2008-08-12, 11:45
Medlem
William Hainess avatar
Antar att det inte är Skavsta-hammaren som är mordvapnet:

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Målsägarbiträdet visar upp en bild på hammaren som är beslagtagen i Skavsta.
– Så där ser den inte ut. Har för mig att håligheterna där är mindre. Sen tror jag inte att det fanns något klistermärke där, säger hyresvärdinnan.

Nu kan man dock fråga sig vart fan mordvapnet tog vägen. Kan det ha hamnat i Arbogaån?
2008-08-12, 11:54
Medlem
letsdoits avatar
Avgörande vittnesmål

Citat:
Vittnet minns en beige kappa, men har också svaga minnen av en mörkgrön eller mörkblå vindjacka.
Hon minns också ett par blå tygskor med vit kant, vilket Fahlander spinner vidare på.
Han visar vittnet ett fotografi från förundersökningen.
- Ja, så ser de ut, säger vittnet.
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=798006
Om denna version av vittnesutsagan stämmer så har MT:s rumsuthyrare avgjort fallet: Hon har identifierat Vans Bearcat såsom varande den skomodell hon sett sin hyresgäst använda ända fram till morddagen - och därmed bortom rimligt tvivel förpassat MT in i huset där morden begicks och där de blodiga skospåren efter mördaren kunnat säkras.

UR FUP:et, s. 1137:
Citat:
L minns dels de blå tygskorna med de långa vita snörena. Hon beskriver skon som blå, i tyg och med en vit lite högre kant runt hela skon. Hon minns inte vad det var för märke på skon. Hon upplever det som att C använde dessa under hela tiden hon bodde hos L, varvat med ett par stövlar och ett par gymnastikskor som är av löparmodell.
/…/
Hon säger att det känns som C använde de blå skorna under hela perioden hon bodde hos L, med det menar L även att skorna användes sista tiden, innan C försvann.
Det återstår för MT att förklara varför hon hade två par Vans Bearcat i sin ägo...
2008-08-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om denna version av vittnesutsagan stämmer så har MT:s rumsuthyrare avgjort fallet: Hon har identifierat Vans Bearcat såsom varande den skomodell hon sett sin hyresgäst använda ända fram till morddagen - och därmed bortom rimligt tvivel förpassat MT in i huset där morden begicks och där de blodiga skospåren efter mördaren kunnat säkras.

UR FUP:et, s. 1137et återstår för MT att förklara varför hon hade två par Vans Bearcat i sin ägo...
Dessutom kan Skavstahammaren avskrivas och därmed allt prat om dna och fingeravtryck kring denna. Problemet med det saknade mordvapnet kvarstår dock.
2008-08-12, 12:01
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
därmed bortom rimligt tvivel förpassat MT in i huset där morden begicks och där de blodiga skospåren efter mördaren kunnat säkras.

...

Visst det är ganska starka indicier, men det är absolut inte bortom allt rimligt tvivel. De finns ju ingen teknisk bevisning.
2008-08-12, 12:02
Medlem
Astracans avatar
Kan någon uppdatera en okunnig om hyresavtalet mellan CS och hyresvärdinnan?

Av vittnesmålet att döma så antar jag att CS inte skulle återkomma till det rum hon hyrde. Vilket då också förklarar varför hyresvärdinnan städade rummet ganska omgående.
Detta är uppgifter jag helt har missat innan i så fall.

Har det framkommit vart CS efter sin tysklandsvistelse skulle bo vid hemkomsten till Sverige?

För hon hade väl inte planerat att lämna Sverige "för gott"?
Tänker på den kurs hon hade anmält sig till och om jag inte missminner mig sa vännen som lånade ut pengar att återbetalningen kunde vänta till CS´s hemkomst.

Kan någon leda en förvirrad Astracan rätt?
2008-08-12, 12:06
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:

UR FUP:et, s. 1137et återstår för MT att förklara varför hon hade två par Vans Bearcat i sin ägo...
Nu är det väl svarta skor med vita snören som polisen är intresserad av.
Ser ingenstans i FUn att polisen frågar om blåa skor med vita snören.
Fhl till och med tog fram en bild på bruna Vans från ebay som dom konfronterade C med.
2008-08-12, 12:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Jag kanske är otydlig. Det jag reagerade på var Hamitons
Hamilkar, var det. (Hamilkar är ett karthagiskt mansnamn, som bland annat bars av fältherren Hannibals far, om nån undrar.) Carl Hamilton är en annan debattör i tråden. Kan vara förvirrande för läsekretsen om man morfar ihop våra handles, i all synnerhet som vi den här gången har likartade åsikter.

Citat:
sista mening. Att han inte kunde respektera eloge som en seriös debattör. Olika åsikter kan man väl få ha och ändå respektera den andre.
Ja, det kan man visst. Jag har debatterat i mer än trettio år, varav femton på nätet, i många sammanhang med folk med de mest skiftande politiska åskådningar, till exempel utan att tappa respekten för dem. Det finns inga som helst problem för mig med att folk har en annan åsikt om frågan om CS skuld i sig.

Men vad jag har, och har haft, synpunkter på i den här tråden är sätt att hantera fakta, debatteknik och debattetik. När sånt går ner under en viss miniminivå kan jag inte respektera folk som debattörer. Det behöver man normalt inte påpeka, eftersom det oftast är fullkomligt självklart vilka som går att respektera och inte. Men eftersom just eloge varvar fullt logiskt och debattetiskt rimliga inlägg med fula försök att irrelevansförklara eller ignorera relevanta synpunkter och relevant information, samtidigt som h*n ofta både stöder och stöder sig på de också de alldeles uppenbara trollen, så tyckte jag att det just i det fallet fanns en idé att markera att jag inte tyckte att plus vägde upp minus.

Men debattetik är en helt annan sak än åsikter i en sakfråga. Att det sedan i princip bara är folk från det ena åsiktslägret som har ett sätt att hantera fakta, en debatteknik och en debattetik som jag anser inte har en plats i seriös diskussion är beklagligt, och måhända belysande, men ingenting som jag kan göra det minsta åt.
2008-08-12, 12:09
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:

"11.15:
Försvarsadvokat Per-Ingvar Ekblad:
- Du sa att du har sett de här skorna (de blå skorna med vita inslag) under 2008?
- Ja, det har jag!
- I polisförhör sa du att "det känns" som om hon använt dem. Det är skillnad på att veta och att känna, säger Ekblad"

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=798024

Tyckte att advokatens frågestund skulle postas också.
2008-08-12, 12:11
Medlem
zumazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Kan vi inte för enkelhetens skull ge CS alla diagnoser på en gång.

Jag skulle kunna dra mitt strå till stacken. På någon bild tycks CS ha ett väldigt högt hårfäste. Kanske hon har någon kromosomrubbning eller hormonfel? Kanske är hon född till man?
2008-08-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Kan någon uppdatera en okunnig om hyresavtalet mellan CS och hyresvärdinnan?

Av vittnesmålet att döma så antar jag att CS inte skulle återkomma till det rum hon hyrde. Vilket då också förklarar varför hyresvärdinnan städade rummet ganska omgående.
Detta är uppgifter jag helt har missat innan i så fall.

Har det framkommit vart CS efter sin tysklandsvistelse skulle bo vid hemkomsten till Sverige?

För hon hade väl inte planerat att lämna Sverige "för gott"?
Tänker på den kurs hon hade anmält sig till och om jag inte missminner mig sa vännen som lånade ut pengar att återbetalningen kunde vänta till CS´s hemkomst.

Kan någon leda en förvirrad Astracan rätt?

Det var vad jag förstått det tänkt att CS skulle komma tillbaka. Anledningen att hyresgästen svabbade och dammsög golvet när CS åkt iväg till Tyskland ska ha berott på att hyresvärden skulle få besök av sin familj, och de skulle då sova i rummet..

Det finns i FUPen, men jag har den inte till hands och kan inte ge någon sidhänvisning för tillfället.
2008-08-12, 12:15
Medlem
BoISarens avatar
Ytterliggare vittnesmål om skorna
Citat:
Åklagare Gummesson frågar om vännen minns hur hon var klädd den 16 mars.
– Det enda jag kommer ihåg var skorna, för att jag tittade på dem och kommer ihåg att jag inte gillade dem. De såg slitna ut och jag undrade varför hon hade dem.
– De var mörblå på toppen och vitt plastigt band runt om, och vita skosnören. Hon hade haft dem förut så det var inte första gången jag såg dem.
– Jag tror att det fanns något vitt märke på sidan. Jag kommer inte ihåg vilket märke det var.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1261728/expressen.se-rapporterar-fran-rattegangen
2008-08-12, 12:17
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flurpo
Det var vad jag förstått det tänkt att CS skulle komma tillbaka. Anledningen att hyresgästen svabbade och dammsög golvet när CS åkt iväg till Tyskland ska ha berott på att hyresvärden skulle få besök av sin familj, och de skulle då sova i rummet..

Det finns i FUPen, men jag har den inte till hands och kan inte ge någon sidhänvisning för tillfället.

Tack! Nu är jag hemma igen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in