2008-08-02, 22:06
Medlem
onits avatar
Han ser ju skittrött ut. Kan hans konstiga verklighetsuppfattning möjligen bero på att han sover för lite? Jag har veckor då jag sover i medeltal 4 timmar per natt (pga tidsbrist eller något annat), och jag erkänner villigt att det gör mig till en fullkomlig idiot under de dagarna, plus att det försämrar immunförsvaret. Rekommenderas inte (om kan undvikas).

Han lär dessutom lägga på sig många extrakilon på det här sättet.
Senast redigerad av onit 2008-08-02 kl. 22:18.
Citera
2008-08-03, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Han ser ju skittrött ut. Kan hans konstiga verklighetsuppfattning möjligen bero på att han sover för lite? Jag har veckor då jag sover i medeltal 4 timmar per natt (pga tidsbrist eller något annat), och jag erkänner villigt att det gör mig till en fullkomlig idiot under de dagarna, plus att det försämrar immunförsvaret. Rekommenderas inte (om kan undvikas).

Han lär dessutom lägga på sig många extrakilon på det här sättet.

Förmodligen, han verkar bara bli mer och mer tokig.
Citera
2008-08-03, 12:28
Medlem
Finkuss avatar
Synd bara att mycket sömn gör att man mår BÄTTRE, inte tvärtom.. sicken jubelidiot
Citera
2008-08-03, 15:08
Medlem
Avva66s avatar
Sömn är underskattat, och vill han prestera i styrketräning så är det
yberviktigt med vila.
Citera
2008-08-03, 17:11
Medlem
killen måste ju vara något störd, han ser absolut inte frisk ut (rent fysiskt alltså)

jag älskar att sova, på lov och helger sover jag nog 10-11 timmar per natt
Citera
2008-08-04, 13:11
Medlem
03/08 – 5te misslyckandet på raken!

Citat:
Även denna natt misslyckades jag och återigen har jag svårt för att förklara vad som faktiskt hände.
04:00 vet jag att jag var vaken och aktiv, då satt jag vid datorn och jobbade. Sedan har jag ”minneslucka” fram till 08:00 då jag vaknar igen. Då vaknar jag i sängen. Så någon gång efter 04:00 har jag antingen somnat vid datorn och sedan sovandes gott och lagt mig i sängen eller så har jag utan att jag minns det lagt mig i sängen för att sen sova.
Resten av dagen fungerade som vanligt väldigt bra!

Varvid ljushuvudet har fått denna klockrena idé

Citat:
04/08 – Back on track!
Nu infriade jag ytterligare ett hjälpmedel vilket jag kände att jag behövde. Tidigare släckte jag ner hela rummet när jag gick och la mig och somnade i mörker. Vad jag gjorde inatt var att jag tog fram en liten 11W(motsvarar ca 50 vanliga watt) lågenergilampa jag satte mitt i rummet som jag lät vara igång under min nap. Teorin är då att kroppen ska känna att det inte är natt utan fortfarande dag varvid den inte ska producera samma slags hormoner och jag kommer att vara i ett annat stadium när jag vaknar igen. Ett stadium som mer liknar det jag upplever mitt på dagen. (Då jag aldrig försover mig!) Den stora nackdelen som jag ser är att jag antagligen inte får riktigt lika bra sömn under denna perioden – det är därför jag har avvaktat med detta ett bra tag
Citera
2008-08-04, 18:06
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
04:00 vet jag att jag var vaken och aktiv, då satt jag vid datorn och jobbade. Sedan har jag ”minneslucka” fram till 08:00 då jag vaknar igen. Då vaknar jag i sängen. Så någon gång efter 04:00 har jag antingen somnat vid datorn och sedan sovandes gott och lagt mig i sängen eller så har jag utan att jag minns det lagt mig i sängen för att sen sova.
Resten av dagen fungerade som vanligt väldigt bra!

Alltså, det kan inte vara många dagar han har lyckats.Killen klarar inte av det. Synd att han inte insåg det innan han gick ut i media med bedriften. Jag ger prestationen -5 av 10 möjliga.

Är det överhuvudtaget relevant hur resten av dagen har gått när han dabbat sig redan under natten och sovit mer än han borde? Vilken idiot som helst kan klara sig på 25-minuters tupplurer under dagen om man sovit på natten.
Citera
2008-08-06, 21:23
Medlem
Windom_Earls avatar
Två misslyckanden till. Han verkar misslyckas fullkomligt i genomsnitt två av tre nätter. Ja, detta går onekligen bra, Jönsson.

Citat:
05/08 – Miss igen.
Denna natt blev det ny miss. Jag gick aldrig upp när klockan ringde utan kände för att dra mig lite till och ställde en ny klocka på ny ringning. Någonting blev fel, jag somnade och vaknade först 4.5 h senare…

Citat:
06/08 – Sov rakt igenom väckarklockan.
Återigen så var jag sjukt sugen på att bara ligga dra mig en liten, liten stund denna natten (hmm luktar brist på disciplin/motivation) vilket jag gjorde. Jag ställde dock klockor ifall att jag skulle försova mig. Men jag missade det ena larmet och vaknade först av det andra senare larmet. Slutade med att jag försov mig 2.5h.
Citera
2008-08-06, 23:24
Medlem
woofers avatar
Hjärnan behöver väl en viss dos REM sömn för att kunna återhämta sig och fungera på ett bra sätt. Det tar mig veterligen en viss tid innan man kommer in i stadiet REM sömn efter det att man somnat, sovar man bara kortare perioder hela tiden så lär det inte vara hälsosamt. 7-8 timmar är lämpligt för en normal frisk människa att sova per dygn. Jag klarar mig på 5-6 timmar per natt men den mentala prestationen är betydligt lägre under dessa perioder.

Man sover ju inte bara för att rent fysiskt återhämta sig, den psykiska återhämtningen är ännu viktigare.
Citera
2008-08-07, 01:22
Medlem
Windom_Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Hjärnan behöver väl en viss dos REM sömn för att kunna återhämta sig och fungera på ett bra sätt. Det tar mig veterligen en viss tid innan man kommer in i stadiet REM sömn efter det att man somnat, sovar man bara kortare perioder hela tiden så lär det inte vara hälsosamt. 7-8 timmar är lämpligt för en normal frisk människa att sova per dygn. Jag klarar mig på 5-6 timmar per natt men den mentala prestationen är betydligt lägre under dessa perioder.

Man sover ju inte bara för att rent fysiskt återhämta sig, den psykiska återhämtningen är ännu viktigare.
Ja, det finns som sagt en anledning till att naturen/evolutionen har format oss som den har gjort. Det är ingen slump att folkgrupper över hela världen, utan sociala band/kontakter med varandra, alla kräver mer eller mindre samma antal timmar sömn för att fungera och må bra. Det är inte en fråga om sociala normer eller viljestyrka. Kroppen behöver vila för att fungera ordentligt i längden. Punkt slut.
Citera
2008-08-07, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
7-8 timmar är lämpligt för en normal frisk människa att sova per dygn. Jag klarar mig på 5-6 timmar per natt men den mentala prestationen är betydligt lägre under dessa perioder.

Sydsvenskan hade en artikel där de intervjuade en professor som sysslade med sömnforskning, och hon dömde helt ut Thomas experiment. Hon sa dessutom att lämplig sömn för en vuxen människa är så länge som man sover när man har semester.

Det innebär med andra ord att dina 7-8 timmar väl kan vara i underkant för vissa, då det givetvis är helt individuellt. Vissa kanske behöver 6 timmar medan andra behöver 10 timmar. Sömnprofessorn själv låg på 9 timmar.

Det är kanske inte så kul att tänka på att man under ett helt liv sover bort decennier, men å andra sidan är det ingenting man kan göra åt saken mer än att acceptera faktum. Det kommer Thomas också få göra, även om jag måste medge att han är segare än jag väntat mig. Jag hade kastat in handduken efter ett par nätter.
Citera
2008-08-07, 01:54
Medlem
NolaDarlings avatar
smart att blåsa upp sig själv på det där sättet i media och sedan misslyckas kapitalt

fast jag tycker mest störande i den här historien är hans flickvänsnack. han verkar se det ungefär som någon slags arbetsintervju med punkter han kan pricka av, bara det att har glömt att sätta upp punkterna "kärlek" och "passion" på listan. fast iofs så bör ju en snubbe med hans personlighet behöva att bli både rik och framgångsrik för att hitta en tjej som står ut så han är väl inte på helt fel spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in