2012-04-08, 11:47
Medlem
senhackarens avatar
Homosexuallitet är enligt moder natur godkänt. Alltså är det ingen synd. Det där ordet syndigt är bara något som gudatroende har hittat på, för att få mera makt och kontroll över saker och ting, som inte passar in i derass onaturliga livssstilar.
Citera
2012-04-08, 11:51
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HåkanStrömberg
Båda mina föräldrar kommer från väldigt religiösa familjer och de tror båda på att människan finns på jorden av en anledning, vare sig du vill se gud i bilden eller inte! De ska ta hand om jorden, och reproducera sig med kärlek, och inte stoppa snoppen vart de vill. Det homosexuella har är inte kärlek, det är endast perversion skapad av djävulen! Eller enligt dina utgångspunkter, en onaturligt framkallad sjukdom som troligtvis sitter i psyket och kan tvingas bort!

Du är väldigt bibelfanatisk av dig va? Du är en mycket sjuk indevid som borde sitta inlåst på något mentalsjukhus, tills dina sektsjukdomar försvunnit. Din stackare.
Citera
2012-04-08, 12:36
Medlem
Det är ganska intressant att se hur de som menar sig vara toleranta är intoleranta mot dem som anser att homosexualitet är synd.

Jag har hört exempel på homosexuella som blivit kristna, som faktiskt kommit på själva genom bibelstudier hur de inte stämmer överens med vad Guds ord säger.

Jag själv tror att homosexualitet är en synd, moder natur vittnar om detta, om jag nu får dra paralleller med senhackaren...
exempelvis så finns det ett ganska bra argument som kallas för att man inte kan få barn vilket också är ett ganska vanligt argument. Eller att anal är till för kroppsavfall och tanken är att det ska komma ut bajs därifrån, inte att det ska föras in sperma där.

Men det kanske inte är så konstigt att man anser att det är ok, om man nu tittar på och jämför sig med apor och andra djur.
Faktum är att med denna typ av resonemang så kan man lika gärna komma fram till att det är OK att ha sex med djur också. Det är ju iofs inte så ovanligt idag av vad jag har förstått, fortfarande så är det så att i Guds ögon så är detta en synd!

Det hela går stick i stäv, för det grusas ner till att man tror på en Gud, eller att vi är en slump.

jag hörde ett argument om att vi ska acceptera varandra som vi är, och det är sant. Allt för ofta idag i kyrkan så har vi svårt med att inse att alla människor är lika, oavsett om dessa är homosexuella eller mördare, eller äktenskapsbrytare, eller vad det nu än kan vara. Alla har syndat.
Gud älskar alla människor trots allt vad de gör, men han är fortfarande ganska klar med vad som är synd och inte.
Tror knappast att Gud säger att det är OK att synda för sen sakens skull.

Ett exempel som visar starkt på detta är Fariseerna, äktenskapsbrytaren och Jesus. Jesus kastar inte sten på henne som fariseerna ville, men han anser inte heller att det hon gjorde var OK. Så han säger att hon är förlåten men att hon ska sluta synda. Att han inte dömer henne först är givet då fariseerna gjorde detta med ett ganska mordiskt sinne. hon behövde nåd.
Citera
2012-04-08, 12:48
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Faktum är att med denna typ av resonemang så kan man lika gärna komma fram till att det är OK att ha sex med djur också. Det är ju iofs inte så ovanligt idag av vad jag har förstått, fortfarande så är det så att i Guds ögon så är detta en synd!
Nej, att idka sexuellt umgänge med en annan vuxen på lika villkor är inte jämförbart med att förgripa sig på ett djur. Och det handlar inte om att båda vill (eftersom man i teorin skulle kunna hävda att även t.ex en häst vill - och i förlängningen även ett barn), utan om att en vuxen människa förstår konsekvenserna av sitt handlande och är mogen att göra valet.
Citera
2012-04-08, 12:56
Medlem
nineteen74s avatar
Fördomar och hyckleri är vad som genomsyrar religion. Att religion ska vara inskrivna i dom mänskliga rättigheterna är ett mysterium.
Citera
2012-04-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nej, att idka sexuellt umgänge med en annan vuxen på lika villkor är inte jämförbart med att förgripa sig på ett djur. Och det handlar inte om att båda vill (eftersom man i teorin skulle kunna hävda att även t.ex en häst vill - och i förlängningen även ett barn), utan om att en vuxen människa förstår konsekvenserna av sitt handlande och är mogen att göra valet.

Jag förstår vad du menar, men det jag syftar till är att denna tanke inte är långt borta med att ha sex med djur. just på grund av att man jämför sig med djur i normala fall. Man säger, som exempel att manliga apor har sex med andra manliga apor, titta på dem, det är ok för naturen säger det. Om man nu redan där jämför sig med djur så kan man lika gärna gå stegen längre eftersom djuren kan para sig med andra raser än dennes egen. osv osv.

Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Fördomar och hyckleri är vad som genomsyrar religion. Att religion ska vara inskrivna i dom mänskliga rättigheterna är ett mysterium.

Nineteen, angående syn på vem som har rätt och vad, genom evolutionen så har alla en icke objektiv syn på vad synd är ( det finns inget rätt eller fel ) vilket i slutändan betyder att ingen har rätten att säga "du kan inte göra såhär för det är fel" utan det hela slutar med att alla har rätt i sin egen åsikt.
Medan teism påbjuder att det finns en moral och en standard att följa, inte satt av människor utan av Gud.
Detsamma är det med lagen vi har i staten. Hur skulle det vara om alla människor fick göra vad de ansåg vara rätt och riktigt?
Det kanske skulle funka om alla var perfekta, men tills vidare så tror jag att det behövs poliser, domare etc just för att dem som tycker att det är rätt att stjäla inte ska göra det.

Så antingen ser man det som att, jag är min egen lag vilket leder till att jag bestämmer själv vad rätt och fel är. Om jag säger att det är rätt att mörda så finns det ingen annan som kan påstå motsatsen.
Eller så har Gud en lag och jag rättar mig efter denna.

Föresten, visste du att Gud är emot både fördomar och hyckleri, även om det är hos det religiösa folket.
Gud gör inte skillnad på människor som många verkar tro. bara för att det finns hyckleri hos många kristna så betyder det inte att Gud är sådan.

Sveriges lag är grundad på de 10 budorden av vad jag har förstått, är detta fel?
Citera
2012-04-08, 15:04
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Nineteen, angående syn på vem som har rätt och vad, genom evolutionen så har alla en icke objektiv syn på vad synd är ( det finns inget rätt eller fel ) vilket i slutändan betyder att ingen har rätten att säga "du kan inte göra såhär för det är fel" utan det hela slutar med att alla har rätt i sin egen åsikt.
Medan teism påbjuder att det finns en moral och en standard att följa, inte satt av människor utan av Gud.
Detsamma är det med lagen vi har i staten. Hur skulle det vara om alla människor fick göra vad de ansåg vara rätt och riktigt?
Det kanske skulle funka om alla var perfekta, men tills vidare så tror jag att det behövs poliser, domare etc just för att dem som tycker att det är rätt att stjäla inte ska göra det.

Så antingen ser man det som att, jag är min egen lag vilket leder till att jag bestämmer själv vad rätt och fel är. Om jag säger att det är rätt att mörda så finns det ingen annan som kan påstå motsatsen.
Eller så har Gud en lag och jag rättar mig efter denna.
Bra du erkänner att religiösa ser subjektivt på detta. Vad som är standard och moral är inget som religiösa ska sätta eller yttra sig om, speciellt inte genom Bibelns texter. Gud har inget med det här att göra, för det är han som har skapat homosexualitet. Det är vanligt bland andra primater och däggdjur, men du kanske vill påstå att Satan har gjort ett par älghannar i skogen gay?
Teism påbjuder bara moraliska regler som är satta av hycklare som TROR att Gud vill ha det så.

Citat:
Föresten, visste du att Gud är emot både fördomar och hyckleri, även om det är hos det religiösa folket.
Gud gör inte skillnad på människor som många verkar tro. bara för att det finns hyckleri hos många kristna så betyder det inte att Gud är sådan.
Den troende speglar Gud, och med detta är Hen och den religiöse hycklare. Gud och hans dubbelmoral ska vi inte gå in på, för han är fadern av hyckleri. Ska förtydliga lite med att säga att författarna till Bibeln är fäderna av hyckleri, för Gud är bara fantasifostret i farsen som får ta på sig all skuld för att tvätta påhittarnas smutsiga bykar. The perfect crime i mina ögon.

Tänk dig att du sitter och tycker att Eskimåer är äckliga och förtjänar döden. Hur ska du få fler att tycka det? HEUREKA! Vi säger att Gud vill så! Nu är det bara att övertyga resten av församlingen så är saken biff!
Sen är det bara att fritt fram förakta eskimåerna ,hejda deras mänskliga rättigheter och döda dom med för att GUD sa så.

Citat:
Sveriges lag är grundad på de 10 budorden av vad jag har förstått, är detta fel?
Mord och stöld var illa redan innan Bibeln skrevs. Bara för att det står i Bibeln, betyder inte att den var först med att fastställa att sådana brott är hemska. Idiotiskt påstående från dig.
Citera
2012-04-08, 17:02
Medlem
Jag11s avatar
Är inte livet komplicerat nog för folk? Alla dessa jävla regler om hur vi ska leva. Människans har en medfödd moral, och så länge du inte gör någon illa så är det fritt fram under eget ansvar. Jag tycker det är jobbigt nog att någon i min avbild har bestämt att jag måste betala mina räkningar och gå till jobbet. Fler regler än de satta av samhället inklusive våra grundlagar vore för många, om vi ska vara fria, och då förutsätter jag att vi har en inbyggd känsla för etik och moral utan att behöva rätta oss till diverse imperativ.
Om det är någon i denna diskussion som har fått uppleva att vi har en själ, så vet ni då också att det skalet (kroppen) vi fått för att leva i denna materiella dimension, inte varit ett val vi gjort.
Anima/Animus, androgynitet osv.
Om jag hade fått en kvinno kropp så hade jag varit lesbisk, och onekligen tyckt att det var knepigt att människor såg mig som en hädelse för att jag följde mitt hjärta.

Vi är bara människor, och vi är fruktansvärt dåliga på att acceptera varandra som vi är.

Fred på jorden!
Citera
2012-04-08, 18:22
Medlem
@Nineteen74

Du fäller dig själv genom att säga att du vet vad som är rätt. Jag antar att du tror på evolutionen, vad är det som säger att du ens kan säga till mig att jag har fel??? Jag menar att det är du liksom dem som faktiskt tagit till sig evolutionstanken som ide och faktum som inte ens kan säga till andra vad som är rätt och fel.

Det är dig jag åsyftar när jag talar om att det inte finns något rätt eller fel, det är evolutionen som jag menar ger detta synsätt. Jag har inte detta synsätt! Jag tror att det finns rätt och fel för Gud har sagt det!
Du däremot KAN INTE påstå att det finns rätt och fel just för att du har en subjektiv syn på synden. Du kan inte säga att Hitler gjorde fel i den absoluta meningen just för att Hitler trodde sig göra det som var rätt. Det som är rätt i dina ögon är kanske fel i andras och vice versa.

Jag KAN påstå att Hitler gjorde fel just för att Gud har sagt du ska inte mörda. Vilket hitler gjorde. Han mördade oskyldiga människor för sin ideologis skull.

Jag hoppas du förstår vad jag menar med detta.

Den troende kan spegla Gud ja, men det finns likaväl hycklare om man går in i kyrkan som att det finns här på forumet också!
Jag håller med om att den troende ska spegla Gud. Det är det jag försöker göra dagligen i mitt liv. Sedan finns det också lögnare, hycklare, utsugare, svin. Ja allt möjligt. Men det du gör fel är att beskylla Gud för vad människor gör.

Visste du att i Gamla testamentet så fick Jeremia en syn, Gud visade honom vad de "gudfruktiga" gjorde i smyg och i hemlighet när ingen såg på. Och han avskydde det! (Gud alltså)
Gud avskyr hyckleri lika mycket som han avskyr mord, lögn, you name it...

Människor har gjort mycket sjuka saker i religioners namn, men detta representerar inte Gud bara för att det har en sådan flagga. Snarare så visar det på hur ond människan är och ska utnyttja saker så mycket det går.

jag tror du har missat att jag är med dig i många saker som du skriver, till exempel om hyckleriet eller föraktet. Läste du inte detta förut?

Eller har du inte läst om hur Johannes döparen kallade Fariseerna och de skriftlärda (Dem som skulle representera Gud) för Huggormsyngel - djävulens avkomma.
Eller Jesus som säger till några andra, "ni har djävulen till fader" eftersom deras hjärtan var så hårda och deras tankar var så förmörkade att de inte hade en blekaste aning om vem Gud var.
Varför det var såhär får du läsa själv om du nu orkar dvs.
Ett exempel bara, man gick och påpekade hur dåliga andra var för att de inte kunde hålla samma standard som de själva hade.

Men låt mig få fråga en sak, är du själv fri från hyckleriet?

För övrigt angående din sista kommentar, Jag påstod inte att mord var ovanligt före lagen kom. Det jag påstod var att man har utgått ifrån Bibelns 10 Guds bud när man satte sig ner och skapade de svenska lagarna.

Jag kanske kan komma med ett inlägg som visar ganska klart om vad evangeliet är då. Den som gör bättring och tror på Jesus ska bli frälst, vilket inte innebär regler och lagar, utan tro. Då spelar det inte någon roll hur syndig en person är, Gud accepterar denne ändå och vill att vi ska få vara Guds barn trots alla våra fel och brister.

Och som resultat så borde det dyka upp kärlek, godhet, mildhet, barmhärtighet etc med tiden.
Citera
2012-04-08, 19:54
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Du fäller dig själv genom att säga att du vet vad som är rätt. Jag antar att du tror på evolutionen, vad är det som säger att du ens kan säga till mig att jag har fel??? Jag menar att det är du liksom dem som faktiskt tagit till sig evolutionstanken som ide och faktum som inte ens kan säga till andra vad som är rätt och fel.
Ja, jag anser att evolutionsteorin är en korrekt vetenskap om hur människa och andra djur har kommit till. Vad som är rätt eller fel är inte Bibelns plikt att avgöra, och inte heller dom som följer den slavist till varje ord.

Nu var väl frågan från allra första början om homosexualitet är en synd, och det är den i Bibeln så det kommer jag inte bestrida. Det jag bestrider är att den religiöse tror sig ha rätt att döma någon utefter sexuell läggning, för att det står så i Bibeln. Det är ett klassiskt argumentationsfel att rättfärdiga något, enbart för att Bibeln säger så. En tro ska aldrig ha makt över någon i tredje part, för då slits dom grundläggande grundpelarna upp med grunden för religion. Sedan om Gud tycker att det är en synd, så är det upp till Gud att döma, eller?

Citat:
Det är dig jag åsyftar när jag talar om att det inte finns något rätt eller fel, det är evolutionen som jag menar ger detta synsätt. Jag har inte detta synsätt! Jag tror att det finns rätt och fel för Gud har sagt det!
Du däremot KAN INTE påstå att det finns rätt och fel just för att du har en subjektiv syn på synden. Du kan inte säga att Hitler gjorde fel i den absoluta meningen just för att Hitler trodde sig göra det som var rätt. Det som är rätt i dina ögon är kanske fel i andras och vice versa. Jag KAN påstå att Hitler gjorde fel just för att Gud har sagt du ska inte mörda. Vilket hitler gjorde. Han mördade oskyldiga människor för sin ideologis skull.

Egenpåhittade historier
"Hitler trodde att han var Tysklands räddare, och med detta i bakhuvudet och miljontals tyskar, katolska kyrkan och ett gäng allierade så ville han skapa tredje riket. Han hade liksom en del andra religiösa samfund ett trångsynt förhållningssätt till homosexuella, och många fick gå och duscha på grund av sin sexuella läggning. Han trodde att han gjorde rätt, men resten av världen fördömde honom."

"Jesus trodde att han var mänsklighetens frälsare, och med detta i bakhuvudet och några hundra anhängare, bibeln och lärjungarna så ville han skapa Guds rike på Jorden. Han hade liksom en del andra religioner och samfund ett trångsynt förhållningssätt till homosexuella, och många stenades till döds på grund av sin sexuella läggning. Han visste att han gjorde rätt för han hade Bibeln i sin hand och tron med sig. Gud rättfärdigade detta, och därför är det bra."

Du tycker antagligen att det andra stycket var bra, medan jag tycker att båda styckena är lika förkastliga ur moraliskt och mänskligt perspektiv. Subjektivitet ligger naturligtvis hos betraktaren?!, och jag är ytterst tveksam till att en religiös skulle förkasta Jesusstycket. Är det subjektivt av mig att tycka så? Ja det kanske det är, men mina fördomar kommer inte från Bibeln.

Om man ska bli lite elak och påstå att religiösa fundamentalister hejade nog på Hitler och hans dödande om homosexuella. Inget jag vet, utan det är bara ett rent påstående taget ur luften. Klart en del JV strök väl med för att dom inte ville svära sitt förtroende till Hitler, och de är de enda JV som förtjänar cred för sin religiösa övertygelse. Spånar bara, tänker fritt.

Citat:
Den troende kan spegla Gud ja, men det finns likaväl hycklare om man går in i kyrkan som att det finns här på forumet också!
Jag håller med om att den troende ska spegla Gud. Det är det jag försöker göra dagligen i mitt liv. Sedan finns det också lögnare, hycklare, utsugare, svin. Ja allt möjligt. Men det du gör fel är att beskylla Gud för vad människor gör.

Du har rätt, för vem kan straffa Gud? Han är det ultimata alibit när det kommer till att gudfruktigt rättfärdiga sina icke medmänskliga snedsteg. Att beskylla Gud för sina handlingar är som att säga att Gandalf sa åt mig att göra det. Religion har alltid kommit undan med heliga boken som vattentätt alibi.

Citat:
Visste du att i Gamla testamentet så fick Jeremia en syn, Gud visade honom vad de "gudfruktiga" gjorde i smyg och i hemlighet när ingen såg på. Och han avskydde det! (Gud alltså)
Gud avskyr hyckleri lika mycket som han avskyr mord, lögn, you name it...

...och ändå super,mördar,knarkar, knullar, ljuger och svär religiösa Måndag till Lördag, för att sedan stå och förkasta detta på Söndagen.

Citat:
Men låt mig få fråga en sak, är du själv fri från hyckleriet?
Nej det är jag absolut inte, och det är inget jag medvetet försöker gömma och förneka som religiösa gör när det kommer till ett rättfärdigande av ens tro. Ingen människa på denna planet är utan dubbelmoral, och fantastiskt nog så utpekas religiösa som dom värsta när man slår upp ordet på t.ex Wiki, och det är ändå de som säger att dom inte har någon.

Du hade fler frågor, men jag tog mig friheten att ta bort dom. Vill du specifikt fråga något som jag har struntat i så får du naturligtvis fråga igen.
Citera
2012-04-08, 20:16
Medlem
Abbadons avatar
Så bekvämt att skylla ifrån sig på att andra kristna är dåliga men inte en själv, istället för att stå för deras handlande i tron om att det va så gud ville. Näh de är inga riktiga kristna men det är jag, underlig ursäkt.
Citera
2012-04-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
Så bekvämt att skylla ifrån sig på att andra kristna är dåliga men inte en själv, istället för att stå för deras handlande i tron om att det va så gud ville. Näh de är inga riktiga kristna men det är jag, underlig ursäkt.

jag tror mig knappas vara utan skuld, det är inte det jag är ute efter.
Ber om ursäkt till dem som är kristna och läser detta om det framgått så.

själva grejen med kristendom är att man är beroende av Gud. även i frälsningen.
Men jag tror inte heller att det är så att en person som exempelvis hitler för att överdriva lite nu. är kristen.
Hitler själv påstod sig vara kristen, men hans handlingar sa precis tvärt om.

en kristen strävar efter att få bli mer lik Jesus i både tänkande och handlande, liv och gärningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in