2008-08-21, 05:59
Medlem
Wittgensteins avatar
Ja, jösses. I "mångfaldshemmet" måste man uppenbarligen låsa fast allt för att det inte ska försvinna. Att småbarn med lätthet kan falla ned i brunnarna är väl av mindre betydelse när man får lägga sina tjuvaktiga vantar på några kilo prima svenskt gjutjärn.
Citera
2008-08-21, 21:21
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Men det har ju hänt. En bit Järnväg (nedlagd) blev bortmonterad! Tror det var vid Enköping
Tv4 lokalnyheter:
Västerås | 2008-06-09
Räls stulen i Enköping
Tjuvarna har sågat upp rälsen och sen fraktat bort den, och dom har gjort det helt öppet enligt grannar runt spåret. Det skriver Enköpings-Posten.
Ja jävlar... 150 ton och 1,5 km järnväg enligt Svenska Dagbladet. Uppenbarligen är Sverige mer berikat av kriminella genier än vad jag befarade.
Nu håller jag tummarna för att någon ska få för sig att stjäla ledningarna ovanför spåren. 16 000 volt är precis vad tattarna behöver.
Citera
2008-08-22, 00:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Ja jävlar... 150 ton och 1,5 km järnväg enligt Svenska Dagbladet. Uppenbarligen är Sverige mer berikat av kriminella genier än vad jag befarade.
Nu håller jag tummarna för att någon ska få för sig att stjäla ledningarna ovanför spåren. 16 000 volt är precis vad tattarna behöver.
Men spåren efter tjuvarna är få.
Ja, jag är lite full nu...
Citera
2008-08-22, 01:03
Bannlyst
Citat:
Men det har ju hänt. En bit Järnväg (nedlagd) blev bortmonterad! Tror det var vid Enköping
Tv4 lokalnyheter:
Västerås | 2008-06-09
Räls stulen i Enköping
Tjuvarna har sågat upp rälsen och sen fraktat bort den, och dom har gjort det helt öppet enligt grannar runt spåret. Det skriver Enköpings-Posten.

Sjukt. Det låter jävligt farligt. Tänk om det orsakat en tågurspårning? WTF!

Haha en freudian slip, jag skrev faktiskt en TRÅDurspårning först! haha
Citera
2008-08-22, 02:01
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Sjukt. Det låter jävligt farligt. Tänk om det orsakat en tågurspårning? WTF!

Haha en freudian slip, jag skrev faktiskt en TRÅDurspårning först! haha
Haha
Fast här var det ett spår som inte användes. Nedlagd bana.
Men visst är det konstigt att man kan låtsas arbeta och ingen tycker det är konstigt. Fast det var ju en som var vaken. Men då var de redan klara.
Tjyvar försvann med spår utan spår.
Senast redigerad av Tantalora 2008-08-22 kl. 02:05.
Citera
2008-08-22, 22:15
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Men visst är det konstigt att man kan låtsas arbeta och ingen tycker det är konstigt.
Ingen förväntar sig väl att folk ska begå brott öppet. Tjuvar brukar vara ljusskygga figurer och någon som iklär sig en reflexväst och utför brottet med hjälp av en stor jäkla grävmaskin är så långt från sublim som man kan komma.

Ungefär som i Götet förra året då några fejkade ett vägarbete för att utföra ett rån:
http://hd.se/inrikes/2007/08/30/raanare-fejkade-vaegarbete/
Citera
2008-08-22, 22:42
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Men spåren efter tjuvarna är få.
Ja, jag är lite full nu...

Nej du är bara av banan och beautifull

OT
Pratade med en utredare igår som sade att spåren leder till Ystad hamn och containers där. Dvs på väg att skeppas till Polen. Åtminstone är det ett av spåren. Helt klart är östblocket finns med i detta.

Polisen är ju alltså inte helt bortkomna. De har sina tipsare så klart men i media låter det bara som de är helt oförstående osv. Givetvis en klar strategi bakom det.
Citera
2008-08-22, 22:50
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Haha
Fast här var det ett spår som inte användes. Nedlagd bana.
Men visst är det konstigt att man kan låtsas arbeta och ingen tycker det är konstigt. Fast det var ju en som var vaken. Men då var de redan klara.
Tjyvar försvann med spår utan spår.

En parallell till det. Har redan skrivit om i annan tråd. Men kort:

Malmö härförleden (tre veckor sedan) klev det in två zigenare och två araber med egen lätt lastbil på ett byggområde (Malmö Central) iklädda snickarebrallor och komplett tillhörande utrustning med hjälm osv. De hade köpt allt i en affär för proffessionella arbetskläder för att inte väcka uppmärksamhet.

De klev in mitt på förmiddagen trots andra arbetare runt om och lastade in 3000 fönsterbleck och ett antal splitternya ihopfällbara stegar. Då blev de påkomna av en snickare. Flykt, biljakt, krasch med flyktbilen, tre flydde och den fjärde slet ut snickaren ur sin förföljande bil och hoppade själv in. Snickaren flyförbannad, drog morakniv, vägrade släppa sin bil och hängande in i fönstret fick rånaren/tjuven 8 hugg i sidan. Han hittades sedan på Lomma camping, nästa dag med stor blodförlust. Välkänd zigenare var detta.

Snickaren klarade sig fint och varorna räddade. De tre andra är gripna också.
Citera
2008-08-23, 01:51
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
En parallell till det. Har redan skrivit om i annan tråd. Men kort:

Malmö härförleden (tre veckor sedan) klev det in två zigenare och två araber med egen lätt lastbil på ett byggområde (Malmö Central) iklädda snickarebrallor och komplett tillhörande utrustning med hjälm osv. De hade köpt allt i en affär för proffessionella arbetskläder för att inte väcka uppmärksamhet.

De klev in mitt på förmiddagen trots andra arbetare runt om och lastade in 3000 fönsterbleck och ett antal splitternya ihopfällbara stegar. Då blev de påkomna av en snickare. Flykt, biljakt, krasch med flyktbilen, tre flydde och den fjärde slet ut snickaren ur sin förföljande bil och hoppade själv in. Snickaren flyförbannad, drog morakniv, vägrade släppa sin bil och hängande in i fönstret fick rånaren/tjuven 8 hugg i sidan. Han hittades sedan på Lomma camping, nästa dag med stor blodförlust. Välkänd zigenare var detta.

Snickaren klarade sig fint och varorna räddade. De tre andra är gripna också.
Har snickaren rättsligt efterspel att vänta? Skulle vilja att han fick hittelön istället
Citera
2008-08-23, 11:37
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Har snickaren rättsligt efterspel att vänta? Skulle vilja att han fick hittelön istället

Nix. Tommy Snickare fick givetvis babbla med polisen men ännu så länge finns ingen anmälan emot honom. Men ziggisen och de tre andra är alltså gripna.

8 hugg är ju inte nödvärn längre. Blir ju grov misshandel kanske t.o.m försök till mord men det finns som sagt ingen anmälan ännu.

Vet inte detaljerna men han måste ju varit blodig på händerna när polisen väl kom dit eller så hann han tvätta av sig det värsta. Området kantas av byggen inför Malmös nya Öresundsterminal under jord. Så han har väl en del vänner som stöttade med vattenspannar kan jag tänka mig. Sekunden efter ziggisen vinglade iväg fylldes området med flyförbaskade arbetare vilka i praktiken blev sd-väljare då. Min bästa polare (målarebas) var alla fall engagerad i hela händelsen och enligt honom är Tommy en tuffing. Nån halvtimme senare stod Tommy och jobbade igen som om inget hade hänt.
Citera
2010-12-21, 22:02
Medlem
Tog upp de ökade metallstölderna på svt idag. Någon som vet hur vanligt det är nu förtiden? Drabbats? Vad inkomst respektive arbetsinsats kan tänkas vara.
Låter i mina öron som att vinsten är minimal på att stjäla koppar osv.

Vilka är de som ligger bakom dessa stölder: Hur lönande kan det vara?
Citera
2010-12-21, 22:10
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irobot
Tog upp de ökade metallstölderna på svt idag. Någon som vet hur vanligt det är nu förtiden? Drabbats? Vad inkomst respektive arbetsinsats kan tänkas vara.
Låter i mina öron som att vinsten är minimal på att stjäla koppar osv.

Vilka är de som ligger bakom dessa stölder: Hur lönande kan det vara?

Det är lönande, annars skulle ingen hålla på. Historiskt har det varit något som framför allt missbrukare och kåkfarare hållit på med. Du vet sådana som åker in en månad då och då. Småstölder, bilstöld, rattfylla, lite hasch. Små grejjor. Ofta folk med missbruksproblem.
På senare år (ganska länge faktiskt) har det kommit in folk från östeuropa som stjäl metall mera organiserat.
Sannolikt har profiten ökat kraftigt senaste året på grund av krafigt höjda kopparpriser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in