Citat:
Ursprungligen postat av Copil
Hej, jag har bara några snabba frågor.
1.) För att kunna installera XP på VISTA måste det finnas XP drivrutiner till just den datorn/modellen ? som man kan ladda ner från tillverkarens hemsida ?
2.) Om tillverkaren inte har XP drivrutiner i sin sida, kan man på något sätt kunna installera Xp över VISTA så att det fungerar korrekt ?
1) Om ditt nuvarande OS är Vista, så kan du installera XP i efterhand och köra Dualboot, där du vid startup'en väljer vilket av OS'en du vill använda. Här finns en HowTo:
http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_and_xp_with_vista_installed _first__the_stepbystep_guide.htm
Mitt tips är dock att om du nu tvunget vill köra Dualboot med både Vista och XP, så installerar du XP först, och sedan lägger in Vista. Dualboot-funktionen blir densamma, men det är mycket mindre jobb involverat i detta tillvägagångssätt, och OS'en installeras i korrekt ordning (= äldre version först)
2) Vad gäller drivrutiner så kommer t. ex ej Vista-drivrutinerna att fungera till XP. Du måste alltså ladda ner drivrutiner som är specifikt avsedda för XP. Däremot så KAN i vissa fall XP drivrutiner fungera i Vista, om du kör installationen i XP-kompabilitetsläge. Dock så är detta ej rekommenderat, då det kan ställa till strul.
Om tillverkaren saknar drivrutiner för XP (vilket låter konstigt i mina öron) för sin hådvara, så skulle jag rekommendera dig att köra vidare på Vista, helt enkelt för att slippa allt krångel.