2009-06-02, 10:09
Medlem
Samwises avatar
Eftersom de flesta har valt alla de bra b-sidorna som Oasis har släppt så skulle jag vilja så ett slag för Fade Away.

http://www.youtube.com/watch?v=frn32z1ht7Q

Hur fan kunde Oasis göra så extremt bra b-sidor under 90-talet?
Citera
2009-06-02, 10:48
Medlem
htdgs avatar
Vad sägs om Dont Worry Baby med The Beach Boys, I Will Survive med Gloria Gaynor, Rain med The Beatles eller varför inte Hey Hey What Can I Do med Led Zeppelin?
Citera
2009-06-02, 17:39
Medlem
ironmaidengeeks avatar
Vet inte om det nämnts i tråden men staten och kapitalet var ju b-sida på Ebba Gröns singel Ung & kåt.
Citera
2009-06-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Fel. Singeln Penny Lane b/w Strawberry Fields Forever hade en dubbel A-sida - ett fenomen inom musikindustrin som The Beatles introducerade redan 1965 med dubbel A-sidan We Can Work It Out b/w Day Tripper. Den mest kända B-sidan på en Beatlessingel är antagligen Lennon's Revolution från 1968 med Hey Jude som A-sida.

Min favorit B-sida just nu är The Kinks - I'm Not Like Everybody Else.
Ja,den är bland det bästa de gjort,
Själv vill jag slå ett slag för Eric Burdon & the Animals b-sida till When I Was Young,nämligen den fantastiska A Girl Named Sandoz.
Fast jag tror nog ändå att favoriten blir Beatles Rain,b-sida till Paperback Writer
Att låten är bra hör man ju direkt men en tolkning som verkligen visar på genialiteten görs av Randy California,antagligen det mest uppkäftiga gitarrspel som fastnat på vinyl.
Senast redigerad av GullyFoyle 2009-06-02 kl. 21:03.
Citera
2009-06-02, 21:15
Medlem
norces avatar
Muse har ju en hel del. Fury, Dead Star, Eternally Missed, Glorious och Crying Shame till exempel.
Citera
2009-06-03, 01:57
Medlem
Hypokondrias avatar
Världens bästa b-sida är givetvis Joan Jetts "Love is pain" som var b-sida till "I love RocknRoll" 1981.
enda jag hittar idag på tuben är denna livespelning med låten :
http://www.youtube.com/watch?v=GJUNA1InsS8
Citera
2009-06-03, 19:05
Medlem
nejnejnejs avatar
B-sidan på smells like teen spirit heter even in his youth och kan eventuellt vara Nirvanas bästa låt.

Fast den absolut bästa b-sidan jag har hört är love is of the chain med Amerie, en rnb-tjej som jag tror är rätt känd. Låten är sådär skönt skitig och opolerad. Samt har en helt wicked saxsampling. Självklart försvann den i senaste omformateringen och är stört omöjlig att hitta. Om någon skulle kunna ordna denna vore jag djupt tacksam.

Edit: givetvis fanns den överallt nu när jag tittade runt, har letat i ett par år...
Verkar dessutom ha kommit som egen tolva, eftersom den varit en b-sida en gång så räknr jag den fortfarande som det. Här finns den: http://beemp3.com/download.php?file=212568&song=Love%27s+Off+the+Cha in
Senast redigerad av nejnejnej 2009-06-03 kl. 19:14.
Citera
2009-06-03, 19:13
Medlem
Lumows avatar
Joy Division - Novelty på singeln Transmission (som också är riktigt bra), någon?
Citera
2009-06-03, 20:03
Medlem
BrainDisorders avatar
Om vi tar nya skivor, och Coldplay. Prospekts March, är det en b-sida?
För den är jävla bra iallafall.

Annars är ju Kent's b-sidor fantastiskt bra.
Citera
2009-06-03, 20:10
Medlem
timpanis avatar
Don't be cruel - Elvis Presley
Citera
2009-06-03, 21:29
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Det kan ju inte finnas mycket som slår Queens We Are The Champions, som b-sida finns en liten okänd dänga som kallas We Will Rock You.

Det var väl en singel med så kallad dubbel a-sida?
Citera
2009-06-03, 21:49
Medlem
timpanis avatar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här