Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-08, 20:21
Medlem
Kräkchocks avatar
Jag har upptäckt ett väldigt underligt problem som är relaterar till elförsörjningen till datorn, en MacBook Pro. När jag drar ett finger fram och tillbaka mellan touchpad-knappen och kanten på datorn så pirrar det i fingret. Jag har också till och från känt små stötar när handleden nuddat chassit. Datorn är inkopplad till ett jordat väggurtag. När jag kopplar ur sladden och den går på batteri försvinner pirrandet omedelbart. Här är en annan knäpp ledtråd: När jag sätter ena handen på metallen bakom skärmen och drar med andra handen på chassit så pirrar det inte, men så fort jag släpper skärmen börjar det pirra igen. Jag testade att koppla ihop schassit till en vattenledning för att skapa en jordslinga men det hade ingen effekt.

Finns det risk att datorn kommer att steka sig själv?

Nån som vet något om det här eller om det finns ett annat forum som kanske är mer detaljerat vad gäller just sådana problem?

Edit: När jag stänger locket så slutar pirret också.
Citera
2008-08-08, 20:31
Medlem
-jOE!s avatar
Låter onekligen inte bra. Har du garanti?
Citera
2008-08-08, 21:12
Medlem
systems avatar
Se om du finner något intressant här:

”Stötar?”
https://www.flashback.org/showthread.php?t=717146

Stötar av Keyboard och Mac Mini?
https://www.flashback.org/showthread.php?t=714936
Citera
2008-08-08, 21:13
Medlem
Xindaks avatar
Har du kollat mag safe kontakten? Både på sladden och i chassit. Har hört om de som fått in smuts där och det har orsakat en del konstigheter. Tänkte om det hamnat något där som gör att du får krypströmmar ut i chassit.

Visserligen borde det inte göra någon skillnad när du stänger locket om det är på detta viset eftersom batteriet fortfarande laddas då, men det skadar ju inte att kolla.
Citera
2008-08-09, 14:23
Medlem
Kräkchocks avatar
Succé!

Det var ett jordfel. Datorn är inkopplad till väggurtaget genom en adapter eftersom datorn är köpt i USA. Av någon anledning så jordar inte adaptern som den ska, alternativt så är inte väggurtaget jordat även då det har ett jordstift. Lösningen blev att helt enkelt att dra en sladd från adapterns jordingång till ett vattenledningsrör. Sådana jordslingor har jag haft framgång med förut och jag provade det även denna gång innan min första post. Då fungerade det inte, möjligtvis för att jag då jordade chassit. Nu har jag istället jordat på andra sidan AC adaptern. Tack för länkarna ovan, de ledde mig på rätt väg.
Citera
2008-08-09, 22:23
Medlem
zipzap68s avatar
Jag upplever exakt samma pirr! Jag har en svensk-köpt MBP av senaste modellen. Ska nog prata med Apple eftersom jag har garanti...
Citera
2008-08-10, 23:32
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
Jag upplever exakt samma pirr! Jag har en svensk-köpt MBP av senaste modellen. Ska nog prata med Apple eftersom jag har garanti...

Inget att prata med Apple om, alla deras metall-laptops gör sådär p.g.a. potentialskillnad.

Använd sladden istället för "duckhead"-kontakten till laddaren och se till att använda ett jordat uttag så försvinner det om det är korrekt jordat.
Citera
2008-08-13, 20:07
Medlem
Kräkchocks avatar
...och som sagt, har du inget jordat uttag, eller om det jordade uttaget är kasst så kan du göra en jordslinga. Det fixar garanterat problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in