2009-07-16, 00:36
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men nu tramsar du ju bara. Du förstår väl att detta inte är något som tas upp i tex grundskolans historielektioner? Jag visste inte om det förrän ca 5 år sen då jag av en slump köpte White Gold.

Jag är nog rätt realistisk, tramsar sällan (även om det har hänt och kommer att hända igen) och säger som i Arkiv X, "everything is out there", bara man vill finns det information. Bara för att du eller någon annan inte för tillfället "vet" någonting är det inte liktydigt med att du eller någon annan blivit undanhållen information eller är utsatta för en eller annan konspiration. Lite självgång och individuellt ansvar måste man ju förutsätta, eller hur? Pröva Libris.se eller närmaste bokhandel. Vad är problemet?
Citera
2009-07-16, 01:25
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Jag är nog rätt realistisk, tramsar sällan (även om det har hänt och kommer att hända igen) och säger som i Arkiv X, "everything is out there", bara man vill finns det information. Bara för att du eller någon annan inte för tillfället "vet" någonting är det inte liktydigt med att du eller någon annan blivit undanhållen information eller är utsatta för en eller annan konspiration. Lite självgång och individuellt ansvar måste man ju förutsätta, eller hur? Pröva Libris.se eller närmaste bokhandel. Vad är problemet?

Jag har inget problem. Men du kan ju försöka ituta mig att man från skolans sida trycker ens hälften hårt på att islänningar fördes till Afrika som slavar som man trycker på att vita tog svarta som slavar. Inte är det en konspiration, men jag tycker kanske att det blir ett problem om bilden blir snedvriden på ett sådant sätt.
Citera
2009-07-16, 10:40
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag har inget problem. Men du kan ju försöka ituta mig att man från skolans sida trycker ens hälften hårt på att islänningar fördes till Afrika som slavar som man trycker på att vita tog svarta som slavar. Inte är det en konspiration, men jag tycker kanske att det blir ett problem om bilden blir snedvriden på ett sådant sätt.

Jag är rätt enig med dig om att skolundervisningen i historia i det här landet är under all kritik. Det beror dock tyvärr mer på en inkompetent skolpolitik än på några medvetna mörkläggningsförsök för att "skydda" tex. muslimer.

Och ja, jag tycker också att man skulle lära ut mycket mycket mer om bland annat Islams historia i skolorna inklusive slavhandeln som för övrigt drabbade ett antal svenska sjömän också inte bara islänningar. Har en sådan fd. slav i mitt släktträd. Denna undervisning bör då vara balanserad så till vida att man förutom slavhandeln också lär ungarna att det Osmanska imperiet, åtminstone tidvis, var ett av de mer toleranta regimerna mot andra religioner och etniciteter. Du vet väl t.ex. att det i Istanbul finns en judisk församling?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/judar-trots-allt-trygga-i-istanbul-1.222864

En intressant historisk rest från 1500-talets Osmanska politik. Judarna blev utslängda av Spanjorerna och togs emot av turkarna utan repressalier.
Citera
2009-07-16, 10:46
Medlem
Robacks avatar
Citat:
(...) Har en sådan fd. slav i mitt släktträd.

Rättar mig själv, "min" slav-anfader var soldat i den svensk armén i Polen på 1650-talet och blev tillfångatagen och såld av polacker till turkarna. Det visar inte minst hur det ibland bedrevs "slavaffärer" mellan kristna och muslimer.
Citera
2009-07-16, 10:52
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Jag är rätt enig med dig om att skolundervisningen i historia i det här landet är under all kritik. Det beror dock tyvärr mer på en inkompetent skolpolitik än på några medvetna mörkläggningsförsök för att "skydda" tex. muslimer.

Och ja, jag tycker också att man skulle lära ut mycket mycket mer om bland annat Islams historia i skolorna inklusive slavhandeln som för övrigt drabbade ett antal svenska sjömän också inte bara islänningar. Har en sådan fd. slav i mitt släktträd. Denna undervisning bör då vara balanserad så till vida att man förutom slavhandeln också lär ungarna att det Osmanska imperiet, åtminstone tidvis, var ett av de mer toleranta regimerna mot andra religioner och etniciteter. Du vet väl t.ex. att det i Istanbul finns en judisk församling?

En intressant historisk rest från 1500-talets Osmanska politik. Judarna blev utslängda av Spanjorerna och togs emot av turkarna utan repressalier.

Vi ær nog ganska øverens om detta, tror jag, men jag måste också lægga till att en oherrans mængd gymnasielærare ær barn av -68, och dærfør gærna visar USA och Væst i dålig dager. Det ær inte ett centralt førsøk att førdunkla något, utan bara en snedvridning på lægre nivå.

Att Islam var mer toleranta har jag hørt av alla lærare på grundskole- och gymnasienivå, men som du sæger ær problemet att det inte læses historia från MØ utifrån deras premisser. Det enda som gørs ær att anvænda detta som ett exempel på hur Væst var bakåtstråvande, åtminstone under min skoltid.

Vet inte riktigt hur det ær nuførtiden, men men........
Citera
2009-07-16, 14:21
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Jodå, det hör hemma här. Att det fanns europeiska slavar/fångar i det Osmanska imperiet är "old news" för de som är något sånär pålästa i historia. Det är inte som en tidigare skribent i den här tråden påstått någonting som medvetet tystats ner. Varför skulle man göra det?

Jag har inte läst Dick Harrisons böcker om slaveriet men gissar att det finns en hel del där. När det gäller Sverige så har bl.a Eskil Borg skrivit om detta. Eller varför inte lite dåtida litteratur. Tex. http://libris.kb.se/bib/7749801

Ja, jag visste om det där, men det är ju större siffror den där Davis kommit fram till. Om du läser artikeln så ser du att det ofta förut rört sig om högst tiotusentals medans Davis kommit fram till helt andra siffror.
Citera
2009-07-16, 15:26
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
Ja, jag visste om det där, men det är ju större siffror den där Davis kommit fram till. Om du läser artikeln så ser du att det ofta förut rört sig om högst tiotusentals medans Davis kommit fram till helt andra siffror.

Det låter som en intressant bok onekligen. Rent allmänt är jag dock skeptisk till demografiska beräkningar före 1800-talet, men jag påstår inte att siffrorna inte stämmer. Skulle ha varit intressant att se om den väckt debatt. Recensenter i historiska tidsskrifter brukar inte spara på krutet, skall se om jag hittar något.

Boken kom 2004 som det ser ut och jag är rätt säker på att Dick H åberopar den i någon av sina slavböcker. Ingen här i tråden som har dem i bokhyllan?
Citera
2009-07-16, 16:29
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Även du min vän kan ju försöka ta dig till närmaste bibliotek om du orkar och läsa på lite. Till exempel Dick H:s senaste. Så får vi en till påläst. Det behövs fler pålästa. Lycka till.

Jag är mycket medveten om det. Däremot tvivlar jag starkt på att det är speciellt spridda fakta och du tramsar när du låtsas som att det bara är att ta reda på det om man vill. Då måste man veta att det finns något som är dolt och då är vi tillbaka på utgångspunkten...
Citera
2009-07-16, 16:47
Bannlyst
Citat:

Du vet väl att konstantinopel var grekiskt.
Citera
2009-07-16, 16:53
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Du vet väl att konstantinopel var grekiskt.

Jo, det vet jag att det var, men bara fram till 1453 då Osmanerna tog över. Judarna fördrevs från Spanien på 1490-talet och framåt.
Citera
2009-07-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Intressant, finns det någon avhandling/artikel/bok man kan läsa om det?
Jag tror att Dick Harrison avhandlar barbareskstaterna i sin andra bok i Slaveri-trilogin.
Annan intressant fakta att nämna är att den unga staten USA 1801 skickade en flotta till medelhavet för att bekämpa barbareskstaterna (främst Tripoli), Sverige deltog också med tre fregatter till amerikanernas hjälp.
Citera
2009-07-18, 19:30
Medlem
Desert Islands avatar
En länk i svd som behändlar ämnet:
http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_175748.svd

Har för mig att Krimkhanatet ytterligare vasaller till Osmanerna tog också mängder av fångar i krigen med polackerna och Koshackerna. Har läst att hela Moskvas befolkning togs med i en sådan räd år 1570-71 nån gång. Nån som vet mera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in