Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-17, 12:54
Medlem
cnaass avatar
Har efter en tids funderande kommit fram till att det är dags att formatera min dator. Ska formatera om den till Vista Home Premium 32Bit (ja , jag måste göra det, eftersom garantin inte gäller om jag bytar ne mig till XP) så inga frågor om det!

Nu lite frågor:

1, Om jag ska spara World of Warcraft på en extern hdd sålänge, kommer det då funka att dra över detta till datorn igen utan problem? Funkar detta med alla spel?

2, Stoppar man in skivan när man är direkt i Windows eller?

3, Är det krångligt att formatera med Vista? Bara formaterat med XP förut så...

4 Något jag bör tänka på innan jag formaterar och under tiden jag formaterar?

Jag editar om jag kommer på fler frågor!

Tack på förhand kära medmänniskor!
Citera
2008-08-17, 13:13
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnaas
Har efter en tids funderande kommit fram till att det är dags att formatera min dator. Ska formatera om den till Vista Home Premium 32Bit (ja , jag måste göra det, eftersom garantin inte gäller om jag bytar ne mig till XP) så inga frågor om det!

Nu lite frågor:

1, Om jag ska spara World of Warcraft på en extern hdd sålänge, kommer det då funka att dra över detta till datorn igen utan problem? Funkar detta med alla spel?

Ingen?
Citera
2008-08-17, 13:27
Medlem
Titus pollos avatar
Jisses, lugna ner dig. Lite mer än en 10minuter bör du nog vänta innan du bumpar trådar.

Citat:

Vad gäller wow så funkar det utmärkt. Jag har installerat wow på en annan hårddisk och har bytt operativsystem friskt (XP, Vista 32 och Vista 64)
Det är bara o klicka på wow.exe filen så kör spelet igång oavsett vilken windows du startar (iaf av de ovanstående nämnda)

Andra spel kan jag inte säga så mycket om. Jag har som vana att installera spel på en annan disk eller partition. Sen om spelet behöver registreras i windows installerar jag bara om den efter att ha sparat sparade spel och inställningar i en annan mapp som jag sen kopierar tillbaka till nyinstallionen av spelet.

Citat:

Nä, du startar med skivan och väljer sen att du ska formatera innan installation.

Citat:
Nä, det är likadant.

Citat:

Om du har diskarna i raid så är det läge att ha en disk med drivrutiner för detta färdigt.
Senast redigerad av Titus pollo 2008-08-17 kl. 13:36.
Citera
2008-08-17, 13:28
Medlem
Citat:

Nu lite frågor:

1, Ja, detta funkar med WoW, iaf nör jag gjorde så för nåt år sen. Det kan vara problem med andra spel ifall dem sparar filer på andra ställen än sin egen mapp, tillexempel i Common Files eller så.

2, Du stoppar i skivan och startar om datorn, under uppstart visas en screen med oftast en bild i mitten och sen står det antingen i överkant eller nederkant typ F2 = setup, F12= "Boot Sequence Order" eller liknande saker... Då väljer du Boot alternativet.

Här får du välja i vilken ordning datorn ska boota, normalt strå hårddisken överst, sen CD/DVD, sen kanske usdb device eller nåt... ändra så att CD/DVD hamnar överst och välj spara eller liknande alternativ. Sen när datorn drar igång så komemr den boota från din skiva istället.

3, När jag formaterade mitt Vista för ca 1,5 veckor sen så gick det på räls. Det enda som tog tid vara att hitta drivisar då mitt förra OS var en Compaq-version med alla drivrutiner förinstallerade.

4, Hmm, njaaa inget jag kan komma på just nu
Citera
2008-08-17, 13:32
Medlem
stnmrks avatar
vet inte hur det går om du byter från 32 till 64bit, jag gjorde samma sak som du tänkter fast med wc3 och det fungerade inte, jag fick installera om det
Citera
2008-08-17, 13:38
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stnmrk
vet inte hur det går om du byter från 32 till 64bit, jag gjorde samma sak som du tänkter fast med wc3 och det fungerade inte, jag fick installera om det

Jag ska köra från 32 --> 32
Citera
2008-08-17, 13:45
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldgroda
1, Ja, detta funkar med WoW, iaf nör jag gjorde så för nåt år sen. Det kan vara problem med andra spel ifall dem sparar filer på andra ställen än sin egen mapp, tillexempel i Common Files eller så.

2, Du stoppar i skivan och startar om datorn, under uppstart visas en screen med oftast en bild i mitten och sen står det antingen i överkant eller nederkant typ F2 = setup, F12= "Boot Sequence Order" eller liknande saker... Då väljer du Boot alternativet.

Här får du välja i vilken ordning datorn ska boota, normalt strå hårddisken överst, sen CD/DVD, sen kanske usdb device eller nåt... ändra så att CD/DVD hamnar överst och välj spara eller liknande alternativ. Sen när datorn drar igång så komemr den boota från din skiva istället.

3, När jag formaterade mitt Vista för ca 1,5 veckor sen så gick det på räls. Det enda som tog tid vara att hitta drivisar då mitt förra OS var en Compaq-version med alla drivrutiner förinstallerade.

4, Hmm, njaaa inget jag kan komma på just nu

Är det då bara att spara World of Warcraft mappen? Hela den så ere klart?
Citera
2008-08-17, 17:35
Medlem
cnaass avatar
Har ett problem nu killar! Har satt i skivan, startar om datorn. Sen klickar jag ctrl - f12 så jag kommer in i bootmenu. O så startar jag med cd/dvd. men då kommer jag barra in så jag kan installera Windows,. Jag vill ju inte ha 2 windows :S bara ett. hur ska jag göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in