Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-09, 20:58
Medlem
Har skrivit en tråd tidigare om att datan hänger sig på ett konstigt sätt.

Men fick ingen direkt hjälp så jag har nu forskat och letat och sett att det poppar upp 2 nya processer när datorn hänger sig ping.exe och tracert.exe.
Dessa två sägs tillhöra windows och hjälpa till med internet/lan trafiken men dem kan också vara förklädda virus....

Så nu står jag här och undrar, kan jag ta bort dessa utan att skada datorn, eller kraschar allt då? Isåfall har ni något tips på hur jag ser om det är äkta vara eller virus?

Peace!!
(Tråden får mer än gärna flyttas om den hamnade fel, vet ej om det är it-säkerhet...)
Citera
2008-08-09, 21:01
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_weed
Har skrivit en tråd tidigare om att datan hänger sig på ett konstigt sätt.

Men fick ingen direkt hjälp så jag har nu forskat och letat och sett att det poppar upp 2 nya processer när datorn hänger sig ping.exe och tracert.exe.
Dessa två sägs tillhöra windows och hjälpa till med internet/lan trafiken men dem kan också vara förklädda virus....

Så nu står jag här och undrar, kan jag ta bort dessa utan att skada datorn, eller kraschar allt då? Isåfall har ni något tips på hur jag ser om det är äkta vara eller virus?

Peace!!
(Tråden får mer än gärna flyttas om den hamnade fel, vet ej om det är it-säkerhet...)

Beror på var de ligger. Ligger de i C:\Windows\System32 så är de legitima.
Citera
2008-08-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Beror på var de ligger. Ligger de i C:\Windows\System32 så är de legitima.

Jag har läst att de även lägger sig där som virus.

Jag hittade dem ping och ping6 två .exe filer i ssystem32. Jag antar att båda är virus eftersom att jag har deletat dem 5ggr och varjegång jag deletar dem så kommer de tillbaka efter ca 5 sek.
Har även lokaliserat tracert.exe och tracert6.exe i system 32, dessa har jag deletat och de kommer också tillbaka.

HUR FÅR JAG BORT DEM???
Citera
2008-08-09, 21:17
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:

Jag hittade dem ping och ping6 två .exe filer i ssystem32. Jag antar att båda är virus eftersom att jag har deletat dem 5ggr och varjegång jag deletar dem så kommer de tillbaka efter ca 5 sek.
Har även lokaliserat tracert.exe och tracert6.exe i system 32, dessa har jag deletat och de kommer också tillbaka.

HUR FÅR JAG BORT DEM???
Enligt den definitionen är det nog Windows som är viruset. Det lär ju vara Windows File Protection som lägger tillbaks dem, då de är en del av OS och du inte förväntas ta bort dem...

Varför ska du ha bort dem? Ligger de under system32 så är de som sagt legitima filer, och de lär knappast starta av sig själva - ta istället reda på vilken process som drar igång dem, typ med Process Explorer eller liknande. Där lär du snarare hitta ditt "virus".
Citera
2008-08-09, 21:18
Medlem
Citat:

HUR FÅR JAG BORT DEM???

Formatera mera / Posta en tråd på IDG och hoppas att "Cecilia" svarar, hon är gud när det gäller att få bort virus.
Citera
2008-08-09, 21:48
Medlem
satt nu som en igel vid skärmen och stirrade på process explorer tills datorn hängde sig , men inga nya processer startade.

Kan det vara som så att det är service pack 3 som är tjuven och har på något sätt buggat så att datorn hänger sig??
Citera
2008-08-09, 23:33
Medlem
Det kan vara SP3, men det kan också vara vilket annat som helst.

Det blir nog lättare och tar kortare tid att bara installera om allt från början.
Citera
2008-08-09, 23:42
Medlem
927s avatar
"6" filerna tror jag kommer med sp3 och är uppdateringar men dom gamla filerna finns kvar
Citera
2008-08-09, 23:47
Medlem
k0das avatar
säger infekterade windows-filer något till eder alla?

ts, vad för antivirus använder du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in