2008-07-19, 01:41
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synden-design
Okey.
Får man fråga vad JDK gör för något? Vad man behöver det till?

JDK innehåller verktyg för att programmera Java-program, alltså bibliotek, kompilator etc.

Det enda du egentligen behöver veta om är programmen javac.exe och java.exe.

"javac" används för att kompilera program, "java" används för att köra kompilera program (alltså .class-.filer).

Bara att börja läsa dina e-böcker så förstår du snart.
Citera
2008-07-19, 01:46
Medlem
synden-designs avatar
Hur kompilterar jag koderna när jag kodar i Notepad ++?
Om jag fattat allt rätt så ska jag alltså göra såhär:

1. Ladda hem och installera: https://cds.sun.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/CDS-CDS_Developer-Site/en_US/-/USD/ViewProductDetail-Start?ProductRef=jdk-6u7-oth-JPR@CDS-CDS_Developer

2. Installera Notepad ++

3. Hitta en bra E-book att läsa. Tänkte läsa John.Wiley.And.Sons.Java.In.60.Minutes.A.Day.eBook -LiB

4. Sen är det bara att läsa och börja koda eller?

Är det något jag glömt?
Citera
2008-07-19, 01:47
Medlem
synden-designs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooner
JDK innehåller verktyg för att programmera Java-program, alltså bibliotek, kompilator etc.

Det enda du egentligen behöver veta om är programmen javac.exe och java.exe.

"javac" används för att kompilera program, "java" används för att köra kompilera program (alltså .class-.filer).

Bara att börja läsa dina e-böcker så förstår du snart.

Okey, tack så mycket.
Då ska jag sätta mig ner i morgon och börja läsa då.
Citera
2008-07-20, 16:11
Awaiting Email Confirmation
Alltså, vad yrar ni om här?

För det första är den boken, vad mina sökningar visar, om Java EE. Ni sa ju precis att han skulle börja med Java SE.

Sen så fattar jag inte varför han ka hålla på med någon vanlig texteditor när det finns perfekta program som tar hand om kompilering och hjälper dig om du har fel i koden osv. Fixa denna IDE:n NetBeans:

http://cds.sun.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/CDS-CDS_Developer-Site/en_US/-/USD/VerifyItem-Start/jdk-6u7-nb-6_1-windows-ml.exe?BundledLineItemUUID=RZ5IBe.m0pwAAAEbrpxJikD K&OrderID=C_FIBe.mBpoAAAEboZxJikDK&ProductID=941IB e.oYzoAAAEahuQGccsq&FileName=/jdk-6u7-nb-6_1-windows-ml.exe

Tror länken ska fungera för er, och om den gör det så är detta Java JDK med NetBeans i ett så du bara installerar detta och sen kan du börja skriva din kod i om inte världens bästa IDE! Bara att skriva in lite kod och sen trycka på en "play-knapp" så körs ditt program. Du kan även här packa dina class-filer till ett java-arkiv som du lätt kan köra sen.
Citera
2008-07-20, 16:42
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al6
Alltså, vad yrar ni om här?

Tror länken ska fungera för er, och om den gör det så är detta Java JDK med NetBeans i ett så du bara installerar detta och sen kan du börja skriva din kod i om inte världens bästa IDE! Bara att skriva in lite kod och sen trycka på en "play-knapp" så körs ditt program. Du kan även här packa dina class-filer till ett java-arkiv som du lätt kan köra sen.

Jag skulle aldrig rekommendera en total nybörjare att programmera i en IDE som NetBeans eller Eclipse. Risken är väldigt stor att man lär sig IDE:n istället för hur man "egentligen" gör.

Det är helt rätt att börja helt från grunden för att få en förståelse för hur klasser, filer, paket etc. hänger ihop, och hur man gör det "manuellt". När man har förstått det kan (bör) man naturligtvis gör över till en IDE för att skynda på processen.
Citera
2008-07-20, 18:54
Medlem
synden-designs avatar
Så jag ska alltså börja läsa om Java 2 SE och använda mig utav Notepad ++?
Om jag ska kompilera koderna själv, hur ser jag då vad som är fel? Visar Notepad ++ vad som är fel i koden?

Därför tänkte jag att IDE:n är ganska bra att ha väl för dom visar väl vad som är fel i koden?

Citera
2008-07-20, 18:58
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Så jag ska alltså börja läsa om Java 2 SE och använda mig utav Notepad ++?
Om jag ska kompilera koderna själv, hur ser jag då vad som är fel? Visar Notepad ++ vad som är fel i koden?

Därför tänkte jag att IDE:n är ganska bra att ha väl för dom visar väl vad som är fel i koden?

Ja IDE:n visar enkla misstag som stavfel och liknande, men dom felen fångar kompilatorn också (IDE:n använder sig av kompilatorn för att visa felen).

När du kompilerar koden får du meddelanden med felen som finns i koden.
Citera
2008-07-20, 19:23
Medlem
synden-designs avatar
Citat:
Ja IDE:n visar enkla misstag som stavfel och liknande, men dom felen fångar kompilatorn också (IDE:n använder sig av kompilatorn för att visa felen).

När du kompilerar koden får du meddelanden med felen som finns i koden.

Så jag behöver inte IDE:n i början när jag börjar lära mig Java 2 SE helt från grunden? Det gör det inte svårare eller så att lära sig?
Lär man sig mer invecklat och får mer förståelse för hur allt fungerar och hur koderna fungerar om man kör utan IDE?
Citera
2008-07-20, 19:36
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Så jag behöver inte IDE:n i början när jag börjar lära mig Java 2 SE helt från grunden? Det gör det inte svårare eller så att lära sig?
Lär man sig mer invecklat och får mer förståelse för hur allt fungerar och hur koderna fungerar om man kör utan IDE?

IDE:n hjälper till med "jobbiga" saker som att hitta slarvfel i koden, kompilering, debugging, hantering av paket och externa filer etc. etc.

Men allting går att göra utan IDE:n, och i början bör man göra det "manuellt" så man åtminstone har en aning om hur det går till utan IDE:n.

Det går snabbt att lära sig (t.ex. att packa flera class-filer till ett jar-arkiv), men använder du en IDE kommer du aldrig lära dig det.

En grundläggande förståelse för sånt är viktigt när du planerar och skriver din kod.
Citera
2008-07-20, 19:40
Medlem
synden-designs avatar
Citat:
IDE:n hjälper till med "jobbiga" saker som att hitta slarvfel i koden, kompilering, debugging, hantering av paket och externa filer etc. etc.

Men allting går att göra utan IDE:n, och i början bör man göra det "manuellt" så man åtminstone har en aning om hur det går till utan IDE:n.

Det går snabbt att lära sig (t.ex. att packa flera class-filer till ett jar-arkiv), men använder du en IDE kommer du aldrig lära dig det.

En grundläggande förståelse för sånt är viktigt när du planerar och skriver din kod.

Okey, då tror jag att jag förstår hur jag ska gå till väga.
Skriver något det skulle komma upp några frågor.
Tack för alla svar.
Citera
2008-07-20, 19:50
Medlem
putte31s avatar
Ett tips är att börja med BlueJ http://www.bluej.org/about/what.html
Citera
2008-07-20, 21:01
Awaiting Email Confirmation
Okej det är sant. Men jag själv skulle aldrig börja utan en rejäl IDE.

Det är sant att man inte lär sig sakerna om man låter IDEn göra allt men i NetBeans behöver man inte låta den göra något åt en.
NetBeans ger dessutom exakt samma felmeddelande som kompilatorn, så det enda skillnaden med NetBeans är att den visar felen snabbare. Den skriver ingen kod åt en om man inte vill och paket och sådant måste du själv förstå för att använda.

Jag skulle nog ändå köra med NetBeans, men inte låta den göra så mycket själv. Jag ser lixom ingen fördel med att kunna packa jar-filer från kommandotolken när det går med en knapp i de flesta IDEer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in