2008-08-19, 16:16
Medlem
Den misstänkte behöver varken delges misstanke eller delges utredningen enligt RB 23:18. Detta eftersom detta rapporteras genom en sk. primärrapport. Det är ett förenklat utredningsförfarande som går att finna i 23 kap. 22§ rättegångsbalken.

Citat:
22 § Förundersökning enligt detta kapitel behöver inte
genomföras, om det ändå finns tillräckliga skäl för åtal och
det gäller ett brott som inte kan antas föranleda någon annan
påföljd än böter eller ett sådant brott som avses i 45 kap. 2 §
första eller andra stycket. Beslag får i dessa fall användas
enligt vad som föreskrivs i 27 kap.

Alltså, är det inte en förundersökning så tillämpas inte förundersökningsreglerna gällande delgivning av misstanke, rätten till försvarare, delgivning av utredningen innan redovisning samt behövs ingen vanlig protokollföring. Det man brukar göra är att man underättar den misstänkte om vad han är misstänkt för.

Det som behövs i en 23:22:a är:

1. Dagsbotsuppgift
2. Den misstänktes inställning (erkänner/förnekar).
3. Kortfattad redogörelse om vad som hänt om det kan vara av vikt för sakfrågan.

En primärrapport skrivs av polismannen och lämnas över till åklagaren. Detta eftersom det redan vid rapporteringstillfället finns tillräckliga skäl för åtal (poliserna har sett dig åka utan bälte).
Således behös ingen förenklad delgivning i det fallet, då personen inte behöver delges utredningen överhuvudtaget. Som nämnt innan behöver han ej heller delges misstanke.

Vill inte vara moraltant. Jag kan inte hitta någon anledning till att du inte ska ta böterna. I slutändan kommer du ändå behöva betala dem. Du förlorar tid på det, skattebetalarna förlorar pengar på det, Sverige förlorar pengar på det, åklagaren förlorar tid på det. De som tjänar på det är polismännen som får övertid om de vittnar på sin fritid. Du kommer även framstå som den största fjanten i länet när du sitter i tingsrätten och dumnekar till ett brott som du i princip redan är dömd för.

Du vet spelreglerna när du sitter i bilen, och vad som händer om du inte följer dem. Så svårt är det inte att sätta på sig bältet, och det är inte heller så obekvämt. Det är till för ditt eget bästa och du kan ju också välja att gå om du plågas så mycket av bältet. Visst, ta gärna dina chanser och skippa bältet. Det är ju bara du som kan skadas (såvida du sitter i framsätet). Däremot tycker jag att du ska svälja böterna när du har otur och åker dit.

Lycka till och ursäkta moralpredikan. Vet att det inte det man vill ha när man startar en tråd här. Tänkte att jag kanske kunde övertala dig så att alla här inne kunde tjäna pengar och slippa betala i skatt.

Spara rättegången till någon som istället behöver den.

/J
Senast redigerad av jecke86 2008-08-19 kl. 16:38.
Citera
2008-08-19, 19:59
Medlem
jecke86: klockrent inlägg. du har helt rätt. för att klargöra så är jag ingen idiot, jag vet att om det väl kommer till rätten (vilket jag hade en smal förhoppning om att det inte skulle göra), så har jag inte en fis i rymden av en chans, således skulle jag svälja boten den sekund jag får hem en lapp om att de e dags att åka till tingsrätten.

Lugnt med moralpredikan också Jag vet ju att jag bara har mig själv att skylla. Däremot tycker jag det är fantastiskt att jag har bekanta som har kört om än lite för fort, men ändå för fort, och haft polismän som släppt dom med en varning, medans jag åker på 1500 spänn, som student, efter att ha rullat cirka 80 meter. Ironin i det hela är att jag ALDRIG åker utan bilbälte annars.

Nåväl, alla som påpekat idiotin, jag hade inte tänkt ta upp tingsrättens tid, även om jag är bra sugen på det. Hade bara varit fint om konstapeln i fråga hade kunnat inse att hon redan vid frasen "det är 1500 kronor i böter på det" hade insett att hon skrämt skiten ur mig tillräckligt för att jag ska ha lärt mig min läxa, istället för att faktiskt trasa sönder min ekonomi 2 månader framöver.. Men, som du sa, jag har bara mig själv att skylla.
Tack för ett klockrent svar btw.

PS. glöm inte bilbältet..
Citera
2008-08-19, 20:00
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pvt. Joker
Det är tänkbart att TS i samband med att polisens rapport delgavs information om att s k förenklad delgivning kan komma att användas. Då behöver man inte skriva på ett delgivningskvitto för att anses delgiven. Chansen att komma undan genom att hålla sig undan får i ett sådant fall anses som väldigt begränsad.
Det stämmer, förutom att en stämning i brottmål inte kan delges genom förenklad delgivning.
Citera
2008-08-19, 20:03
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korpralen
jecke86: klockrent inlägg. du har helt rätt. för att klargöra så är jag ingen idiot, jag vet att om det väl kommer till rätten (vilket jag hade en smal förhoppning om att det inte skulle göra), så har jag inte en fis i rymden av en chans, således skulle jag svälja boten den sekund jag får hem en lapp om att de e dags att åka till tingsrätten.
Jag tänkte bara påpeka att det är för sent att acceptera boten när målet väl har landat i tingsrätten. Så om du fortfarande vill skriva på lappen så kan det vara läge att höra av sig till polisen eller åklagaren (beroende på var ärendet finns).
Citera
2008-08-19, 20:03
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Det stämmer, förutom att en stämning i brottmål inte kan delges genom förenklad delgivning.

"En tilltalad i ett brottmål vid tingsrätt får delges stämningsansökan genom förenklad delgivning under förutsättning att det är fråga om ett brott som kan bestraffas genom föreläggande av ordningsbot och den tilltalade har delgetts upplysning om att förenklad delgivning kan komma att användas i samband med föreläggande av ordningsboten eller utredningen av brottet. Även övriga handlingar i ett sådant brottmål kan delges med den tilltalade utan att tingsrätten först själv måste delge upplysningen om förenklad delgivning."

Framgår av den länk jag angav ovan...
Citera
2008-08-19, 20:46
Medlem
Ah, jag skrev ju på förenklad delgivning? då känns det väl inte direkt troligt att dom halar in mig till tingsrätten.. right? :P
Citera
2008-08-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korpralen
Ah, jag skrev ju på förenklad delgivning? då känns det väl inte direkt troligt att dom halar in mig till tingsrätten.. right? :P

Det har inget att göra med saken. Mer om saken nedan.

Förenklad delgivning är en STOR hjälp som framförallt polisväsendet har för att tjäna tid när det gäller delgivning av utredningar.

För att förklara det lätt så kan jag på ett enkelt sätt beskriva en polisiär förundersöknings gång från anmälan till åtal.

1. Anmälan kommer in till Polisen.
2. Anmälan skrivs av anmälningsupptagaren, som vanligtvis är en polisman eller civilanställd (exempelvis Polisens KontaktCenter, 114 14).
3. Anmälan granskas av en förundersökningsledare, som även bestämmer om förundersökning ska inledas eller inte.
4. Förundersökning inleds.
5. Vittnen, målsäganden och misstänkt förhörs.
6. Förundersökningen prövas fortlöpande av handläggaren och FU-ledaren om den skall fortgå eller läggas ned.
7. Förundersökningen avslutas och förundersökningsprotokollet sammanställs.
8. Den misstänkte MÅSTE ta del av förundersökningen och få en möjlighet att yttra sig, även kallat "erinran". Detta kan göras vid förhör, över telefon, genom att man skickar ut ett rekommenderat brev, eller -hör och häpna- genom förenklad delgivning.
9. Protokollet lämnas över till åklagaren som beslutar om åtal ska väckas eller inte. I vissa fall kan även strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse tillämpas.
10. Åtal. Den tilltalade (misstänkte) kallas till tinget i den tingsrätt där brottet begicks och där får han inför vanligtvis en lagman (juridiskt utbildad) och tre lekmän (politiskt valda) bli bedömd som skyldig till brottet "utom rimligt tvivel", eller frias.
11. Dom faller, och den tilltalade samt åklagaren får möjlighet att överklaga domen till hovrätten som är den andra instansen. Görs inte detta så blir domen en lagakraftvunnen dom. Detta innebär att den inte går att överklaga och straffet/påföljden verkställs.
12. Den nu dömde börjar avtjäna eller verkställer påföljden eller straffet. Det finns två straff inom svenskt rättsväsende, nämligen fängelse och böter. Det högsta fängelsestraffet man kan få är livstids fängelse. Det högsta enskilda tidsbestämda straffet man kan få är 10 års fängelse. Kombinerat så kan man få upp till 14 års fängelse.
Andra påföljder är exempelvis ungdomstjänst, rättspsykiatrisk vård, skyddstillsyn och villkorlig dom.
13. Den dömde antecknas i belastingsregistret och finns kvar där i händelse av böter i 5 år från det att domen har vunnit laga kraft. Stannar straffet inte vid böter och istället blir tex. skyddstillsyn eller villkorlig dom så finns man kvar i belastningsregistret i 10 år från lagakraftvunnen dom. Får man fängelse så finns man kvar i belastningsregistret i 10 år efter att straffet har avtjänats. Begår man nya brott under tiden som man fortfarande finns med i belastningsregistret så gallras inte de gamla uppgifterna i regel förrän de nya brottens tid har löpt till ända.

Det där blev långt.

Det jag vill komma till är att förenklad delgivning endast är ett sätt att underlätta polisens och rättsväsendets arbete. Det har inget att göra med åtalsfrågan eller inte.
Därför föreslår jag att du ringet polismyndigheten där du rapporterades, och hör med dem hur du ska göra för att betala böterna. Då kan de eventuellt utfärda ett kontorsföreläggande beroende på om ärendet övergått till åklagare eller inte. Har det gått till åklagaren så kan du be honom skriva ut ett föreläggande, såvida han inte redan har väckt åtal. Men då borde du fått kännedom om det.

/J
Citera
2008-08-20, 15:21
Medlem
Amen to that.
Nåja, för er som är intresserade så postar jag hur det hela fortskrider Som det ser ut nu, så har jag nekat till brott, men skrivit på om förenklad delgivning. Jag har en mystisk känsla av att jag kommer få hem ett tingsrättsbeslut som säger något i stil med "1500 kronor tack. -domarn" ^^
Citera
2008-08-21, 17:06
Medlem
ajmons avatar
är det inte föraren som är ansvarig för böterna om inte passagerare inte har på sig bälte ?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in