Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-11, 16:04
Medlem
Hej, jag har bara några snabba frågor.

1.) För att kunna installera XP på VISTA måste det finnas XP drivrutiner till just den datorn/modellen ? som man kan ladda ner från tillverkarens hemsida ?

2.) Om tillverkaren inte har XP drivrutiner i sin sida, kan man på något sätt kunna installera Xp över VISTA så att det fungerar korrekt ?
Citera
2008-08-11, 16:29
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copil

1.) För att kunna installera XP på VISTA måste det finnas XP drivrutiner till just den datorn/modellen ? som man kan ladda ner från tillverkarens hemsida ?

2.) Om tillverkaren inte har XP drivrutiner i sin sida, kan man på något sätt kunna installera Xp över VISTA så att det fungerar korrekt ?
fel avdelning, och nej du kan inte använda vista-drivrutiner i xp om det är det du frågar...
Citera
2008-08-11, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Copil

1) Om ditt nuvarande OS är Vista, så kan du installera XP i efterhand och köra Dualboot, där du vid startup'en väljer vilket av OS'en du vill använda. Här finns en HowTo:

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_and_xp_with_vista_installed _first__the_stepbystep_guide.htm

Mitt tips är dock att om du nu tvunget vill köra Dualboot med både Vista och XP, så installerar du XP först, och sedan lägger in Vista. Dualboot-funktionen blir densamma, men det är mycket mindre jobb involverat i detta tillvägagångssätt, och OS'en installeras i korrekt ordning (= äldre version först)

2) Vad gäller drivrutiner så kommer t. ex ej Vista-drivrutinerna att fungera till XP. Du måste alltså ladda ner drivrutiner som är specifikt avsedda för XP. Däremot så KAN i vissa fall XP drivrutiner fungera i Vista, om du kör installationen i XP-kompabilitetsläge. Dock så är detta ej rekommenderat, då det kan ställa till strul.

Om tillverkaren saknar drivrutiner för XP (vilket låter konstigt i mina öron) för sin hådvara, så skulle jag rekommendera dig att köra vidare på Vista, helt enkelt för att slippa allt krångel.
Senast redigerad av UrbanResident 2008-08-11 kl. 16:55.
Citera
2008-08-11, 16:56
Medlem
PhantomBlots avatar
Övriga operativsystem -> Windows

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem