Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-27, 01:43
  #1777
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas12347
Jag bor i Florida/Orlando och trivs. Inte så mycket puls i stan kanske, men stor flygplats och ingen state income tax.
Washington state har inte heller inkomstskatt och har mer svalt klimat.
Jag gillar Colorado, de har inkomstskatt dock.

Menar inte att det måste vara toklivat utan mer på att jag inte vill hamna i en död liten håla bara för att det är billigt, tvärt om får det hellre kosta lite men vara fräscht och civiliserat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Om du gillar värme o stränder så tror jag inte det går att hitta en bättre stad än San Diego. Dock så är det väldigt dyrt. Vad du än gör flytta inte till Seattle. Visserligen ingen inkomstskatt men fyfan vilken sketen stad luffare överallt och regnar varje dag. För billigare alternativ skulle jag nog kolla på Florida.

Värme och stränder skadar inte så länge det inte är förknippat med stök i negativ benämning. Betalar mig gärna bort ifrån problem som hög kriminalitet och dylik skit.
Citera
2022-04-27, 07:47
  #1778
Medlem
Tror att den enklaste vagen ar att aka hit och plugga.

Du far genom detta arbetstillstand for ett ar (tror jag). Och det ar avsevart mycket enklare att sedan fa ett foretag att omvandla detta jobb till arbetsvisum.

Vagen ar att ta en praktik plats. (internship) under skolaren, sedan jobb, och omvandla detta.

Dessutom ar det inte speciellt svart for en normalt social manniska att under dessa 5+ aren hitta nagon att gifta sig med, och da oppnar sig den "enklaste" vagen till uppehallstillstand och medborgarskap.
Citera
2022-04-27, 19:41
  #1779
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
Tror att den enklaste vagen ar att aka hit och plugga.

Du far genom detta arbetstillstand for ett ar (tror jag). Och det ar avsevart mycket enklare att sedan fa ett foretag att omvandla detta jobb till arbetsvisum.

Vagen ar att ta en praktik plats. (internship) under skolaren, sedan jobb, och omvandla detta.

Dessutom ar det inte speciellt svart for en normalt social manniska att under dessa 5+ aren hitta nagon att gifta sig med, och da oppnar sig den "enklaste" vagen till uppehallstillstand och medborgarskap.
Man får inte OPT (Optional Practical Training) för vilka studier som helst, utan man måste avsluta ett fullt program, och det är inte alltid så att den praktiken leder till ett jobb som sedan leder till ett visum.
Citera
2022-04-27, 22:57
  #1780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Man får inte OPT (Optional Practical Training) för vilka studier som helst, utan man måste avsluta ett fullt program, och det är inte alltid så att den praktiken leder till ett jobb som sedan leder till ett visum.

Det bästa är ju att gå ett STEM (Science Technology Engineering Math) program. Då har man rätt till 3 år OPT. Vilket betyder att studier plus OPT har man 7 år i USA. Om man mot förmodan inte hittar någon att gifta sig med under skolåren, så har man 3 chanser att få H1B genom företaget man jobbar för. Enklast är nog stora tech företag. Tex FAANG företaget jag jobbar på nu är jag den enda av 20 kollegor som inte är där på H1B.

Som GoodandPlenty sa, det bästa är att göra internships under tiden man går i skolan. Ju fler internships desto bättre, det är viktigare än allt annat. Har man ett par internships har man mycket goda chanser att få anställning efter skolan, och många stora företag sponsrar H1B.

Något som är extremt vanligt för folk från Indien är att dom gör sin Bachelors degree i Indien där det är billigare, sen kommer dom hit o gör sin Masters på 2 år, och då har dom också rätt till OPT. På så sätt blir det inte lika dyrt.
Citera
2022-04-28, 04:06
  #1781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Det bästa är ju att gå ett STEM (Science Technology Engineering Math) program. Då har man rätt till 3 år OPT. Vilket betyder att studier plus OPT har man 7 år i USA. Om man mot förmodan inte hittar någon att gifta sig med under skolåren, så har man 3 chanser att få H1B genom företaget man jobbar för. Enklast är nog stora tech företag. Tex FAANG företaget jag jobbar på nu är jag den enda av 20 kollegor som inte är där på H1B.

Som GoodandPlenty sa, det bästa är att göra internships under tiden man går i skolan. Ju fler internships desto bättre, det är viktigare än allt annat. Har man ett par internships har man mycket goda chanser att få anställning efter skolan, och många stora företag sponsrar H1B.

Något som är extremt vanligt för folk från Indien är att dom gör sin Bachelors degree i Indien där det är billigare, sen kommer dom hit o gör sin Masters på 2 år, och då har dom också rätt till OPT. På så sätt blir det inte lika dyrt.

Stem har mojlghet till 24 extra manader. Men "non stem" har pre comp 20tim/vecka och post completion opt pa 1 ar... I alla fall enligt USCIS.. .men du kanke vet battre an de gör?

https://www.uscis.gov/working-in-the...r-f-1-students
Citera
2022-04-28, 07:04
  #1782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
Stem har mojlghet till 24 extra manader. Men "non stem" har pre comp 20tim/vecka och post completion opt pa 1 ar... I alla fall enligt USCIS.. .men du kanke vet battre an de gör?

https://www.uscis.gov/working-in-the...r-f-1-students

Det var ju i princip det jag sa? STEM har 3 år totalt. 1 år som alla har, sen 24 månader/2 år extra = 3 år totalt.
Citera
2022-04-28, 17:46
  #1783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Det var ju i princip det jag sa? STEM har 3 år totalt. 1 år som alla har, sen 24 månader/2 år extra = 3 år totalt.

Min andra skit "citering" pa ett par dagar. Var riktad till Swedeheart som du hade citerat... Ber om ursakt.
Citera
2023-01-07, 16:04
  #1784
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jag är 50 bast och jobbar på ett amerikanskt techbolag sedan många år men baserad i Sverige samt skandinavien.Jobbar med nyckelkunder och har lyckats väldigt bra i min roll (affärsutveckling och sälj). Jag ses som en expert inom mitt område Ingela bolaget.
Nu funderar jag på att internsöka ett jobb med hög befattning baserad i USA. Hur skulle det se funka om man har en familj som behöver flytta med? Jag hoppas våra jurister kan stötta med arbetstillstånd osv men jag vet inte alls idagsläget.
Vad skulle vara det bästa i mitt fall? Jag tror att jag i princip vara baserad i vilken stat som helst då jobbet är remote. Underlättar detta ifall man är flexibel med vart man slår sig ner?
Citera
2023-01-08, 05:38
  #1785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag är 50 bast och jobbar på ett amerikanskt techbolag sedan många år men baserad i Sverige samt skandinavien.Jobbar med nyckelkunder och har lyckats väldigt bra i min roll (affärsutveckling och sälj). Jag ses som en expert inom mitt område Ingela bolaget.
Nu funderar jag på att internsöka ett jobb med hög befattning baserad i USA. Hur skulle det se funka om man har en familj som behöver flytta med? Jag hoppas våra jurister kan stötta med arbetstillstånd osv men jag vet inte alls idagsläget.
Vad skulle vara det bästa i mitt fall? Jag tror att jag i princip vara baserad i vilken stat som helst då jobbet är remote. Underlättar detta ifall man är flexibel med vart man slår sig ner?

Börja här.
https://travel.state.gov/content/tra...s.html#members

I kort, Familj kan fa visum, om barnen ar under 21, nar de blir 21 upphor deras visum, vilket skapar problem for manga.

Men nej, det spelar ingen roll var du vill bo. Visumet galler i hela landet och det finns sa vitt jag vet inga speciella kvoter for olika stater.
Citera
2024-03-24, 10:50
  #1786
Medlem
Min dröm om USA har blivit starkare och starkare på senare tid, men förstår att det inte är så lätt att flytta dit. Är medicinsk sekreterare och det är ju ingen specialkompetens om man säger så. Men det skulle som sagt vara en dröm att få flytta över till staterna, gillar USA skarpt sen jag satte min fot på amerikansk mark i februari 2023. Det var som att komma hem på något sätt.

Hur ska man liksom gå tillväga om man inte har några speciella kunskaper? Vill inte heller utnyttja systemet och gifta mig med någon amerikan bara för att..... Och att vinna i GC-lotteriet är väl inte att tänka på heller I guess.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f712752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback