Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-11, 21:38
Medlem
Har fått ett litet smärre problem med terminalen i os x, det är nämligen så att jag kan "sudda" bort lite för mycket när jag är inloggad via ssh på min server.

Problemet:

När jag skriver å,ä eller ö så kan jag ta bort en del av prompten, screen fungerar inte heller längre när jag kör via terminalen, fungerar utmärkt med terminaler i kde, gnome-terminal etc.

Det är bara terminalen i OS X som krånglar.

Antar att detta problem hänger ihop med utf-8, men jag kan inte förstå exakt vad det är för fel det är

Hjälp uppskattas

Jag använder OS X 10.5.4
Citera
2008-08-12, 19:19
Medlem
Loggar du in via SSH från OS X terminalen till din server, är det då som åäö inte funkar eller?

Har du testat med någon an teckenkodning som t ex västerländsk.
Citera
2008-08-12, 20:45
Medlem
Var problem med keychain/ssh-nyckel tror jag, för när jag loggar in med lösenord på min server så fungerar allt klockrent.
Citera
2008-08-17, 12:45
Medlem
Har hittat felet nu:

Problemet är att jag får helt fel teckenkodning om jag försöker logga in med hjälp av ssh-nycklar om jag på servern kör med "USEpam no" i sshd_config. Kollar jag med "locale" när jag inlogaddad så visas "posix" på alla rader. ÅÄÖ slutar fungera.

Ställer jag dock in "USEpam yes" i sshd_config på servern så blir det rätt och tangentbordet fungerar som det ska, detta händer enbart om jag kör OS X, loggar jag in från tex ubuntu med gnome-terminal så finns inte detta strul öht.

Någon som vet varför detta "strul" uppstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in