Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-07-29, 12:42
Medlem
Hej!

Jag har en kompis som har lite problem med sin dator, och han har frågat om jag känner till någon som kan hjälpa. Så jag tänkte fråga er på FB lite saker. Hon får upp följande (troligen en trojan som skadat datorn):

Citat:
windows could not start because the following file is missing or corrupt
WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM

you can attempt to repair this file by starting windows setup using the orginal setup cd-rom
select "r" at the first screen to repair

Hon har försökt att köra r men i sådana fall kommer alla filer att raderas. Det vill hon inte. Hon vill istället komma in på något sätt, jag föreslog felsäkert läge, för att spara ner sina filer först...jag har haft liknande problem och har löst det genom att klura lite med bios-inställningar och genom att installera windows på en andra partition samtidigt som jag hade den gamla windows kvar. Men jag kommer inte ihåg hur man gjorde detta och jag vet inte om det hjälper i hennes fall.

Någon som vet vad jag kan föreslå till henne att göra?
Citera
2008-07-29, 14:19
Medlem
d00rkeys avatar
Jag är långt ifrån hundra på hur det skulle gå till egentligen, men det bör ju kunna gå att hämta filen manuellt så att säga, antingen ur cab-filerna på skivan eller från nätet, och sedan lägga den i avsedd mapp..

Kolla dock noga att det är rätt fil och att den placeras i rätt mapp. Själv skulle jag dessutom ändra namnet på den gamla filen till (typ) "filen.exe.bak" så att man enkelt kan återställa den om det skulle behövas.

För en dylik operation ska nog alla dolda filer och systemfiler tillåtas visning också.
Citera
2008-07-29, 14:29
Medlem
Men hon kan ej starta sin dator. Den vill inte starta alls.
Citera
2008-07-29, 15:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Är du helt säker på att en reparation raderar hennes presonliga filer? Att en ominstallation gör det är inte så konstigt, men en reparation är ju till för just sånt här.
Citera
2008-07-29, 21:44
Medlem
d00rkeys avatar
Well.. En reparation ersätter väl filer, typ alla systemfiler.. Det är kanske det det handlar om, Srb?? Och eftersom filerna då återställs till de ursprungliga så blir det ju en "radering" av de som finns på datorn..

Kör på en reparation, och sen får filerna uppdateras igen av SP3 eller uppdatering av Windows via nätet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in