Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Du fäller dig själv genom att säga att du vet vad som är rätt. Jag antar att du tror på evolutionen, vad är det som säger att du ens kan säga till mig att jag har fel??? Jag menar att det är du liksom dem som faktiskt tagit till sig evolutionstanken som ide och faktum som inte ens kan säga till andra vad som är rätt och fel.
Ja, jag anser att evolutionsteorin är en korrekt vetenskap om hur människa och andra djur har kommit till. Vad som är rätt eller fel är inte Bibelns plikt att avgöra, och inte heller dom som följer den slavist till varje ord.
Nu var väl frågan från allra första början om homosexualitet är en synd, och det är den i Bibeln så det kommer jag inte bestrida. Det jag bestrider är att den religiöse tror sig ha rätt att döma någon utefter sexuell läggning, för att det står så i Bibeln. Det är ett klassiskt argumentationsfel att rättfärdiga något, enbart för att Bibeln säger så. En tro ska aldrig ha makt över någon i tredje part, för då slits dom grundläggande grundpelarna upp med grunden för religion. Sedan om Gud tycker att det är en synd, så är det upp till Gud att döma, eller?
Citat:
Det är dig jag åsyftar när jag talar om att det inte finns något rätt eller fel, det är evolutionen som jag menar ger detta synsätt. Jag har inte detta synsätt! Jag tror att det finns rätt och fel för Gud har sagt det!
Du däremot KAN INTE påstå att det finns rätt och fel just för att du har en subjektiv syn på synden. Du kan inte säga att Hitler gjorde fel i den absoluta meningen just för att Hitler trodde sig göra det som var rätt. Det som är rätt i dina ögon är kanske fel i andras och vice versa. Jag KAN påstå att Hitler gjorde fel just för att Gud har sagt du ska inte mörda. Vilket hitler gjorde. Han mördade oskyldiga människor för sin ideologis skull.
Egenpåhittade historier
"Hitler trodde att han var Tysklands räddare, och med detta i bakhuvudet och miljontals tyskar, katolska kyrkan och ett gäng allierade så ville han skapa tredje riket. Han hade liksom en del andra religiösa samfund ett trångsynt förhållningssätt till homosexuella, och många fick gå och duscha på grund av sin sexuella läggning. Han trodde att han gjorde rätt, men resten av världen fördömde honom."
"Jesus trodde att han var mänsklighetens frälsare, och med detta i bakhuvudet och några hundra anhängare, bibeln och lärjungarna så ville han skapa Guds rike på Jorden. Han hade liksom en del andra religioner och samfund ett trångsynt förhållningssätt till homosexuella, och många stenades till döds på grund av sin sexuella läggning. Han visste att han gjorde rätt för han hade Bibeln i sin hand och tron med sig. Gud rättfärdigade detta, och därför är det bra."
Du tycker antagligen att det andra stycket var bra, medan jag tycker att båda styckena är lika förkastliga ur moraliskt och mänskligt perspektiv. Subjektivitet ligger naturligtvis hos betraktaren?!, och jag är ytterst tveksam till att en religiös skulle förkasta Jesusstycket. Är det subjektivt av mig att tycka så? Ja det kanske det är, men mina fördomar kommer inte från Bibeln.
Om man ska bli lite elak och påstå att religiösa fundamentalister hejade nog på Hitler och hans dödande om homosexuella. Inget jag vet, utan det är bara ett rent påstående taget ur luften. Klart en del JV strök väl med för att dom inte ville svära sitt förtroende till Hitler, och de är de enda JV som förtjänar cred för sin religiösa övertygelse. Spånar bara, tänker fritt.
Citat:
Den troende kan spegla Gud ja, men det finns likaväl hycklare om man går in i kyrkan som att det finns här på forumet också!
Jag håller med om att den troende ska spegla Gud. Det är det jag försöker göra dagligen i mitt liv. Sedan finns det också lögnare, hycklare, utsugare, svin. Ja allt möjligt. Men det du gör fel är att beskylla Gud för vad människor gör.
Du har rätt, för vem kan straffa Gud? Han är det ultimata alibit när det kommer till att gudfruktigt rättfärdiga sina icke medmänskliga snedsteg. Att beskylla Gud för sina handlingar är som att säga att Gandalf sa åt mig att göra det. Religion har alltid kommit undan med heliga boken som vattentätt alibi.
Citat:
Visste du att i Gamla testamentet så fick Jeremia en syn, Gud visade honom vad de "gudfruktiga" gjorde i smyg och i hemlighet när ingen såg på. Och han avskydde det! (Gud alltså)
Gud avskyr hyckleri lika mycket som han avskyr mord, lögn, you name it...
...och ändå super,mördar,knarkar, knullar, ljuger och svär religiösa Måndag till Lördag, för att sedan stå och förkasta detta på Söndagen.
Citat:
Men låt mig få fråga en sak, är du själv fri från hyckleriet?
Nej det är jag absolut inte, och det är inget jag medvetet försöker gömma och förneka som religiösa gör när det kommer till ett rättfärdigande av ens tro. Ingen människa på denna planet är utan dubbelmoral, och fantastiskt nog så utpekas religiösa som dom värsta när man slår upp ordet på t.ex
Wiki, och det är ändå de som säger att dom inte har någon.
Du hade fler frågor, men jag tog mig friheten att ta bort dom. Vill du specifikt fråga något som jag har struntat i så får du naturligtvis fråga igen.