Bumpar denna tråd en stund.
Jag kommer troligtvis att behöva flytta söderut (gissningsvis till Sthlm) för att söka jobb. Den typen av jobb jag kommer att söka är inriktade på ekonomi, och rätt kvalificerade. Nu är det så att jag har en tydlig norrländsk dialekt som jag visserligen tycker mycket om, men jag har länge funderat på om det kommer att skada mina karriärmöjligheter att behålla den. Kan det ligga något i detta?
Jag upplever att personer med rikssvensk dialekt och relativt snabb talhastighet uppfattas som mer intelligenta (allt annat lika) än personer med vissa lokala dialekter, i synnerhet om talet naturligt går lite långsammare i dessa dialekter. Tänk er Fredrik Wikingsson och Lennart Jähkel; vem av dem låter skarpare tycker ni?
Det känns som att jag i exempelvis en arbetsintervju kommer att behöva prestera mer än en person som pratar på "rätt" sätt för att kompensera för dialekten. Om detta stämmer så är väl alternativet att träna bort den, men det skulle vara lite som att sälja sin själ och jag kommer förmodligen längta hem till Norrland mer om jag inte ens kan ta med mig mitt sätt att tala. Det är alltså inte så att jag "skäms", utan mer att jag undrar hur norrländsk dialekt kommer att fungera bland diverse kostymnissar i huvudstaden.
Ligger det något i detta tror ni, eller är det bara jag som är onödigt nojig? Kanske finns det någon annan norrlänning på forumet som har rest söderut och kan berätta vad som hände med dialekten? Då menar jag någon form av riktig norrländska, inte något urvattnat modernt Umeåtugg