Det här är vad jag har lärt mig blandat med de erfarenheter jag har av olika elpistoler, den vanliga typen av elpistol som inte skjuter ut hullingar fästa i metalltrådar utan måste hållas tryckt mot kroppsdelen hela tiden är:
ett
övertalningsvapen... dvs, det gör ont som fan (har testat från 200k till 950k på mig själv & vänner) men det är oxå allt ! Det blir med andra ord inte den effekten av muskel sammandragningar man vill ha utan används vid situationer som ex;
¤ Händerna bakom ryggen!
# Dra åt helvete jävla snutjävel !
¤ som du vill....
# Ajjjj

aj aj AJJJ

ajjjjj sluta!! snälla!!!

Ajjjj
--- Handfängsel på.
För att uppnå målet med okontrollerade muskel sammandragningar så krävs det att avståndet mellan elektroderna (eller vad fan de nu kallas) är betydligt längre än vad de är på vanliga elpistoler....
Men, när Tasern skjuter ut sina hullingar & när de väl träffar målet så sitter hullingarna (oftast) en såpass bra bit ifrån varandra att det framkallar ovan önskade effekt & detta är varför Tasern är så populär inom olika polismyndigheter.
Volt antalet är inte så viktigt.... det enda det egentligen innebär är att urladdningen av ström töms in i kroppen desto snabbare. Det gör naturligtvis ondare som fan men har i sig ingen betydelse annat än detta.
Det är väldigt få av de siter som säljer vanliga elpistoler som avslöjar det faktum att man INTE får motståndaren till att falla till marken ryckandes & flaxandes som på TV.
Därmed inte sagt att en "vanlig" elpistol inte har ett syfte.. det har den. Men, personligen skulle jag INTE förlita mig på den som ett primärt försvars vapen utan då är det teleskop batongen som gäller (elpistolen kan man "demonstrera" EFTER att hotet ligger på marken