2008-07-25, 22:49
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Jag tenderar att betona den första stavelsen och uttala den andra med u i båda fallen. I till exempel jämtska heter kognaten i fråga från fornnordiska djǫfull 'djäkul', som svenska "djäkel". Även fast ord som Gammalsjul, Gammalerik, Gammalsnösk, ljutuln (från fornnordiska ljótr, "den fule") också finns. Att säga "din djävul" låter inte konstigt alls för mig.
Okej, men för mig och många andra finns det en klar skillnad mellan "u" och "e" i sammanhanget. "u" för fan himself och andra väsen samt personer som jämställs med dessa såsom onda i episka proportioner. "e" för dem som bara är jävliga (negativt) eller är en jävel på något (positivt).

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Har du nånsin sett stavningen "djävel" i skrift? Det har inte jag, och jag frågar mig allvarligt om den existerar med något som helst signifikant liv utanför NEO-lexikografens fantasi.
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Språkdata-konken ger på Strindbergs romaner 21 träffar på "djävel" och 00 träffar
på "jävel". Det är skäl nog för den sakliga NEO-redaktionens ställningstagande.

I Bonniers-romaner II (1980–1981) är 20 procent av träffarna "djävel".

Den som bara läser Svensk författningssamling har inte sett någondera i skrift.
För lite modernare resultat kan man tillägga att Google (sidor på svenska) ger 16300 träffar på "djävel" och 388000 på "jävel". I Libris hittar man två moderna böcker med "djävel" i titeln: En djävel på att vara människa : kåserier / Svante Foerster ; sammanställda av Lil Yunkers (1989) samt Tack för senast din djävel! / text och bild av Jesper Waldersten (2002). Det finns förstås många fler med formen "jävel" i titeln.

Edit: Jag tog fasta på "Strindberg" i Egons inlägg. Möjligen är romanerna i Bonniers-romaner II av senare datum. Står 1980-1981 för utgivningsår på de romaner som omfattas?
Senast redigerad av Käg Malax 2008-07-25 kl. 22:55.
Citera
2008-07-25, 23:53
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
...
Edit: Jag tog fasta på "Strindberg" i Egons inlägg. Möjligen är romanerna i Bonniers-romaner II av senare datum. Står 1980-1981 för utgivningsår på de romaner som omfattas?
Ja, det verkar så. Såhär skriver Språkdata: http://spraakbanken.gu.se/konk/
Citat:
Bonniersromaner II

Korpusen består av 60 romaner utgivna på Bonniers förlag 1980-81 och omfattar bortåt 4 miljoner löpande ord. Den övervägande delen av korpusen utgörs av svenska romaner i original.
Så vi har tydligen en pågående stavningsreform i just det fallet, eller kanske
en eufeminisering(!) via Läckberg med förlag, diverse popsnören och andra.

Ändå ger Google 2700+ träffar på hondjävul mot 120+ på honjävul. Det skulle
kunna styrka teorin att d fortfarande har en funktion som morfemavskiljare.

Nåja, enskilda företeelser i pop- och mediavärlden sätter sina spår.
http://sv.wikipedia.org/wiki/En_hondjävuls_liv_och_lustar
Citera
2008-07-25, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
'Djävlar/djävel' är den ursprungliga stavningen, men numer skulle jag gissa att 'jävlar/jävel' är betydligt vanligare. Synd, eftersom det gör det svårare att se släktskapet med samma ord i andra språk (t.ex. 'devil', 'teufel' och 'diablo')

Även på serbiskan, "Dzavo"
Citera
2008-07-26, 00:03
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ändå ger Google 2700+ träffar på hondjävul mot 120+ på honjävul. Det skulle
kunna styrka teorin att d fortfarande har en funktion som morfemavskiljare.
Men även det enkla "djävul" (154000) leder ju stort över det enkla "jävul" (6430).
Citera
2008-07-26, 05:36
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Även på serbiskan, "Dzavo"

Och ryska дьявол (djavol). Ursprunget är självklart grekiskans διαβολος (diabolos) från nya testamentet, i sin tur en direktöversättning av arameiska/hebreiska ordet satan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in