2008-07-08, 16:33
Medlem
Hej!

Jag har nu min första riktiga anställning på G och ska dit på måndag för att skriva kontrakt mm. jobbet är på ett stort datorsupport företag och jag kommer sitta i firstline supporten till att börja med.

Det jag undrar över är vilka krav som jag borde ställa och vad jag kan förvänta mig utav jobbet.

Jag kommer få pendla mellan uppsala och stockholm så om någno har erfarenheter av det så vill jag gärna höra dessa

//Umaycry
Citera
2008-07-08, 17:30
Medlem
Får man fråga vad, och var, du pluggade för ett jobb som firstline-support? Lite sugen på det själv nämligen.
Citera
2008-07-08, 18:29
Medlem
Jag pluggade på John Bauergymnasiet, IT med inriktning mot nätverk. Jag har altså ingen eftergymnasial utbildning.

Det enda jag har gjort var att skicka in mitt CV samt skrivit ett test under min första interljuv. Den bestod av frågor om XP, Word, Excel, Power Point och även Domäner. dvs behörigheter och delade mappar mm.

Det erfarenheterna jag har är att jag har gjort praktik som IT samordnare på lite större statligt företag och sedan hjälp far min med att sätta upp domän och behörigheter.

i stort sett borde alla som har läst lite om domäner och använt office paktet kunna skriva godkänt på testet och om du sedan kan prata för dig själv och skriva ett trevligt CV få jobbet.

Jag antar att du även vill veta lite om lönen osv?
Min ingångs lön just nu är på 120 kr/tim om det hela omvandlas till en fast anställning senare så är grundlönen 18 000kr/mån och detta kan då ökas på med hjälp diverse utbildningar. dessutom får du som anställd 5000 kr i bonus om du tipsar om en kompis som sedan börjar jobba för dem.

fråga på om det är något mer du undrar
Citera
2008-07-09, 15:25
Medlem
Vad är det med folk och "rättigheter"?? Människor gapar så fort de får chansen efter ens "rättigheter", men folk glömmer väldigt snabbt vad de har för skyldigheter innan de kan få ta del av rättigheterna. Är det en konsekvens av statens daddande av folket??
Citera
2008-07-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Vad är det med folk och "rättigheter"?? Människor gapar så fort de får chansen efter ens "rättigheter", men folk glömmer väldigt snabbt vad de har för skyldigheter innan de kan få ta del av rättigheterna. Är det en konsekvens av statens daddande av folket??

Ja troligtvis, men jag tänker såhär att mina skyldigheter kommer inte vara något otydligt då det är till fördel mot företaget medans om jag tillexempel inte har en rättighet att ta lunch eller rast då och då så ökar ju min tid då jag kan hjälpa kunder
Citera
2008-07-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umaycry
Ja troligtvis, men jag tänker såhär att mina skyldigheter kommer inte vara något otydligt då det är till fördel mot företaget medans om jag tillexempel inte har en rättighet att ta lunch eller rast då och då så ökar ju min tid då jag kan hjälpa kunder

Av din trådskap att dömma verkade som att du genast skulle få ta del av rättigheterna utan att tänka på att som arbetstagare även har skyldigheter. Dina rättigheter kommer nog mer eller mindre automatiskt, men det åligger ditt ansvar att t ex kolla upp om företaget har kollektivavtal, har företaget det, och i övrigt verkar seriöst, ska du nog inte behöva oroa dig. Att på första dagen börja yra om en rättigheter ger sådär intryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in