2008-07-28, 21:27
Medlem
Hakalabakalas avatar
Hej fysikhörnan

Jag ska köpa en ny klocka som tydligen tål tryck på 20 bar... Nu undrar jag, hur många meter under vattenyta det rör sig om ungefär?

Tackar så ödmjukast i förväg
/Hakala
Citera
2008-07-28, 21:36
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakalabakala
Hej fysikhörnan

Jag ska köpa en ny klocka som tydligen tål tryck på 20 bar... Nu undrar jag, hur många meter under vattenyta det rör sig om ungefär?

Tackar så ödmjukast i förväg
/Hakala

Öhh vet inte om jag har rätt men 200meter i saltvatten?
Senast redigerad av c^2 2008-07-28 kl. 21:40.
Citera
2008-07-28, 21:49
Medlem
Avva66s avatar
Japp, ca 200 meter.
Citera
2008-07-28, 21:56
Medlem
kalle112ankas avatar
eftersom ett tryck på 20 bar ger 200 meter som ovanstående har konstaterat...
Citera
2008-07-28, 23:39
Medlem
kalle112ankas avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryck
Citera
2008-07-28, 23:52
Medlem
><((((°>s avatar
statiskt tryck.. ca 20m och du hade planerat att röra dig i vattnet, möjligtvis 30.
Citera
2008-07-31, 23:24
Medlem
kalle112ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
statiskt tryck.. ca 20m och du hade planerat att röra dig i vattnet, möjligtvis 30.

varför blir det så?
Citera
2008-08-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle112anka
varför blir det så?
För när du rör dig trycker ju du mot vattnet.
Citera
2008-08-02, 17:14
Medlem
Storheten Bar används felaktigt för att lura köpare av "urindustrin" det handlar inte om 200 meter djup.

Hittade detta på nätet.

Citat:
Boetten är sammansatt av olika material som kan ändra sina egenskaper under stora temperaturvariationer.
För att vissa ur ska kunna klara vissa krav på vattentäthet så finns det speciella packningar. Dessa packningar har en naturlig åldringsprocess pg a salt, svett, syror etc.
Alla klockor är testade enligt DIN 8310, som har klara kriterier för konstruktion och vattentäthet som nya klockor ska klara för att kallas Waterresistant etc. För att se vad detta innebär i praktiken får man läsa vad den tyska industrinormen DIN 8310 har för föreskrifter.
Vattenskyddat menar man klockor som tål svett, vattendroppar, regn etc. Dessa klockor tål det normala användandet i vardagen. De tål inte något vattentryck mot uret eller att temperaturen ändras snabbt.
Vattenskyddat 3 bar menas med klockor som tål regn, stänk och damm och klarar ett tryck av 3 bar (30m). Man får inte förväxla 3 bar med dykdjup 30 meter, utan endast ett provtryck.
Provtrycket utgår från att man utsätter klockan för ett tryck i stillastående vatten. Om klockan utsätts för rörelse i vattnet så uppstår ett betydligt högre tryck än vad klockan är konstruerad för (därför bör man undvika dykning etc).
När man simmar eller hoppar i vattnet så kan det under en kort period uppstå ett högt tryck på packningar som är högre än det provtryck klockan är konstruerad för. De klockor som framför allt är i farozonen är de när man solar under en längre tid och sedan hoppar i kallt vatten. Då bildas det ett vattentryck samt ett undertryck av kylan som medför att klockan kan ta in fukt/vatten som skadar uret.
Man ska inte röra kronan eller använda kronografen när klockan är i vatten eller är fuktig då går fukt in i uret
Citera
2008-08-03, 19:59
Medlem
kalle112ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Storheten Bar används felaktigt för att lura köpare av "urindustrin" det handlar inte om 200 meter djup.

Hittade detta på nätet.

fint, förklarande svar, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in