Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-13, 12:32
Medlem
efmis avatar
jag vill bara tömma hela datorn på allt skräp som finns här. frågan är hur jag går tillväga? finns det någon länk som guidar en? jag måste bränna ut operativsystemet tror jag eller något i den stilen. har vista. tack på förhand
Citera
2008-08-13, 12:38
Medlem
Om du vill ta bort allt, och då menar jag allt inklusive dina privata bilder, favoritlänkar, och ev. porrfilmer, så kan du ju formatera om hela skitet. I installationsprogrammet så väljer du säkert nåt som heter Avancerat eller liknande för att komma till partitionssetuppen. Där tar du bort nuvarande partition och skapar en ny över den gamla och installerar om Windows där.
Citera
2008-08-13, 12:46
Medlem
ministatens avatar
Man bör först se till att man har någonting som man kan installera Vista ifrån. Blir ju lite svårt annars. Som jag har förstått så följer det inte alltid med en cd-skiva utan man är tvungen att installera via en rescue-partition eller bränna någon slags recovery-cd.

Så, efmi, vad har du att tillgå? Vista cd, recovery-cd eller något annat? Om du också nämner modell och märke på datorn så kan det hjälpa
Citera
2008-08-13, 13:27
Medlem
efmis avatar
alltså jag har ingen skiva. så som jag förstått det ska jag bränna ut en installationsskiva någonstans ifrån. har en hp pavilion.
Citera
2008-08-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efmi
alltså jag har ingen skiva. så som jag förstått det ska jag bränna ut en installationsskiva någonstans ifrån. har en hp pavilion.

du kan när datorn startar trycka F10 eller F12 (det står på skärmen) och välja "system recovery"
Citera
2008-08-13, 14:17
Medlem
efmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIV
du kan när datorn startar trycka F10 eller F12 (det står på skärmen) och välja "system recovery"
vad händer då?
Citera
2008-08-13, 14:19
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efmi

Ja men då har du alldeles säkert en återställningspartion på din dator för att du skall kunna återställa datorn till fabriksskick. Kolla i kontrollpanelen efter nåt som heter återställning eller liknande, jag är inte säker på vad det heter på HP:s datorer men på min Sony heter programmet "Recovery Center" och därifrån väljer du sen bara att återställa din C så att du får den som den var när du köpte den.

Kom bara ihåg att när du väl startat denna process försvinner alla dina filer så ta backup på allt innan du börjar med detta.

Det man också ska tänka på är att datortillverkarna idag oftast förinstallerar en massa program (såkallad bloatware) när du installerar ditt os så du kommer förmodligen att få alla dessa extra program installerade igen.
Vill man slippa dessa är nog en egen vista installations-skiva att rekommendera där du själv väljer vad du vill ha med i installationen.

Finns också program som "PC Decrapifier" som du köra efter din installation och då kan du välja att plocka bort denna bloatware.
Citera
2008-08-13, 14:22
Medlem
efmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Ja men då har du alldeles säkert en återställningspartion på din dator för att du skall kunna återställa datorn till fabriksskick. Kolla i kontrollpanelen efter nåt som heter återställning eller liknande, jag är inte säker på vad det heter på HP:s datorer men på min Sony heter programmet "Recovery Center" och därifrån väljer du sen bara att återställa din C så att du får den som den var när du köpte den.

Kom bara ihåg att när du väl startat denna process försvinner alla dina filer så ta backup på allt innan du börjar med detta.

Det man också ska tänka på är att datortillverkarna idag oftast förinstallerar en massa program (såkallad bloatware) när du installerar ditt os så du kommer förmodligen att få alla dessa extra program installerade igen.
Vill man slippa dessa är nog en egen vista installations-skiva att rekommendera där du själv väljer vad du vill ha med i installationen.

Finns också program som "PC Decrapifier" som du köra efter din installation och då kan du välja att plocka bort denna bloatware.
ja jag har en ''hårddisk'' som heter hp recovery, då kan jag alltså bara rensa med hjälp av den om det är som du säger=)
Citera
2008-08-13, 14:27
Medlem
LasseKongoos avatar
Ja visst, startar du den så skriver den över din gamla C: och ominstallerar ditt Vista till nyskick igen.

Återställningspartionen brukar väl i regel ligga som en D: partion vilket det gjorde på min gamla HP.
Citera
2008-08-13, 14:31
Medlem
efmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Ja visst, startar du den så skriver den över din gamla C: och ominstallerar ditt Vista till nyskick igen.

Återställningspartionen brukar väl i regel ligga som en D: partion vilket det gjorde på min gamla HP.
det stämmer, tack så mycket. ska genomföra det snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in