2008-08-25, 23:28
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Intressant. vad är det?
Indirekt, låter som att det skulle vara något undermedvetet,
eller omedvetet?

Jag skulle tolka det som att direkt vilja är det jag verkligen vill göra för sakens egen skull, och indirekt vilja är de saker jag vill göra bara för att uppnå något annat, som är det jag egentligen vill. En väldigt viktig och träffande distinktion att göra i den här tråden, tycker jag själv.
Citera
2008-08-26, 00:34
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Förstår ni hur jag menar? Vet att det är otroligt klumpigt formulerat; ibland blir det dock svårt att få tankar till text.

Jag tycker att ditt resonemang är bra, och jag måste hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av fettto
Det finns många exempel som bevisar dig fel.

Direkt kommer jag att tänka på att jag inte vill somna,
men tillslut gör jag det ändå, för det är omöjligt att vara vaken för alltid.

Eller detta exempel: Du balanserar på en lina 100 meter över marken. Du
vet att du dör om du faller av, men gissa vad som händer
när det kommer en liten vindpust? Det ville du inte va?

Men man utför inte de två handlingarna du nämnde medvetet, alltså gör man inte dem själv.

För övrigt så kom jag just att tänka på en rolig anekdot: jag läste för några månader sedan att en mongol eller korean hade varit utan sömn i flera decennier. Så det är inte nödvändigtvis omöjligt att vara vaken för alltid!

/Teutonic Warrior
Senast redigerad av TeutonicWarrior 2008-08-26 kl. 00:36.
Citera
2008-08-26, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Jag skulle tolka det som att direkt vilja är det jag verkligen vill göra för sakens egen skull, och indirekt vilja är de saker jag vill göra bara för att uppnå något annat, som är det jag egentligen vill. En väldigt viktig och träffande distinktion att göra i den här tråden, tycker jag själv.
Hmm, ja, det stämmer nog.
Och det är helt klart en viktig distinktion att göra.
Jag tror dock att det finns andra termer för det,
eller att det går in under andra begrepp.
Mål till exempel,
skulle kunna sägas vara indirekt vilja.
Ett mål är något jag strävar mot, längre fram längre bort.
Medan det jag har att göra med, i min direkta livsvärld,
är det som jag måste handla gentemot här och nu.
Lite som det att-hamra-i-en-spik är direkt vilja
medan att-bygga-ett-hus är indirekt vilja.
Husserl får ta hand om det direkta,
medan Heidegger utvecklar med det indirekta.

Edit:
En annan distinktion som kan vara av vikt,
är att skilja på vilja och motivation.
Det finns många olika sorters motivation,
utav vilka viljan bara är en.
Mål och emotion är två andra.
Senast redigerad av yidaki 2008-08-26 kl. 01:56.
Citera
2008-08-26, 12:15
Bannlyst
Jag tycker nästan vi kommer fram till att TS har fel.

Om jag tar ett exempel.

Det finns folk som avskyr sitt jobb som pesten, ändå går dom dit.
En person som säger fan vad jag hatar mitt jobb, jag önskar över allt annat att jag inte behövde gå dit, samtidigt sitter han o söker nya jobb. Jag tycker omöjligt man kan säga att denna person Vill gå till sitt jobb. Det han vill är att få sin lön så att han överlever. Så att denne person går till sitt jobb ändå har absolut ingenting med vilja gå till jobbet att göra utan, ja snarare överlevnadsinstinkt, eller möjligtvis indirekt vilja.
Citera
2008-08-26, 16:40
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Jag tycker nästan vi kommer fram till att TS har fel.

Om jag tar ett exempel.

Det finns folk som avskyr sitt jobb som pesten, ändå går dom dit.
En person som säger fan vad jag hatar mitt jobb, jag önskar över allt annat att jag inte behövde gå dit, samtidigt sitter han o söker nya jobb. Jag tycker omöjligt man kan säga att denna person Vill gå till sitt jobb. Det han vill är att få sin lön så att han överlever. Så att denne person går till sitt jobb ändå har absolut ingenting med vilja gå till jobbet att göra utan, ja snarare överlevnadsinstinkt, eller möjligtvis indirekt vilja.

Precis! Vi har att göra med två olika fenomen, som vi dock klumpar ihop med det gemensamma ordet "vilja".

Den första "viljan" är den metafysiska, den som definitionsmässigt måste finnas inbakad i varje aktiv handling vi utför, eftersom det någonstans ändå finns ett slags "val" bakom varför vi gör det vi gör.

Den andra "viljan" är vår egentliga och mer övergripande motivation, för att uttrycka det lite luddigt. När vi inte vill gå till jobbet så är det alltså denna andra vilja som saknas.

Problemet blir just när vi förväxlar de båda fenomenen, eftersom de har samma namn. Då kan vi få för oss att eftersom vi gör någonting som är fruktansvärt (begår ett mord under press t ex) så finns även denna "andra" vilja där, vilket givetvis är helt fel och i värsta fall leder till just den här typen av diskussioner.

Således: först distinktion, sedan diskussion.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in