Citat:
Ursprungligen postat av Oleg Rybakow
Vill minnas att en annan FRA-anställd försvann mystiskt för ett antal år sedan. Det spekulerades om att han blev buddhistmunk i sydostasien... Skall se om jag hittar urklippet i mina samlingar.
http://www.expressen.se/1.482695
"
En flyttfirma tömmer den 58-årige mannens bostad. Mannen som jobbade som avdelningsdirektör på FRA försvann mystiskt i september. Vi har sökt honom i ungefär ett halvår. Enligt uppgift ska han finnas i Frankrike eller Spanien, säger Hans Schilling vid kronofogdemyndigheten.
FRA-analytiker spårlöst borta
En avdelningsdirektör - som arbetar med hemlig underrättelserapportering inom svenska försvaret - är spårlöst försvunnen sedan i september.
En källa vid FRA säger:
- Vi är oroliga och bekymrade för vad som har hänt honom.
I går tömdes mannens hus i Stockholm - som sålts på exekutiv auktion - av en flyttfirma.
5 december 2006
Han hade ett topphemligt arbete
Den 58-årige mannen är avdelningsdirektör vid försvarets radioanstalt, FRA. Han anställdes redan 1983. Nu är han mystiskt försvunnen. - Han inledde med semester, säger Jonas Strömbäck, chef för generaldirektörens stab på försvarets radioanstalt.
Hade stora skulder
Direktören hade stora skulder och kronofogdemyndigheten efter sig. 4 juli i år sökte kronofogdemyndigheten efter mannen på hans arbetsplats på Lovön utanför Stockholm. Sedan dess har kronofogdemyndigheten sökt mannen vid ytterligare ett antal tillfällen. - Vi har sökt honom i ungefär ett halvår. Enligt uppgift ska han finnas i Frankrike eller Spanien, säger Hans Schilling. Om den försvunne FRA-analytikern säger stabschefen Jonas Strömbäck: - Nej, jag vet inte var han är. Vet du det? Vad innebär hans arbete? - Vi brukar inte kommentera det exakta innehållet i vad vår personal arbetar med. Det stannar väl vid att han är analytiker vid vår underrättelserapporteringsavdelning, eller det som var det. En del hemliga saker eftersom du inte vill berätta om det? - En stor del av myndighetens verksamhet handlar ju naturligtvis om sådana saker. Självklart. Signalspaning? - Ja, det är vårt uppdrag. En stor del av den här mannens arbete har varit försvarshemligheter? - Ja, vi hanterar ju hemliga uppgifter, ja. Finns det en risk att de här uppgifterna nu kan läcka ut? - Det vill inte jag spekulera i. Den 58-årige analytikern beskrivs i en inlaga från Jonas Strömbäck till rättsavdelningen på skatteverket som en "pålitlig medarbetare" och att hans arbete präglas av "ansvarskännande, noggrannhet och kvalitet". En granne i det område där mannen bott, säger: - Jag såg honom varje morgon när han gick till sitt arbete. Likaså när han kom hem på eftermiddagen. En dag var han bara borta.
"Inga kommentarer"
Anders Tornberg, informationsdirektör på Säkerhetspolisen, kommenterar försvinnandet: - Skulle det vara en person som är försvunnen så skulle vi inte kommentera det. Det är den öppna polisen som jobbar med försvunna personer. Och om vi skulle vara inkopplade på något sätt och att det skulle finnas någon koppling till rikets säkerhet så skulle vi ändå inte kommentera det.
"