2008-08-14, 22:46
Medlem
Realizts avatar
Jag skulle vilja besöka en live rättegång om skattebrott. Jag undrar hur jag praktiskt kan få reda på var, vid vilken tingsrätt t.ex., som en sådan förhandling kommer att hållas.

Jag har besökt en tingsrätt vid ett par tillfällen och fått titta igenom deras "uppropslista". Där anges ju dag och tid, namn på alla väsentliga inblandade och brottsrubricering, för kommande dagar. Listan är ju preliminär och ofullständig och kompletteras väl successivt. Problemet med den är att enda sättet jag vet att komma åt den, är att vandra till receptionen hos någon tingsrätt och fråga om den. Den eller något motsvarande, finns väl inte online eller kan förfrågas på något annat smidigare sätt?

Bakgrunden till mitt intresse är tidningsartiklar för ett par veckor sen om att efter en speciell satsning från Skatteverket så ska nu ungefär ett tusen åtal nu lär ha väckts mål om skattebrott, mot ca 650 företagare som misstänks ha begått skattebrott i samband med att att de förmedlat arbetskraft inom bl.a. städning, flyttning, målning. Jag skulle vilja veta mer konkret hur bevisningen förs i sådana mål, eftersom jag lätt kan föreställa mig stora svårigheter. 75% av åtalen skulle vara aktuella i Stockholm, enligt tidningar, så jag är som stockholmare lite förvånad över att inget skattebrott funnits med på uppropslistorna på min lokala tingsrätt. Det verkar vara mest trafik-. och narkotikabrott.
Citera
2008-08-15, 00:00
Medlem
Ring din lokala åklagarkammare och fråga när (och om) de har något sådant mål utsatt till huvudförhandling inom en snar framtid.

Att gå random till tingsrätten känns ju ganska utsiktslöst, eftersom skattebrott inte är särdeles vanliga. Det är mest rattfylla, misshandel och narkotika, som du säger. De tusen mål du talar om, där som jag förstått det, åtal kommer att väckas lär nog dröja.
Citera
2008-08-26, 17:59
Medlem
Realizts avatar
Tackar för svaret!

Jag har dröjt med svar för att se hur det gick. Jag epostade kammaråklagaren, som hänvisade mig till Ekobrottsmyndigheten som gav mig ett databasuttdrag över inkomna mål inom ekobrott (50/20). Detta gick jag med till en tingsrätt och en mycket hjälpsam väktare i receptionen visade mig då "inforummet" där allmänheten har tillgång till en terminal. Där kan man på ett par klick få ut samma lista som Ekobrottsmyndigheten slentrianmässigt skickade mig, och dessutom genom att klicka på varje enskilt mål se huruvida förhandlingsdatum är inbokat i den tingsrätten.

Huruvida de bokföringsbrott, skattebrott m.fl. brottsrubriceringar jag hittat, har med just "svartjobb" att göra, vet man väl inte förrän själva förhandlingen pågår.

Lärdom:
Tingsrätterna har terminaler där allmänheten har tillgång till databaser med information om inkomna mål och planerade förhandlingar.
Senast redigerad av Realizt 2008-08-26 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in