2008-07-10, 22:30
Bannlyst
Hej,
jag har gått och snurrat lite på en grej. Har precis köpt lägenhet och kommer ihåg att i annonsen det stog att föreningen kan acceptera en juridisk person som köpare. Jag antar att de menar ett företag eller liknande. Här är kruxet om ett företag köper en bostadsrätt har de i sin tur rätt/möjlighet att hyra ut den vidare? Är jag helt ute och cyklar eller?
Citera
2008-07-10, 22:54
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmberGambler
Hej,
jag har gått och snurrat lite på en grej. Har precis köpt lägenhet och kommer ihåg att i annonsen det stog att föreningen kan acceptera en juridisk person som köpare. Jag antar att de menar ett företag eller liknande. Här är kruxet om ett företag köper en bostadsrätt har de i sin tur rätt/möjlighet att hyra ut den vidare? Är jag helt ute och cyklar eller?

Som en av många engagerade BRF-ägare så kan jag svara. Det beror helt och hållet på föreningens stadgar och regler. I min förening så är det inte tillåtet.
Citera
2008-07-11, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Som en av många engagerade BRF-ägare så kan jag svara. Det beror helt och hållet på föreningens stadgar och regler. I min förening så är det inte tillåtet.

Det är väl relativt, för att inte säga nästan alltid, uteslutet att hyra vidare på det sättet? Jag har då aldrig hört talas om någon förening som tillåter det. Däremot brukar ju firmor som hyr lägenheter ha många olika personer som nyttjar den korta stunder, men det är ju ingen regelrätt uthyrning som detta handlar om.
Citera
2008-07-11, 07:58
Medlem
slabadans avatar
Njaaa, i praktiken kan ju inte den juridiska personen bebo lägenheten utan hyr ut den till en fysisk person. I annat fall får den stå obebodd. Mindre seriösa företag kanske fuskar med detta och låter folk bo där gratis/svart etc, men i teorin är det så det är tänkt att gå till.

Edit: För att utveckla lite så blir alltså den juridiska personen medlem gentemot föreningen och hyresvärd gentemot den som bor i lägenheten. Oftast görs detta för att bereda nyckelpersoner på företaget bostad i storstadsområden.
Senast redigerad av slabadan 2008-07-11 kl. 08:08.
Citera
2008-07-11, 09:17
Bannlyst
tack för era svar.
Att det skall vara så svårt i det här landet med alla regler... lägenheten bredvid mig är ledig också (tänkte att jag skulle köpa den med och sedan hyra ut den) men jag antar att det hela är ganska orimiligt med nuvarande regler. får väl samla på mig x antal miljoner och köpa en hel fastighet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in