2012-07-18, 08:51
Medlem
Askenars avatar
Kan man köpa piracetam som turist utomlands och ta med in till Sverige?
Citera
2012-08-03, 09:36
Medlem
Askenars avatar
Bump!
Citera
2012-08-08, 23:28
Medlem
Ja det kan du. Om det är lagligt eller inte vet jag inte. Men det är inte narkotikaklassat så du åker knappast på något värre straff. Har för mig att när det gäller läkemedelsklassade substanser (ej nark. klass) så kan de endast bli beslagtagna utan att det leder till straff (om man nu inte hävdar uppsåt att sälja typ). Chansen att du åker dit om du inte tar väldigt mycket är ändå rätt liten och i värsta fall blir det beslagtaget och kanske lite böter vilket inte är hela världen, tycker du det är jobbigt så är det bara att inte göra om det...
Citera
2014-10-19, 17:11
Medlem
Några förslag på sätt att beställa piracetam mfl. till sverige?
Citera
2014-10-19, 17:47
Bannlyst
Nej, det är inte lagligt eftersom att det är receptbelagt i Sverige och därmed läkemedelsklassat.
Citera
2014-10-19, 20:16
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Några förslag på sätt att beställa piracetam mfl. till sverige?

Det har blivit svårt att beställa piracetam nuförtiden. I staterna sålde ex Amazon.com stora förpackningar med det men sen har det mystiskt försvunnit då FDA (jfr livsmedelsverket) inte tycker om att man säljer det som kostillskott. I Sverige är det ännu svårare att få tag på, på Ebay.com säljs oxiracetam men har själv ej provat det.
Citera
2014-10-19, 20:19
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Nej, det är inte lagligt eftersom att det är receptbelagt i Sverige och därmed läkemedelsklassat.
Om man inte köper det för läkemedelsbruk hur ser det ut då? Hur ser straffsatsen ut för ett sådant brott, jag har sökt och sökt på nätet men narkotikarelaterade resultat dyker upp.
Citera
2014-10-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Om man inte köper det för läkemedelsbruk hur ser det ut då? Hur ser straffsatsen ut för ett sådant brott, jag har sökt och sökt på nätet men narkotikarelaterade resultat dyker upp.

Jag försökte kolla upp det en gång när jag skulle beställa antibiotika men lyckades inte komma fram till något konkret. När det gäller narkotikaklassade preparat så är det glasklart vad som gäller, men när det gäller vanliga mediciner så verkar det vara lindrigt. Men lita inte på mig, jag har som sagt inte lyckats hitta något svart på vitt vad som egentligen gäller.

På följande sida kan man läsa:
http://www.tullverket.se/innehallao/l/lakemedeltillsverigeforpersonligtbruk/lakemedeltillsverigeforpersonligtbruk/blundainteforriskerna.4.52849c6c13ccdb25b986d3.htm l
Citat:
Däremot får du beställa läkemedel från annat land inom EES*, förutsatt att läkemedlet är:
för ditt personliga bruk
godkänt i det andra EES-landet och har införskaffats på ett apotek eller motsvarande i det landet
godkänt och receptfritt i Sverige eller, i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivits av en behörig förskrivare inom EES
Och det är inte receptfritt i sverige, men vad straffskalan är framgår inte.
Citera
2014-10-19, 21:13
Medlem
Finns det några långtidsstudier på hur dessa läkemedel påverkar kroppen och hjärnan?
Citera
2014-10-19, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar

Hur ska du köpa det för då hade du tänkt? Att tvätta bilrutan med?

Straffsatsen är böter eller fängelse i högst ett år av det jag känner till. Sedan att det princip är omöjligt att bli dömd som konsument är en annan femma, försäljning däremot.
Citera
2014-10-19, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Finns det några långtidsstudier på hur dessa läkemedel påverkar kroppen och hjärnan?

Ja, Piracetam har använts inom vården sedan tidigt 70-tal. Bara att googla.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in