2008-08-10, 15:28
Hoppas det passar här, fann ingen bättre lösning
.
Är så här att min nuvarande dator börjar få några år på nacken och jag har ett tag tänkt köpa en ny, kommer antagligen bli en bärbar, kanske en tablet. Men den gamla stationära burken ska få ett syfte ändå, nämligen en server. Hade tänkt ha den dels som filserver men också kanske ftp så att jag kan komma åt det mesta via nätet. Frågan är bara vad jag ska använda för mjukvara etc. Har lite erfarnhet av Windows Server 2003/2008, men inte alls någon av linuxbaserade OS. Kan rabbla upp hur jag vill ha det.
Servern ska lagra det mesta, bilder, filmer, musik etc etc. Detta vill jag ju ha tillgängligt i det lokala nätverket så att det går att köra i den bärbara. Vill även kunna fjärrstyra servern både via lokala nätverket och via Internet. Servern ska helst kunna köra lite basic program med så som, torrent klient, backup klient (ta backup på servern, inte den bärbara.) Jag vill också kunna köra grejerna på tvn, som jag med kommer köpa efter muck (muckar från lumpen 20 november, då ska jag inhandla en LCD tv.) Ska man ha en twix -liknande- vid tvn då?
Så alltså:
-Vad för mjukvara ska jag ha på servern om jag nu vill köra lite småprogram i bakgrunden?
-Går det att koppla så som schemat under visar?
-Klarar en twix att köra HD-material om man kör den via trådlöst nätverk (802.11b/g).
-Finns det några bra program för att fjärrstyra både lokalt och över internet?
-Vad klarar en twix för filformat? antar att den inte klarar att packa upp .rar-filer?
Allt detta kanske låter krångligare än vad det är, jag är ju inte världens bästa förklarare på hur jag vill ha det, men vet att många här inne har det ungefär såhär så därför vänder jag mig till er.
http://i343.photobucket.com/albums/o457/Calzon_swe/lsning.jpg
Hoppas ni kan ge lite svar
//Calzon
.Är så här att min nuvarande dator börjar få några år på nacken och jag har ett tag tänkt köpa en ny, kommer antagligen bli en bärbar, kanske en tablet. Men den gamla stationära burken ska få ett syfte ändå, nämligen en server. Hade tänkt ha den dels som filserver men också kanske ftp så att jag kan komma åt det mesta via nätet. Frågan är bara vad jag ska använda för mjukvara etc. Har lite erfarnhet av Windows Server 2003/2008, men inte alls någon av linuxbaserade OS. Kan rabbla upp hur jag vill ha det.
Servern ska lagra det mesta, bilder, filmer, musik etc etc. Detta vill jag ju ha tillgängligt i det lokala nätverket så att det går att köra i den bärbara. Vill även kunna fjärrstyra servern både via lokala nätverket och via Internet. Servern ska helst kunna köra lite basic program med så som, torrent klient, backup klient (ta backup på servern, inte den bärbara.) Jag vill också kunna köra grejerna på tvn, som jag med kommer köpa efter muck (muckar från lumpen 20 november, då ska jag inhandla en LCD tv.) Ska man ha en twix -liknande- vid tvn då?
Så alltså:
-Vad för mjukvara ska jag ha på servern om jag nu vill köra lite småprogram i bakgrunden?
-Går det att koppla så som schemat under visar?
-Klarar en twix att köra HD-material om man kör den via trådlöst nätverk (802.11b/g).
-Finns det några bra program för att fjärrstyra både lokalt och över internet?
-Vad klarar en twix för filformat? antar att den inte klarar att packa upp .rar-filer?
Allt detta kanske låter krångligare än vad det är, jag är ju inte världens bästa förklarare på hur jag vill ha det, men vet att många här inne har det ungefär såhär så därför vänder jag mig till er.
http://i343.photobucket.com/albums/o457/Calzon_swe/lsning.jpg
Hoppas ni kan ge lite svar
//Calzon