2008-08-10, 21:40
Medlem
Hard Rides avatar
Har för mig att enligt reglerna så får man max ha 6 månaders studieuppehåll, sen blir man utslängd.

Jag undrar:

Hur noga är de med detta i praktiken?

Vad räknas som studieupphåll? Jag har varit reggad på universitet under våren men ej tagit några poäng.

När kommer jag få besked ifall de vill kicka ut mig? Terminen börjar ju 1 september, så det bör väl komma snart isf?
Citera
2008-08-11, 05:00
Medlem
B´stards avatar
De gör stickprover lite då och då, för några år sedan(2002 tror jag det var) så kollade de alla deras hyresgäster.

Sen har du ju även dispans en termin, den ska man väl egentligen söka innan och inte efter, hört vissa som klarat sig-andra som blivit utslängda utan nåd...

Är det första året, eller iallafall första terminen, som du bor där så har du dispans för att inte ta några poäng, står mer om det i ditt hyreskontrakt.

Om du blir uppsagd så blir du antagligen det i september, och har då 3 månaders uppsägningstid, till 2:a januari med andra ord.

Du kan (nog, läs deras regler på hemsidan och i ditt hyreskontrakt) komma undan om du har nåt "riktigt" skäl till varför du inte tagit poängen exempelvis sjukdom.
Citera
2008-08-11, 10:32
Medlem
Buffelns avatar
Jag hade fått för mig att de kollade om man tagit sina poäng i början av sommaren? De kanske räknar poängen på två terminer, dvs du ska ha tagit 30p på ett år som minimum. Då är du ju home free om du tog dina poäng HT07.

Får man verkligen 3 måns uppsägningstid? Det står ju 1mån i kontraktet.
Citera
2008-08-11, 13:17
Medlem
williamwallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Får man verkligen 3 måns uppsägningstid? Det står ju 1mån i kontraktet.

Det beror på, alla korridorrum och en-rummare är det en månadsuppsägningstid medan det är tre på övriga, tror jag.
Citera
2008-08-11, 17:19
Medlem
Hard Rides avatar
Flyttade in i november 2007. Har varit reggad på universitet ht 2007 och vt 2008 men ej tagit mina poäng. Så jag bör ställa in mig på besked om utkickning i september?

Om jag söker in på nånting ht 2008 och verkligen tar mina poäng, kan jag klara mig då?
Citera
2008-08-11, 17:33
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamwallace
Det beror på, alla korridorrum och en-rummare är det en månadsuppsägningstid medan det är tre på övriga, tror jag.

En månad om du säger upp dig själv, 3 månader om dem(AFB) säger upp dig.

Sen kan du ju även överklaga å hålla på, så kan du säkert dra ut på det ett bra tag till.
Citera
2008-08-11, 17:37
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hard Ride
Flyttade in i november 2007. Har varit reggad på universitet ht 2007 och vt 2008 men ej tagit mina poäng. Så jag bör ställa in mig på besked om utkickning i september?

Om jag söker in på nånting ht 2008 och verkligen tar mina poäng, kan jag klara mig då?

Som jag sa, första året har du dispans för att inte ta några poäng, så var det iallafall innan. Du får väl dra iväg ett anonymt mail till AFB och se vad de säger.

Och som sagt, de gör bara stickprov, vet folk som klarat sig i åratal.

Och återigen, säger de upp dig så är det 3 månaders uppsägningstid- gå inte på att du själv ska säga upp dig om de klagar på att du inte tagit dina poäng.
Citera
2008-08-11, 17:43
Medlem
Hard Rides avatar
Vad menas med första året? Hösten 2007 eller november 2007-november 2008?

Är du säker på att man har dispens första året? Man har ju även en dispens på 6 månader sen, läggs den ovanpå?

Hur noga är de med dessa stickprover? Har vi någon insider på AF?

Om det värsta inträffar, vad kan jag ange för skäl i min överklagan? Jag har visserligen haft tung depression under våren 2008 (vilket är varför jag inte tagit några poäng) men det är inget som jag har belagt hos läkare...
Citera
2008-08-11, 18:23
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hard Ride
Vad menas med första året? Hösten 2007 eller november 2007-november 2008?

Är du säker på att man har dispens första året? Man har ju även en dispens på 6 månader sen, läggs den ovanpå?

Hur noga är de med dessa stickprover? Har vi någon insider på AF?

Om det värsta inträffar, vad kan jag ange för skäl i min överklagan? Jag har visserligen haft tung depression under våren 2008 (vilket är varför jag inte tagit några poäng) men det är inget som jag har belagt hos läkare...

Minns inte om det är första terminen eller första boendeåret, men det bör stå i ditt kontrakt och/eller på AFBs hemsida, LÄS IGENOM VAD SOM STÅR DÄR!!!

Sjukdom måste du antagligen ha skriftliga bevis på, men återigen så lär det stå i ditt kontrakt eller på AFBs hemsida...
Citera
2012-10-20, 23:13
Medlem
river upp gammalt ämne men har nu hamnat i den sitsen att ha fått brev från AFB att jag inte tagit poäng i våras (då jag tog studieuppehåll utan att ansöka om dispens) har nu skickat in registreringsintyg från i våras och denna höst, enligt begäran, dock inget studieintyg (resultat) för jag har ju inte skrivit några tentor fastän AFB ville ha det också. kan jag komma undan ifall jag fixar tentorna nu denna period, eller kommer de kasta ut mig för att jag tog noll poäng i våras?

tacksam för svar ifall någon vet något!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in