2008-07-19, 18:33
Bannlyst
I Sverige, i de fall folk gifter sig, så har jag uppfattningen att hustrun (och mannen) gör lite som de vill med efternamnet. För en sådär 50 år sedan tog väl kvinnan så gott som alltid mannens efternamn.

Det svenska kaoset kanske kommer sig av inflytande utifrån - vissa länder behåller kvinnan sitt flicknamn, mannen tar hennes namn, i andra så lägger hon till mannens namn och i vissa tar hon det.

Finns det någon bra sammanställning över hur det har varit i Sverige genom tiderna och finns det någon bra Internationell sammanställning?
Citera
2008-07-19, 20:25
Medlem
Legimitations avatar
En jobbarkompis tog sin frus efternamn när han gifte sig.
Citera
2008-07-19, 20:27
Medlem
nazipoliss avatar
numera så kan man väll ha kvar båda efternamnen också!
Citera
2008-07-19, 21:01
Medlem
hanumans avatar
Jag tror knappast att det är en föjld av utländsk inverkan utan snarare ett uttryck för ökad självständighet hos svenska kvinnor. Om de trivs med sitt namn så behåller dom helt enkelt sitt namn istället för att helt automatiskt underkasta sig nån slags primitiv sedvänja...

Själv skulle jag inte vilja byta efternamn så varför skulle jag förvänta mig att min fru ville byta?

Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
numera så kan man väll ha kvar båda efternamnen också!
Det var så jag och min lilla fru gjorde. Vi har båda kvar våra namn från före bröllopet.
Citera
2008-07-19, 21:10
Bannlyst
Att kvinnor skall byta namn efter giftemål är bara en 100 år gammal sedvänja.
Namnlagen 1901
Citera
2008-07-19, 22:34
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Att kvinnor skall byta namn efter giftemål är bara en 100 år gammal sedvänja.
Namnlagen 1901
Det kan inte vara så att man lagstiftade om något som redan var en sedvänja, om än informellt?

Jag bara spekulerar nu...
Citera
2008-07-19, 23:02
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Det kan inte vara så att man lagstiftade om något som redan var en sedvänja, om än informellt?

Jag bara spekulerar nu...

Förut hade man ju efternamn efter föräldrarnas förnamn.

Hade inte haft några problem att byta bort mitt, har ett av Sveriges absolut vanligaste. Dessutom finns det inget töntigare än dubbel-efternamn, bestäm dig!?
Citera
2008-07-20, 20:20
Medlem
core_s avatar
Nu skall vi se om det här kan passa bättre

Övrigt -->
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto