Jag skulle vilja besöka en live rättegång om skattebrott. Jag undrar hur jag praktiskt kan få reda på var, vid vilken tingsrätt t.ex., som en sådan förhandling kommer att hållas.
Jag har besökt en tingsrätt vid ett par tillfällen och fått titta igenom deras "uppropslista". Där anges ju dag och tid, namn på alla väsentliga inblandade och brottsrubricering, för kommande dagar. Listan är ju preliminär och ofullständig och kompletteras väl successivt. Problemet med den är att enda sättet jag vet att komma åt den, är att vandra till receptionen hos någon tingsrätt och fråga om den. Den eller något motsvarande, finns väl inte online eller kan förfrågas på något annat smidigare sätt?
Bakgrunden till mitt intresse är tidningsartiklar för ett par veckor sen om att efter en speciell satsning från Skatteverket så ska nu ungefär ett tusen åtal nu lär ha väckts mål om skattebrott, mot ca 650 företagare som misstänks ha begått skattebrott i samband med att att de förmedlat arbetskraft inom bl.a. städning, flyttning, målning. Jag skulle vilja veta mer konkret hur bevisningen förs i sådana mål, eftersom jag lätt kan föreställa mig stora svårigheter. 75% av åtalen skulle vara aktuella i Stockholm, enligt tidningar, så jag är som stockholmare lite förvånad över att inget skattebrott funnits med på uppropslistorna på min lokala tingsrätt. Det verkar vara mest trafik-. och narkotikabrott.