Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-07-26, 11:25
Medlem
kireis avatar
Hej, jag har haft det här problemet rätt länge nu och vill verkligen försöka fixa det. Jag sitter på en laptop och skärmens ljus minskar såfort jag har strömkabeln ikopplad. Så fort jag drar ut kabeln, ökar ljusstyrkan på skärmen. Detta borde egentligen vara helt tvärtom eftersom att en ljus skärm drar mer ström. Skulle vara evigt tacksam för alla tips och råd jag kunde få gällande detta.
Citera
2008-07-26, 11:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirei
Hej, jag har haft det här problemet rätt länge nu och vill verkligen försöka fixa det. Jag sitter på en laptop och skärmens ljus minskar såfort jag har strömkabeln ikopplad. Så fort jag drar ut kabeln, ökar ljusstyrkan på skärmen. Detta borde egentligen vara helt tvärtom eftersom att en ljus skärm drar mer ström. Skulle vara evigt tacksam för alla tips och råd jag kunde få gällande detta.
Det är väl bara en inställning. Fick du inget program med när du köpte laptopen? De flesta av dem brukar vara värdelösa, men just de som sköter den här typen av inställning kan vara bra att ha snurrandes. På Dell heter de t ex 'Quick Set'.
Citera
2008-07-26, 11:46
Medlem
kireis avatar
Tusen tack för hjälpen! Ska leta fram mina gamla skivor
Citera
2008-07-26, 12:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Förresten, du kan ju först kolla i BIOS om det går att ställa redan där. En del laptopar har den typen av inställningar.
Citera
2008-07-26, 13:42
Medlem
En av våra sommarjobbare kom för nån vecka sen och ville jag skulle hjälpa honom med samma problem. Jag satte i strömkabeln och drog sen upp ljusstyrkan med knapparna på tangentbordet, drog sen ur den och justerade till lagom nivå. Sen fungerade det som han ville. Han hade trasslat ett bra tag med det där, så han blev lite störd över att det var så enkelt. Han var väl på god väg att lämna in datorn som jag förstod det.
Dagens ungdomar kan inget om datorer om det inte är nåt onlinespel inblandat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in