2008-07-20, 02:51
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Precis som MannenMedMat nämner i sitt inlägg så finns det ingen pakistansk etnicitet, utan Pakistans befolkning består utav flera etniska grupper med varierad bakgrund.

Om du är intresserad av ditt folks historia bör du gå efter din familjs geografiska och etnologiska tillhörighet, till vilken bl.a. ditt efternamn avgör. Är du arain torde du vara av dravidiskt ursprung snarare än arabiskt. De arabiska influenserna i Hindustan är få, och som regel är islameringen ett resultat av perser och turkar. Jag förstår att du inte vill avslöja ditt efternamn här på FB, men om det turkiskt eller indo-muslimskt, exempelvis Khan (jfr ungersk Han), har du antagligen turko-ariskt påbrå. Om din familj är från de södra delarna, Sindh, har du antaglien baluchiskt eller dravidiskt påbrå.

Dravidisk? Diverse sidor på nätet antyder att arian mian är av arabisk härkomst. Jag kan nog lämna ut min farfar och morfars namn, min far bytte sitt namn nämligen.

Farfars efternamn: Sherif
Morfars efternamn: Shafi
Stad: Lahore
Språk: Punjabi på fars sida och urdu på mors sida
Citera
2008-07-20, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arain
Dravidisk? Diverse sidor på nätet antyder att arian mian är av arabisk härkomst. Jag kan nog lämna ut min farfar och morfars namn, min far bytte sitt namn nämligen.

Farfars efternamn: Sherif
Morfars efternamn: Shafi
Stad: Lahore
Språk: Punjabi på fars sida och urdu på mors sida

Efternamnet Sherif låter onekligen arabiskt ut, jfr Omar Sharif. Jag vågar dock inte utala mig vidare angående namnet, då det faller utanför mitt studieområde. Wikipedia skriver dock följande angående namnet:

"Sherif is someone who is descended from Muhammad by way of his daughter Fatima. The word comes from Arabic sharif meaning "noble", from sharafa meaning "to be highborn". It is also commonly known as Ashraf, and also sharif."

Kända personer med efternamnet är turken Muzafer Sherif.

Jag är likväl kritiskt till att det skulle vara ett genuint arabiskt namn i Pakistan/Hindustan. Många ariska och dravidiska muslimer tog arabisk- eller turkisk-klingade namn vid konverteringen till islam. Panjab tillhör tillsammans med Kashmir den ariska kärnan av Hindustan, även om det förekommer även andra etniska grupper i området.
Citera
2008-07-20, 03:46
Medlem
Andra kända personer med den alternativa stavningen Sharif är den panjabiska politkerna Nawaz Sharif. Han skall emellertid enligt Wikipedia ha kashmiriska samt öst-panjabiska rötter (jfr http://en.wikipedia.org/wiki/Nawaz_Sharif). Jag har vidare allt för lite bakgrund om honom för att ta ställning, men vill likväl påstå att han är av turko-ariskt ursprung snarare än arabiskt.
Citera
2008-07-20, 04:05
Medlem
Citat:

Orsaken till att jag nämde "dravidisk" är att arain skall vara av låg-kast, och således av icke-arisk ursprung. Detta är dock av tradition och behöver inte betyda något i dag. Jag antar dessutom att du som panjab tillhör den "vita" befolkningen och inte den "svarta". Vilket skulle tyda på ariskt (alternativt turkiskt, persiskt eller arabiskt) ursprung.

Med "vit" menas:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a6/Hrithik_Roshan.JPG
Man (Skådespelare) från Panjab

Med "svart" menas:
http://farm1.static.flickr.com/184/435017312_3e5340eac2.jpg?v=0
Man från Rajsthan
Citera
2008-07-20, 04:35
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Orsaken till att jag nämde "dravidisk" är att arain skall vara av låg-kast, och således av icke-arisk ursprung. Detta är dock av tradition och behöver inte betyda något i dag. Jag antar dessutom att du som panjab tillhör den "vita" befolkningen och inte den "svarta". Vilket skulle tyda på ariskt (alternativt turkiskt, persiskt eller arabiskt) ursprung.

Med "vit" menas:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a6/Hrithik_Roshan.JPG
Man (Skådespelare) från Panjab

Med "svart" menas:
http://farm1.static.flickr.com/184/435017312_3e5340eac2.jpg?v=0
Man från Rajsthan

Applåder, du har nog rätt i det mesta du har sagt. Men längre än arisk/turkisk/persisk kommer vi nog ej. Tror ej på arabisk då turkarna och iranierna haft mest inflytande och styrt Lahore http://www.lahore.gov.pk/profile/history.htm

Jag ser nog ut som något mellan dem två personerna på bilden lite mer åt det ljusa hålet, är ljus brun. Min farmor är nog lika mörk kanske lite ljusare än den mörka mannen. Medans på min mors sida är alla ljusa som den första mannen

Arain har lika stor betydelse som efternamnet, då det går att byta kors och tvärs. Räcker med att min farfars far kallar sig arain så tror min farfar att han var arain. Vet inte om det varit ett låg kast förut, men idag speglar det nog rikedom och utbildad vad jag har uppfattat. Tack för all info i alla fall
Senast redigerad av Arain 2008-07-20 kl. 05:00.
Citera
2008-07-20, 05:14
Medlem
Citat:
Applåder, du har nog rätt i det mesta du har sagt. Men längre än arisk/turkisk/persisk kommer vi nog ej. Tror ej på arabisk då turkarna och iranierna haft mest inflytande och styrt Lahore http://www.lahore.gov.pk/profile/history.htm

Jag ser nog ut som något mellan dem två personerna på bilden lite mer åt det ljusa hålet. Min farmor är nog lika mörk kanske lite ljusare än den mörka mannen. Medans på min mors sida är alla ljusa som den första mannen

Arain har lika stor betydelse som efternamnet, då det går att byta kors och tvärs. Räcker med att min farfars far kallar sig arain så tror min farfar att han var arain. Vet inte om det varit ett låg kast förut, men idag speglar det nog rikedom och utbildad vad jag har uppfattat. Tack för all info i alla fall

Bare hyggelig!
Det är ytterst vanskligt att tala om Hindustans historia, då de den alltid har haft influenser utifrån. Många historiker vill göra intryck av att Panjab är ytterst hetorgent, vilket är delvis korrekt. Men det går inte att neka till att panjabernas historia många gånger enbart är ariskt, ändå om många av (muslimsk) tradition väl hävda annat. Turkiska och persiska namn är vanliga bland den muslimska delen av Hindustan, vilka i sin tur härleds till arabiska namn, även om dessa inte har något blodsband med araber.

Din ursprungliga fråga var dock huruvida Harappa-Mohenjo Daro var en pakistanskt eller indisk kultur. Jag vill påstå att det är en historia som samtliga hindustaner delar, oavsett om de är hinduer eller muslimer. Dagens indelning av Pakistan/Bhārat är endast av neo-politiska skäl, och har intet att säga om den ursprungliga indelningen. I mitt tidigare inlägg upplyste jag om den heterogena sammansättning av Indusdalen, men jag vill likväl påstå att dess ättlingar är av dravidiskt ursprung innan arierna kommer för att dominera i området. Den ariska traditionen förknippas främst med norra Pakistan (Panjab, Kashmir) samt norra Indien, vilket i dag motsvarar Hindustan, jfr Arya-varta. Shiv Ganga, Vishnu och Gautuma Buddha är samtliga födda i dagens Pakistan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in