2008-08-01, 21:06
Medlem
Se till att inte ta över 899kr i mynt, då blir de klassat som stöld. Är det inte så?
Citera
2008-08-01, 22:04
Bannlyst
Nej, snarare 599 kronor.
Citera
2008-08-02, 09:47
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Brottet heter fyndförseelse. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyndf%C3%B6rseelse

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19380121.HTM

Jag tycker att det är roligt att man ska lämna in allt man hittar till polisen. Någon vidare definition av "något" verkar inte finnas.
Hur får du det till fyndförseelse. En slängd slant i en önskebrunn är knappast att anse som upphittad egendom. Rimligen är det någon som svarar för önskebrunnen och därmed är att betrakta som ägare till godset. Även om besittningstagandet av mynten i brunnen bara är medelbart föreliggder det ändock en besittning av mynten i önskebrunnen. Därmed föreligger inte någon borttappad egendom varför fyndförseelse inte är aktuellt. I stället är det fråga om stöld/snatteri.

Sedan kan nämnas upplysningsvis att straffansvaret för fyndförseelse inte gäller för res derelicta, men det var ju inte det diskussionen gällde.
Citera
2008-08-03, 03:15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Då det borde finnas en ägare till brunnen är det dennas pengar och med andra ord begår man ett brott om man tar pengarna utav lov. När det gäller gränsen mellan stöld och snatteri finns det i lagen ingen fastställd pengagräns
Citera
2008-08-03, 03:42
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
I stället är det fråga om stöld/snatteri.
.

För att stöld eller snatteri ska komma på fråga så krävs det att någon lider skada av tillgreppet. Jag bedömmer att så inte sker i en önskebrunn där folk har slängt ner småmynt (vem lider skada). Jag säger Egenmäktigt förfarande.

SKall tilläggas att jag är mycket trött och har inte kollat i någon lagtext för tillfället. Men stöld/snatteri köper jag inte.
Citera
2008-08-03, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
Nej, snarare 599 kronor.

799 snarare? Så var det för nåt år sen när jag jobbade i en mataffär. Varenda pundare visste om detta och när de skulle stjäla så snodde de ju såklart precis under gränsen
Citera
2008-08-03, 19:00
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
För att stöld eller snatteri ska komma på fråga så krävs det att någon lider skada av tillgreppet. Jag bedömmer att så inte sker i en önskebrunn där folk har slängt ner småmynt (vem lider skada). Jag säger Egenmäktigt förfarande.

SKall tilläggas att jag är mycket trött och har inte kollat i någon lagtext för tillfället. Men stöld/snatteri köper jag inte.
Jag förklarade det hela i mitt inlägg. Som jag ser det får någon anses ha en övervakande ställning över önskebrunnen. Den personen lider skada. Därmed är skaderekvisitet uppfyllt. Kan acceptera ditt resonemang om det gäller en random fontän men min uppfattning av en önskebrunn är att den är någorlunda uppsatt av någon och som svarar för den. Även om pengarna skänks till någon är det ju indirekt så att skada uppkommer.
Citera
2008-08-04, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburg
Jag undrar om det är något brottsligt om man hoppar ner i en lyckodamm som är i ett inhängnat område men som sträcker sig ut på den vanliga gatan?

I så fall.. vad har det för påföljder?

Kan man åka dit för stöld eller vad är rubriceringen?

Jag bidrar gärna med var jag hört.
Det gällde ett fall då någon tagit ut pengar ur en bankomat (om jag inte minns fel) personen lyckas dock glömma kvar pengarna i bankomaten när denne gick.
Personen bakom som tog pengarna dömdes.
Citera
2008-08-05, 19:22
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Hur får du det till fyndförseelse. En slängd slant i en önskebrunn är knappast att anse som upphittad egendom. Rimligen är det någon som svarar för önskebrunnen och därmed är att betrakta som ägare till godset. Även om besittningstagandet av mynten i brunnen bara är medelbart föreliggder det ändock en besittning av mynten i önskebrunnen. Därmed föreligger inte någon borttappad egendom varför fyndförseelse inte är aktuellt. I stället är det fråga om stöld/snatteri.

Sedan kan nämnas upplysningsvis att straffansvaret för fyndförseelse inte gäller för res derelicta, men det var ju inte det diskussionen gällde.

Ta och läs inlägget som jag svarade på, så blir vi nog överens om att det är fyndförseelse som är svaret på den frågan:

Ursprungligen postat av Coke54
lånar din tråd till att fråga en sak till

säg att jag hittar 50.000 kr ute. polisen vet att någon tappat 50.000 kr.. och sedan vet på något vänster att jag hittat 50.000 kr.. är jag skyldig att betala tillbaka?
och gäller samma sak vid låt oss säga 100 kr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in