Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacii
Den nya 100GB hårddisken ligger fortfarande i min bokhylla helt oanvänd

Tur, men surt :-) 2,5"-diskar är inte direkt tokbilliga.
Citera
2008-08-07, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av spikensweden
Tur, men surt :-) 2,5"-diskar är inte direkt tokbilliga.

Hade det inte verkat så krångligt som det verkade att byta hårddisk i en PowerBook hade jag gjort ett försök.

PowerBook G4: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=111925

Här är en länken för iBook G4, ifall trådskaparen skulle behöva det: http://www.ifixit.com/Guide/Mac/iBook-G4-14-Inch/Hard-Drive-Replacement/84/15/
Citera
2008-08-08, 19:17
Medlem
Geniets avatar
Tack så mycket för all hjälp, jag ska låna en polares Mac nån dag och testa det där över FireWire.
Citera
2008-08-08, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Tack så mycket för all hjälp, jag ska låna en polares Mac nån dag och testa det där över FireWire.

Har du tur är hårddisken inte allt för skadad, så då borde det fungera.
Citera
2008-08-18, 23:58
Medlem
alltså nu kan inte jag särskilt mkt om datorer, men min iBook G4 går inte heller att starta... om man inte lägger den på golvet, sätter knäet på det ställe där startmotorn sitter ungefär och trycker tills den kommer igång. då funkar det.

(fick tipset av en kille på mac support, han hävdade att trassel med startmotorn var ett vanligt fel på just G4:an)
Citera
2008-08-20, 21:38
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewArtRiot
alltså nu kan inte jag särskilt mkt om datorer, men min iBook G4 går inte heller att starta... om man inte lägger den på golvet, sätter knäet på det ställe där startmotorn sitter ungefär och trycker tills den kommer igång. då funkar det.

(fick tipset av en kille på mac support, han hävdade att trassel med startmotorn var ett vanligt fel på just G4:an)

Verkar ju helgalet!? Var sätter du knät, var sitter startmotorn. Finns det överhuvudtaget en startmotor i en dator?
Citera
2008-08-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Verkar ju helgalet!? Var sätter du knät, var sitter startmotorn. Finns det överhuvudtaget en startmotor i en dator?

jag sätter knät på vänster sida under tangentbordet.. mac-killen sa iaf att startmotorn eller vad det nu är sitter där och att det var glapp i den. och att det skulle vara pissigt dyrt att laga så jag kunde lika gärna köpa en ny dator i så fall. hehe. sjukt drygt är det iaf
Citera
2008-08-20, 22:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewArtRiot
jag sätter knät på vänster sida under tangentbordet.. mac-killen sa iaf att startmotorn eller vad det nu är sitter där och att det var glapp i den. och att det skulle vara pissigt dyrt att laga så jag kunde lika gärna köpa en ny dator i så fall. hehe. sjukt drygt är det iaf
Det kan nog räcka att byta solenoid.
Citera
2008-08-21, 02:27
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Det där har jag läst om. Jag tror en konsumentgrupp i Danmark stämde Apple och tvingade dem att åtgärda ett antal iBookar med det felet.

Ett annat sätt ska vara att klämma åt den med en tving.
Citera
2008-08-22, 16:28
Medlem
Geniets avatar
Är det samma problem som uppstår vid "fel på startmotorn" som jag beskrev i trådens början. (Fastnar vid äpplet...)?
Citera
2008-08-22, 19:00
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Det där har jag läst om. Jag tror en konsumentgrupp i Danmark stämde Apple och tvingade dem att åtgärda ett antal iBookar med det felet.

Ett annat sätt ska vara att klämma åt den med en tving.
Jag har en ibook med just det felet. Det är en lödning som släppt.
Citera
2009-05-28, 17:59
Bannlyst
Min startar och fastnar mitt i uppstarten, det är blått i bakgrunden, sen så kommer MAC os skylten upp och rullar bara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in