Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Jag är rätt enig med dig om att skolundervisningen i historia i det här landet är under all kritik.
Det beror dock tyvärr mer på en inkompetent skolpolitik än på några medvetna mörkläggningsförsök för att "skydda" tex. muslimer.
Och ja, jag tycker också att man skulle lära ut mycket mycket mer om bland annat Islams historia i skolorna inklusive slavhandeln som för övrigt drabbade ett antal svenska sjömän också inte bara islänningar. Har en sådan fd. slav i mitt släktträd. Denna undervisning bör då vara balanserad så till vida att man förutom slavhandeln också lär ungarna att det Osmanska imperiet, åtminstone tidvis, var ett av de mer toleranta regimerna mot andra religioner och etniciteter. Du vet väl t.ex. att det i Istanbul finns en judisk församling?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/judar-trots-allt-trygga-i-istanbul-1.222864
En intressant historisk rest från 1500-talets Osmanska politik. Judarna blev utslängda av Spanjorerna och togs emot av turkarna utan repressalier.
Vi ær nog ganska øverens om detta, tror jag, men jag måste också lægga till att en oherrans mængd gymnasielærare ær barn av -68, och dærfør gærna visar USA och Væst i dålig dager. Det ær inte ett centralt førsøk att førdunkla något, utan bara en snedvridning på lægre nivå.
Att Islam var mer toleranta har jag hørt av alla lærare på grundskole- och gymnasienivå, men som du sæger ær problemet att det inte læses historia från MØ utifrån deras premisser. Det enda som gørs ær att anvænda detta som ett exempel på hur Væst var bakåtstråvande, åtminstone under min skoltid.
Vet inte riktigt hur det ær nuførtiden, men men........