2008-07-30, 21:53
Medlem
Eftersom jag tillhör skaran "storvuxna" o alltid hävdar att jag skall gå ner i vikt innan jag köper mig en kostym, så har det alltid skjutits på framtiden, men nu har jag inget val. Skall på fest om en månad där klädkoden är mörk kostym.
Det jag då undrar är vad det skulle kosta att sy om en kostym man köper i butik. Är ganska bredaxlad dessutom så även om jag hittar en kostym som passar rent storleksmässigt så passar det nästan aldrig över axlarna.
Är det någon som kan ha en uppfattning om vad det skulle kunna gå lös på. Behöver ingen svindyr kostym, men som sagt, den kommer nog behöva sys om.
Citera
2008-07-30, 22:07
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedde
Eftersom jag tillhör skaran "storvuxna" o alltid hävdar att jag skall gå ner i vikt innan jag köper mig en kostym, så har det alltid skjutits på framtiden, men nu har jag inget val. Skall på fest om en månad där klädkoden är mörk kostym.
Det jag då undrar är vad det skulle kosta att sy om en kostym man köper i butik. Är ganska bredaxlad dessutom så även om jag hittar en kostym som passar rent storleksmässigt så passar det nästan aldrig över axlarna.
Är det någon som kan ha en uppfattning om vad det skulle kunna gå lös på. Behöver ingen svindyr kostym, men som sagt, den kommer nog behöva sys om.

Det beror ju på hur mycket utsömnad vi talar om, du måste tänka på att det med stor sannolikhet inte finns mycket tyg att ta av när man "förstorar" kostymen.
Citera
2008-07-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Det beror ju på hur mycket utsömnad vi talar om, du måste tänka på att det med stor sannolikhet inte finns mycket tyg att ta av när man "förstorar" kostymen.
Nej, det är klart. Tänkte om man isåfall kanske utgår från en större storlek o sen då "förminskar" den istället så att säga.
Citera
2008-07-30, 22:38
Medlem
http://www.lachemiserie.se/butiker/

Konstigt nog har de inte uppdaterat sin hemsida med att de sedan juni månad syr upp kostymer. Fick prisuppgifter via brev:

Priser i kronor (beroende på tygkvalitet)
Byxa 2 000 - 2 500
Kavaj 5 000 - 6 600
Väst 1 600 - 2 000
Kostym 7 000 – 9 000
Smoking 7 700 - 9 700
Rock 7 800 - 9 800

4 veckors leveranstid

Senast jag talade med biträdet så skulle man enligt utsago kunna välja och vraka bland tyger, foder, fickor, knäppningar, knappar och gud vet vad.

Annars håller jag själv på att testa http://www.suitopia.se/ Beställt en måttsydd slim-fit dubbelknäppt i marinblått som borde komma inom de närmaste dagarna. Besök nätaffären och botanisera själv, man kan verkligen få till drömkostymen rent snitt och tygmässigt. Skulle dock önska valmöjligheter gällande knappar och foder, får väl snacka med dem igen! (Det var jag som gjorde att Suitopia satte fart på thailändarna för att lära sig sy dubbelknäppt )
Citera
2008-07-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
http://www.lachemiserie.se/butiker/

Konstigt nog har de inte uppdaterat sin hemsida med att de sedan juni månad syr upp kostymer. Fick prisuppgifter via brev:

Priser i kronor (beroende på tygkvalitet)
Byxa 2 000 - 2 500
Kavaj 5 000 - 6 600
Väst 1 600 - 2 000
Kostym 7 000 – 9 000
Smoking 7 700 - 9 700
Rock 7 800 - 9 800

4 veckors leveranstid

Senast jag talade med biträdet så skulle man enligt utsago kunna välja och vraka bland tyger, foder, fickor, knäppningar, knappar och gud vet vad.

Annars håller jag själv på att testa http://www.suitopia.se/ Beställt en måttsydd slim-fit dubbelknäppt i marinblått som borde komma inom de närmaste dagarna. Besök nätaffären och botanisera själv, man kan verkligen få till drömkostymen rent snitt och tygmässigt. Skulle dock önska valmöjligheter gällande knappar och foder, får väl snacka med dem igen! (Det var jag som gjorde att Suitopia satte fart på thailändarna för att lära sig sy dubbelknäppt )

Skulle du kunna uppdatera oss när du får hem din kostym? Skulle vara kul att veta hur bra sydda de är. Hur bra måtten stämmer, kvalité och så. Är själv inte i behov av en ny bara lite nyfiken.
Citera
2008-08-08, 14:37
Medlem
Snurrens avatar
Var bor du? I Stockholm brukar thailändska skräddare komma på turné och sy upp kostymer/dräkter till ett rimligt pris. Dom brukar hålla till på finare hotell så det är säkert hög kvalitet. I paketpris ingår uppsydd skjorta också.

Ett roligare alternativ är kanske att förverkliga drömmen om en härlig semester i Thailand och där på plats passa på att mycket billigt sy upp kläder.

Jag kan hålla utkik efter annons i DN, det är där jag brukar läsa om dom thailändska skräddarna.
Citera
2008-08-08, 15:20
Medlem
Vore gutt att låta en skräddare i Japan eller Hong Kong sy upp ett par figursydda kostymer. Eller är det Kina jag måste rikta in mig nu om jag vill ha det billigare?

Av det jag har hört så vore det nästan värt flygbiljetten att åka till Asien bara för att fylla på garderoben. Hade jag haft ett jobb som krävde kostym så skulle jag inte tveka att åka bara för den saken,.
Citera
2008-08-10, 09:34
Medlem
Zinkys avatar
Vid rådmansgatan i Stockholm så finns det ett italienskt ställe som mäter och sedan skickar de till Tyskland eller Italien där de sys. från 4tusen, sedan brukar de ha erbjudande, med lite shystare kvalitet på tyget, med två för 7 eller 9 tusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in