Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-03, 16:08
Medlem
skrikens avatar
Ja, har fått in ett virus som har slöat ner datorn rejält, har tagit bort delar av viruset men tänker som sagt radera hela hårddisken och börja om. Men problemet är hur avinstallerar jag windows xp? Jag kör med windows xp home SP2. Rätt akut, datorn stängs av ungefär varje kvart.

Tacksam för svar
Citera
2008-08-03, 16:26
Medlem
shmas avatar
PRova först Malwarebytes anti-malware program... Fixade en hopplöst virus sabbad laptop dator med den igår. Inloggningsrutan crashade hela tiden, det var nätt o jämnt att den gick igång... inte ens felsäkert funkade... prova innan du installerar om

Du kan nog inte avinstallera xp mer än att bara formatera om hårddisken eller installera xp över det gamla (funkar bra faktiskt)
Citera
2008-08-03, 16:29
Medlem
skrikens avatar
Jag har andvänt det programet, hittade totalt 25 virus men problemet kvarstår endå. Kan ju installera windows över det gamla men inte helt säkert om det funkar, viruset kanske är kvar då? sedan är inte hårddisken den bästa precis. 10 gb ledigt
Citera
2008-08-03, 16:49
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Om du absolut inte bryr dig om att spara något på hårddisken så kan du formatera den när du installerar Windows från skivan, alltså starta datorn med XP-skivan i och följ instruktionerna.
Citera
2008-08-03, 16:55
Medlem
skrikens avatar
Så du menar helt enkelt att jag stoppar i skivan, trycker på F12 och startar med CD Drive, trycker på Installera windows. raderas allt automatiskt då?
Citera
2008-08-03, 17:03
Medlem
shmas avatar
Nja, när du skall välja var du vill installera ska du trycka på en knapp för att formatera den partitionen
Citera
2008-08-03, 17:09
Medlem
skrikens avatar
Så jag ska trycka på Installera och sedan någon knapp med formtera på? när jag på F12, CD drive kommer denna meny upp

Då läser den in sedan kommer menyn upp:

Vill du installera Windows XP?
Tryck retur

Vill du reparera Windows XP blablabla..
Tryck R

Vill du avbryta det här och starta om datorn
Tryck ESC
Citera
2008-08-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriken
Så jag ska trycka på Installera och sedan någon knapp med formtera på? när jag på F12, CD drive kommer denna meny upp

Tryck retur

Tryck R

Tryck ESC

Du väljer "Installera windows XP" så kommer den visa tillgängliga partioner där du kan installera, välj den partion/hårddisk som du redan har XP på, välj "Ta bort partion", acceptera. Sedan så kommer du tillbaka till Listan, välj samma partion, då kommer den säga att det är ett opartionerat utrymme som måste formateras. Den formaterar och sedan så installerar den XP.
Citera
2008-08-03, 17:14
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriken

Tryck retur

Tryck R

Tryck ESC
Tryck retur...................

Det är inte så svårt som det verkar,blir det fel,börja om.
lycka till.

Haha,nån va före
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in