2008-07-26, 12:40
Medlem
clayfurs avatar
Vad menas med en statistikas teoretiska väntevärde, varians osv? Är det själva formlerna eller är det numeriska svar som efterfrågas?
Citera
2008-07-26, 13:02
Medlem
evolutes avatar
Om du bara vet att det är ex. Poissonstatistik så är det formeln som avses men om du har en datamängd så får man anta att det är ett numeriskt svar som avses.

EDIT: Om det står teoretiskt så måste du utgå från formlerna, inte någon datamängd.
Senast redigerad av evolute 2008-07-26 kl. 13:35.
Citera
2008-07-26, 13:04
Medlem
rückblendes avatar
där förstod jag vare sig frågan eller svaret
Citera
2008-07-26, 13:34
Medlem
evolutes avatar
En statistiska beskriver hur en slumpmässig variabel är fördelad. Man kan exempelvis säga att felen i en mätning är normalfördelade med ett medelvärde μ och varians σ². Om man har ett systematiskt fel är kanske medelvärdet μ = 0.2 mm och variansen σ² beskriver hur mycket mätningarna varierar kring detta medelvärde, ex σ = 0.1 mm. Täthetsfunktionen är då
f(x) = 1/(σ√(2π))exp(-(x - μ)²/(2σ²))
och dess relevans är att sannolikheten för att, vid en mätning, få ett fel i intervallet [x1, x2] ges av integralen av f i detta intervall. Du kan också hitta väntevärdet (medelvärdet) från denna funktion genom att integrera x*f(x) över hela reella tallinjen, och variansen ges av att integrera (x-μ)²*f(x) över hela reella tallinjen.

Om man ges någon någon okänd statistika som definieras av en täthetsfunktion f så kan man alltså räkna ut väntevärde och varians. De kända statistikorna skrivs ofta på ett sådant sätt att väntevärde och varians enkelt kan utläsas från täthetsfunktionen. För den diskreta (ersätt integraler med summor) Poissonfördelningen har vi exempelvis
f(k) = λ^k*exp(-λ)/k!
och väntevärde och varians ges båda av λ. Fördelningen ger sannolikheten för antal händelser k under ett givet tidsintervall under förutsättningen att deras medelfrekvens är känd och konstant och alla händelser är oberoende av tiden som gått sedan den senaste händelsen.
Citera
2008-07-26, 16:54
Medlem
clayfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Om du bara vet att det är ex. Poissonstatistik så är det formeln som avses men om du har en datamängd så får man anta att det är ett numeriskt svar som avses.

EDIT: Om det står teoretiskt så måste du utgå från formlerna, inte någon datamängd.

Jag har bara ett antal statistikor till godo (datamängd saknas) så jag antar att delsvar 1 är det korrekta (formlerna). Populationens fördelning, medelvärde och varians är dock kända. Jag skall även köra ett antal simuleringar och jämföra de empiriska värdena med de teoretiska.
Citera
2008-07-31, 00:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clayfur
Jag har bara ett antal statistikor till godo (datamängd saknas) så jag antar att delsvar 1 är det korrekta (formlerna). Populationens fördelning, medelvärde och varians är dock kända. Jag skall även köra ett antal simuleringar och jämföra de empiriska värdena med de teoretiska.

Blir nyfiken här: "datamängd saknas" - men du skall köra simuleringar, på vad?

(Bland ej heller ihop statistika och parameter, se det som det inferensproblem det är. Även om vi har en väntevärdesriktig statistika, t ex aritmetiskt medelvärde för populationsmedelvärde, kommer ju varje urvalsdragning producera en statistika (parameterskattning) som avviker från parametern, även om vi vid oändliga upprepningar "träffar genomsnittligt rätt". Antar att detta är temat för din simuleringsövning?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in