2008-08-06, 15:56
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyckelknippa
varför anv ATM så lite som möjligt?

Dels är det en avgift vid varje uttag (om du inte använder ica-kort), men framför allt känns det inte helt säkert.
Har hört skräckhistorier om kapade atm's osv. Så enligt mig är det bättre att ta med en större summa ner, och sedan ta ut rejäla belopp när du väl är igång.
Citera
2008-08-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyckelknippa
tack det var den uträkningen ja var ute efter

har bara ett kort men tänkte växla en del på flygplatsen sen sätta in en del på kompisens konto.. eller är det dumt att växla på flygplatsen?

Menar du växelkontoren så är det sämre kurs där än i stan. Spelar ju inte så stor roll om det inte är mycket pengar.
Citera
2008-08-07, 05:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Butt
De tar avgift på typ 20kr vid varje uttag.

Då får man ha tight reskassa om man bryr sig om den summan, då maxuttag är 20k bhat, allså 4k sek. Skulle mer oroa mig för att få några pengar överhuvudtaget. har väl gjort ca 150 maxuttag i landet, varav en gång fick ja inte mina pengar, men det drogs från kontot. Skulle resa vidare dagen efter så han inte gå till banken på plats..

Men två kort är en fördel att ha med sig om man ska va där en längre tid..
Citera
2008-08-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Dels är det en avgift vid varje uttag (om du inte använder ica-kort), men framför allt känns det inte helt säkert.
Har hört skräckhistorier om kapade atm's osv. Så enligt mig är det bättre att ta med en större summa ner, och sedan ta ut rejäla belopp när du väl är igång.

Kapning av bankomater är mer vanligt i Sverige än Thailand.

Går man till köpcentrum då är det 100% säkert eftersom det finns vakter överallt. Det kan även löna sig att betala med kort på de stora köpcentrumen då rabatter är kopplade till diverse kort.

Mitt förslag är ICA kort och sen köra bankomat hela vägen. Fördelarna är att man slipper släpa på en gigantisk plånbok, man slipper vara rädd om att tappa större mängder pengar osv.
Citera
2008-08-07, 19:05
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Kapning av bankomater är mer vanligt i Sverige än Thailand.

Går man till köpcentrum då är det 100% säkert eftersom det finns vakter överallt. Det kan även löna sig att betala med kort på de stora köpcentrumen då rabatter är kopplade till diverse kort.

Mitt förslag är ICA kort och sen köra bankomat hela vägen. Fördelarna är att man slipper släpa på en gigantisk plånbok, man slipper vara rädd om att tappa större mängder pengar osv.

Det stämmer säkert, men jag blir ändå nojjig
ICA-kort är nog bra, speciellt om man inte vill bära större mängder kontanter.,

Själv så föredrar jag faktiskt rejäla buntar kontanter därnere. Alltid bra att ha till hands!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in