Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-04, 23:55
Medlem
EDDY#s avatar
Hej

Har just köpt en bärbar dator som jag visste de var fel på men som jag trodde jag kunde fixa med hjälp av att installera om windows, men icke.

Problemet är att datorn inte går att starta, efter "windows loggan" kommer upp så startas datorn om.

Det finns 1 hårdisk som är uppdelat i 3 och jag kan inte formatera/reparera/installera windows på någon av dom, de kommer bara upp att de är något fel, de står inte riktigt vad de är för fel utan bara att de inte gick typ.

Så frågan är om någon vet hur jag formaterar och installerar om den, eller vet vad felet är

Kan också mämna att jag har testat med 2 olika OS.

MVH.
Citera
2008-08-04, 23:57
Medlem
LasseKongoos avatar
Vad menar du med "visste det var fel på", menar du att du köpte en defekt dator eller?
Isåfall är det ju bara att lämna in den för lagning
Citera
2008-08-05, 00:03
Medlem
EDDY#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Vad menar du med "visste det var fel på", menar du att du köpte en defekt dator eller?
Isåfall är det ju bara att lämna in den för lagning

Den är begagnad, jag satt och kolla på den när den slutade fungera, den startades bara om men kom inte längre en windows loggan.

Så IMO så borde de gö inte vara någon världslig sak att fixa, men jag hade fel.
Citera
2008-08-05, 00:06
Medlem
luddekluddes avatar
Du säger att hårddisken är uppdelad i tre? kan du inte prova att skaffa dig en ubuntu cd. Installera ubuntu manuellt genom att du slår ihop och formaterar alla tre partitioner. Kolla ifall det är det som är felet.

Det borde även finnas någonting liknande med windows, har jag rätt? en Vista-liveCD har vet jag, men vet ej om xp har. Norton partition magic kanske har ngt alternativ du kan bränna på en cd?

Offtopic: Min "v" tangent på min b'rbara dator fortsätter att hoppa ur tangentbordet. Ngn idé om var jag kan skaffa en ny eller, om jag måste laga? :P
Citera
2008-08-05, 00:13
Medlem
EDDY#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddekludde
Du säger att hårddisken är uppdelad i tre? kan du inte prova att skaffa dig en ubuntu cd. Installera ubuntu manuellt genom att du slår ihop och formaterar alla tre partitioner. Kolla ifall det är det som är felet.

Vad gör ubuntu? :P

Det går inte att slå ihop partitionerna, de går inte att ändra någonting (formatera/ta bort/reparera windows/installera windows).
Citera
2008-08-05, 00:16
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EDDY#
Vad gör ubuntu? :P

Det går inte att slå ihop partitionerna, de går inte att ändra någonting (formatera/ta bort/reparera windows/installera windows).

Ubuntu är ett operativsystem precis som windows. Personligen gillar jag det inte, men det är bra om du vill slå ihop partitioner och det finns många, många som gillar OS'et annars.

Hur kommer det sig att du inte kan ändra på partitionerna? är de delade av samma hårddisk, eller har du flera stycken?
Citera
2008-08-05, 00:29
Medlem
EDDY#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddekludde
Hur kommer det sig att du inte kan ändra på partitionerna? är de delade av samma hårddisk, eller har du flera stycken?

Jag antar att de är delad av samma hårdisk, då de inte är någon exstern.
Men jag kanske bara har fått för mig att de bara får plats en hårdisk i bärbar? Jag vet faktist inte

Jag lägger upp bilder på felet imorn när jag vaknar, tacksam för alla svar
Citera
2008-08-05, 12:02
Medlem
EDDY#s avatar
Hårdiskarna: http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC02878.JPG

Sen när jag försöker installera windows på vald hårdisk: http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC02879.JPG

Kan slänga upp fler bilder om de behövs
Citera
2008-08-05, 12:09
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Kan du ta bort samtliga partitioner (tryck D i listan) och sen skapa och formatera en ny?

Om det inte går kan disken vara defekt.
Citera
2008-08-05, 12:48
Medlem
EDDY#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Kan du ta bort samtliga partitioner (tryck D i listan) och sen skapa och formatera en ny?

Om det inte går kan disken vara defekt.

Nej, de går inte.

Finns de några andra förklaringar? Man vill gö gärna inte köpa en ny hdd i onödan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in