Den misstänkte behöver varken delges misstanke eller delges utredningen enligt RB 23:18. Detta eftersom detta rapporteras genom en sk. primärrapport. Det är ett förenklat utredningsförfarande som går att finna i 23 kap. 22§ rättegångsbalken.
Alltså, är det inte en förundersökning så tillämpas inte förundersökningsreglerna gällande delgivning av misstanke, rätten till försvarare, delgivning av utredningen innan redovisning samt behövs ingen vanlig protokollföring. Det man brukar göra är att man underättar den misstänkte om vad han är misstänkt för.
Det som behövs i en 23:22:a är:
1. Dagsbotsuppgift
2. Den misstänktes inställning (erkänner/förnekar).
3. Kortfattad redogörelse om vad som hänt om det kan vara av vikt för sakfrågan.
En primärrapport skrivs av polismannen och lämnas över till åklagaren. Detta eftersom det redan vid rapporteringstillfället finns tillräckliga skäl för åtal (poliserna har sett dig åka utan bälte).
Således behös ingen förenklad delgivning i det fallet, då personen inte behöver delges utredningen överhuvudtaget. Som nämnt innan behöver han ej heller delges misstanke.
Vill inte vara moraltant. Jag kan inte hitta någon anledning till att du inte ska ta böterna. I slutändan kommer du ändå behöva betala dem. Du förlorar tid på det, skattebetalarna förlorar pengar på det, Sverige förlorar pengar på det, åklagaren förlorar tid på det. De som tjänar på det är polismännen som får övertid om de vittnar på sin fritid. Du kommer även framstå som den största fjanten i länet när du sitter i tingsrätten och dumnekar till ett brott som du i princip redan är dömd för.
Du vet spelreglerna när du sitter i bilen, och vad som händer om du inte följer dem. Så svårt är det inte att sätta på sig bältet, och det är inte heller så obekvämt. Det är till för ditt eget bästa och du kan ju också välja att gå om du plågas så mycket av bältet. Visst, ta gärna dina chanser och skippa bältet. Det är ju bara du som kan skadas (såvida du sitter i framsätet). Däremot tycker jag att du ska svälja böterna när du har otur och åker dit.
Lycka till och ursäkta moralpredikan. Vet att det inte det man vill ha när man startar en tråd här. Tänkte att jag kanske kunde övertala dig så att alla här inne kunde tjäna pengar och slippa betala i skatt.
Spara rättegången till någon som istället behöver den.
/J
Citat:
22 § Förundersökning enligt detta kapitel behöver inte
genomföras, om det ändå finns tillräckliga skäl för åtal och
det gäller ett brott som inte kan antas föranleda någon annan
påföljd än böter eller ett sådant brott som avses i 45 kap. 2 §
första eller andra stycket. Beslag får i dessa fall användas
enligt vad som föreskrivs i 27 kap.
genomföras, om det ändå finns tillräckliga skäl för åtal och
det gäller ett brott som inte kan antas föranleda någon annan
påföljd än böter eller ett sådant brott som avses i 45 kap. 2 §
första eller andra stycket. Beslag får i dessa fall användas
enligt vad som föreskrivs i 27 kap.
Alltså, är det inte en förundersökning så tillämpas inte förundersökningsreglerna gällande delgivning av misstanke, rätten till försvarare, delgivning av utredningen innan redovisning samt behövs ingen vanlig protokollföring. Det man brukar göra är att man underättar den misstänkte om vad han är misstänkt för.
Det som behövs i en 23:22:a är:
1. Dagsbotsuppgift
2. Den misstänktes inställning (erkänner/förnekar).
3. Kortfattad redogörelse om vad som hänt om det kan vara av vikt för sakfrågan.
En primärrapport skrivs av polismannen och lämnas över till åklagaren. Detta eftersom det redan vid rapporteringstillfället finns tillräckliga skäl för åtal (poliserna har sett dig åka utan bälte).
Således behös ingen förenklad delgivning i det fallet, då personen inte behöver delges utredningen överhuvudtaget. Som nämnt innan behöver han ej heller delges misstanke.
Vill inte vara moraltant. Jag kan inte hitta någon anledning till att du inte ska ta böterna. I slutändan kommer du ändå behöva betala dem. Du förlorar tid på det, skattebetalarna förlorar pengar på det, Sverige förlorar pengar på det, åklagaren förlorar tid på det. De som tjänar på det är polismännen som får övertid om de vittnar på sin fritid. Du kommer även framstå som den största fjanten i länet när du sitter i tingsrätten och dumnekar till ett brott som du i princip redan är dömd för.
Du vet spelreglerna när du sitter i bilen, och vad som händer om du inte följer dem. Så svårt är det inte att sätta på sig bältet, och det är inte heller så obekvämt. Det är till för ditt eget bästa och du kan ju också välja att gå om du plågas så mycket av bältet. Visst, ta gärna dina chanser och skippa bältet. Det är ju bara du som kan skadas (såvida du sitter i framsätet). Däremot tycker jag att du ska svälja böterna när du har otur och åker dit.
Lycka till och ursäkta moralpredikan. Vet att det inte det man vill ha när man startar en tråd här. Tänkte att jag kanske kunde övertala dig så att alla här inne kunde tjäna pengar och slippa betala i skatt.
Spara rättegången till någon som istället behöver den.
/J
Senast redigerad av jecke86 2008-08-19 kl. 16:38.
Senast redigerad av jecke86 2008-08-19 kl. 16:38.
Jag vet ju att jag bara har mig själv att skylla. Däremot tycker jag det är fantastiskt att jag har bekanta som har kört om än lite för fort, men ändå för fort, och haft polismän som släppt dom med en varning, medans jag åker på 1500 spänn, som student, efter att ha rullat cirka 80 meter. Ironin i det hela är att jag ALDRIG åker utan bilbälte annars.
Hade bara varit fint om konstapeln i fråga hade kunnat inse att hon redan vid frasen "det är 1500 kronor i böter på det" hade insett att hon skrämt skiten ur mig tillräckligt för att jag ska ha lärt mig min läxa, istället för att faktiskt trasa sönder min ekonomi 2 månader framöver.. Men, som du sa, jag har bara mig själv att skylla.