Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Hur effektiv är en av Michel Thomas språkkurser?
Hur lång tid tar de att köra igenom?
Är det något man kan köra igenom flera gånger för att få det att sitta?
De släpper en på japanska om några dagar som jag är intresserad av, men den kommer nog inte att finnas att ladda ner på ett tag, så jag funderade på att köra en franskakurs medan jag väntar, mest för att få känn på tekniken.
Är det en dålig idé att blanda in flera språk i huvudet på det sättet?
-Michel Thomas är väl död?
(Så det lär ju inte va han som håller kursen iaf)
On Topic:
Jag började köra hans spanskakurs ett drygt halvår innan jag flyttade till Spanien, och det som gjorde att jag gillade formatet var att dessa kurser inte är några lyssna/repetera-kurser, utan man får ta del av en kurs där han utbildar två stycken "studenter", man får höra deras misstag, man får hans korrigeringar och förklaringar till varför det blev fel. Dessa kurser har väldigt lite grammatisk inslag, utan den fokuserar mer på konversation, förståelse och ordförråd.
Michel rekommenderar att man kör kurserna rätt av, utan att anteckna och utan att göra något annat än lyssna, men jag valde ändå att anteckna, kopiera fraser och uttryck för vidare repetitioner på bussen till jobbet.
Jag körde de 4 första skivorna av totalt 8 (eller var det 10?) och jag spenderade 30-60 minuter några gånger i veckan, så det blev lite repetitioner.. (mest för att jag bestämt mig för att det måste funka.)
Nu kan jag inte direkt säga nåt om japanska, men en grej som fick mig såld är att han spelar på likheterna mellan språken (i mitt fall mellan engelska och spanska), och redan de första 2 skivorna hade jag lärt mig en 4-5 regler som gjorde att mitt ordförråd blev flera tusen ord rikare.
Redan första lektionen efter introduktionen ficka jag exempelvis lära mig att i stort sett alla -ible/-able (impossible, acceptable osv) ord på engelska är - sånär som på uttal - samma på spanska.
Nästa lektion var det -ent/-ant (evident, restaurant etc) som fick ett extra "e" (evidente, restaurante)
Ett par regler till i de efterföljande lektionerna och jag älskade den gubben.
Nu, nästan två år efter min flytt till spanien så kommer det jag lärde mig i denna kurs "tillbaka" och hjälper mig hela tiden..
För att summera det hela kan jag - även om du knappast får lyssna på Michel Thomas - defintivt rekommendera hans metodik.