2008-07-11, 13:19
Awaiting Email Confirmation
Zmokings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Vad menar du nu? Hur skulle det funka?
Skulle generna ändras hela tiden menar du.
Han menar troligtvis mutationer.

Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Du måste mena något annat eller så har du inte fattat något.
Jag bettar på det senare
Citera
2008-07-11, 13:42
Medlem
Jag vet inte varför modden tyckte att mitt inlägg var trams.
Tråden handlar om gränsen för mänsklig diversitet,
är det inte då logiskt att fråga var denna diversitet tar sin början.
Spermier skiljer sig åt från varandra, och ägg skiljer sig åt från varandra,
så det är alltså två likadana spermier och två likadana ägg som måste till
om två olika par ska lyckas få barn med samma genetiska uppsättning.
Eller kan två olika spermier skapa två barn med samma genetiska uppsättning?

Var skapas gränsen för den mänskliga diversiteten,
i prostatan eller vid befruktning?
Citera
2008-07-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första är svaret ointressant för TS fråga eftersom den handlade om sannolikheten för att två olika föräldrapar skulle få genetiskt (eller möjligen bara fenotypiskt, det framgick inte så bra) identisk avkomma. För det andra sker det en betydande mängd rekombination också mellan homologa kromosomer, så din siffra är en mycket kraftig underskattning också av antalet olika barn som ett givet föräldrapar kan få
Rätt och rätt!

Rekombinationen tänkte jag inte på. Bra synpunkt. TS är ju svår att svara, eftersom det du helt beror på föräldrarnas genetiska sammansättning. En förenklat svar är helt enkelt: nej.
Citera
2008-07-11, 15:36
Awaiting Email Confirmation
Zmokings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag vet inte varför modden tyckte att mitt inlägg var trams.
Tråden handlar om gränsen för mänsklig diversitet,
är det inte då logiskt att fråga var denna diversitet tar sin början.
Spermier skiljer sig åt från varandra, och ägg skiljer sig åt från varandra,
så det är alltså två likadana spermier och två likadana ägg som måste till
om två olika par ska lyckas få barn med samma genetiska uppsättning.
Eller kan två olika spermier skapa två barn med samma genetiska uppsättning?

Var skapas gränsen för den mänskliga diversiteten,
i prostatan eller vid befruktning?

Uppenbarligen så var det inte trams eftersom Modden trodde att det gick så således hade han/hon fel.

Exempel A
Två enäggstvillingpar (identisk genuppsättning) skaffar barn. De skulle eventuellt rent teoretiskt kunna få ungar som har samma uppsättning men då talar vi teoretiskt små tal.

Exempel B
Ett afrikanskt par och ett europeiskt par kommer aldrig att få varsitt identiskt kinesiskt barn om de så koppulerar tills..., ja, gud vet när.

Summasumarum så måste grundmaterialet vara lika för att slutresultatet ska vara lika. Det finns säkert bra sidor om reproduktion på DNA nivå som du kan kika på.
Citera
2008-07-12, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmoking
Uppenbarligen så var det inte trams eftersom Modden trodde att det gick så således hade han/hon fel.

Exempel A
Två enäggstvillingpar (identisk genuppsättning) skaffar barn. De skulle eventuellt rent teoretiskt kunna få ungar som har samma uppsättning men då talar vi teoretiskt små tal.

Exempel B
Ett afrikanskt par och ett europeiskt par kommer aldrig att få varsitt identiskt kinesiskt barn om de så koppulerar tills..., ja, gud vet när.

Summasumarum så måste grundmaterialet vara lika för att slutresultatet ska vara lika. Det finns säkert bra sidor om reproduktion på DNA nivå som du kan kika på.
Individens variation är mycket mindre än rasens generella diversitet?
Grundläggande evolutionslära skulle visa på motsatsen.
En människa kan bli 3 meter lång,
men dom flesta människor är mellan 1,5-2m långa.

Att ett afrikanskt par och ett europeiskt par får likadan barn;
Osannolikt kanske, men inte "aldrig".
Citera
2008-07-12, 01:46
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Ja, det är väl klart att det är möjligt. Det vore ju helt absurt med en mekanism som skulle stoppa sådant.
Citera
2008-07-13, 13:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
Saknas släktsamband är det omöjligt.
Det är inte teoretiskt omöjligt. Det räcker att de båda föräldaparen båda har samtliga de genvarianter (alleler) som barnet har. De behöver inte vara fördelade på samma sätt mellan föräldrarna.

Men sannolikheten för att det ska hända mellan obesläktade är så lite att det måste betraktas som i praktiken omöjligt.
Citera
2008-07-14, 13:57
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Det är inte teoretiskt omöjligt. Det räcker att de båda föräldaparen båda har samtliga de genvarianter (alleler) som barnet har. De behöver inte vara fördelade på samma sätt mellan föräldrarna.

Men sannolikheten för att det ska hända mellan obesläktade är så lite att det måste betraktas som i praktiken omöjligt.
Ungefär lika "möjligt" som för ett par etniska kineser avla en typisk afrikan
Citera
2008-07-14, 19:48
Medlem
Citat:
Det är inte teoretiskt omöjligt. Det räcker att de båda föräldaparen båda har samtliga de genvarianter (alleler) som barnet har.

Men då måste väl föräldrarna vara släkt i så fall? Förresten vad är definitionen av släkt? Är inte alla männsikor släkt med varandra om man gå tillräckligt lång tillbaka i tiden? Finns det exakta definition för när två individer inte längre är släkt med varandra?
Citera
2008-07-15, 15:55
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Men då måste väl föräldrarna vara släkt i så fall? Förresten vad är definitionen av släkt? Är inte alla männsikor släkt med varandra om man gå tillräckligt lång tillbaka i tiden? Finns det exakta definition för när två individer inte längre är släkt med varandra?
Nej varför skulle de behöva vara det? Jag kan sätta pengar på att du och jag delar ett antal gener, och då är vi med största sannolikhet inte "släkt". Sedan får man ju givetvis när man talar om släkt, utgå från att man talar inom de närmsta generationerna. Vill man kan man ju utan att ljuga hävda att vi är släkt med övriga primater, däggdjur, ryggradsdjur samt fan och hans moster.

Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
Ungefär lika "möjligt" som för ett par etniska kineser avla en typisk afrikan
Nej, betydligt mer osannolikt än så.
Citera
2008-07-16, 01:16
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Nej varför skulle de behöva vara det? Jag kan sätta pengar på att du och jag delar ett antal gener, och då är vi med största sannolikhet inte "släkt". .
Jo, men en jävla massa gener saknas också, och att dessa skall återskapas genom mutation faller bortom möjligheternas gräns i ett ändligt universum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in