man alldeles säkert göra, men det är ju omöjligt att motbevisa, såklart eftersom vinter-OS går i februari och sommar-OS i augusti-oktober. Jag kan inte tänka mig att vinter-OS hade hindrats av påsken, inga andra idrotter gör ju det, det pågår ju fullt med slutspel i alla vinteridrotter under påsken när den är tidig utan att det hindrar någon. Tvärtom, folk är ju lediga och har tid att gå på idrott.

För Sverige har inte spelat fotbols vm på midsommarafton? Sen i år spela mit kära Ifk mot assyriska i superettan på påskafton och nu blir det hammarby 1:a maj. Heliga datum...
btw gillar jag nya OS loggan =)
Senast redigerad av Malew 2009-12-23 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in