2008-07-05, 00:12
Medlem
antonivanssons avatar
Nu behöver jag er expertis igen!

Är på jakt efter ett material att göra ett slags nät av, eller tänk typ som ett draperi. Jag tror skulle kunna vara nån typ av plast men är inte säker och jag vet heller inte exakt hur "bitarna" ska vara formade för att röra sig mest obehindrat genom vatten. Totalt sett ska "nätet" vara ca 1 x 1 meter.

Det ska uppfylla följande kriterier:
- lätt / väger mkt lite
- hindras ej särskilt av vatten
- blir ej blött / torkar snabbt
- fastnar ej vid andra föremål (liksom t.ex. blött tyg kan göra)
- materialet kan sättas ihop med många bitar av samma material till ett större stycke
- när det satts samman i ett större stycke ska det kunna vara så pass 'tätt' alternativt 'färgat' så att man ej ser så mycket igenom det. Relativt täckande stycke alltså.
- ej bli alltför lätt upphettat av värme

Jag är lite inne på något i stil med snöret av plastkulor som hänger från vår rullgardin. Men själva snöret blir ju blött och tillsammans med många snören tror jag hela stycket skulle bli rätt så tungt också... Har ni några andra lysande förslag?
Och hur gör man en plastbit till exempel som både ska "täcka" en stor yta men ändå inte bromsas i vatten?

Och vilka snören blir inte blöta? Fiskelina är rätt så hårt va? Kanske även vasst..? Så gnid era tinningar nu!
Citera
2008-07-05, 12:06
Medlem
negerbarns avatar
Får man vara lie nyfiken och undra vad det ska användas till?
Citera
2008-07-05, 18:42
Medlem
Du kommer behöva kompromissa på någon punkt.

Ogenomträngligheten för ljus medför ogenomtränglighet för vattnet.
Genomträngligheten för vattnet medför genomtränglighet för ljus.

Med andra ord så kommer du antingen kunna göra så att man inte ser igenom "nätet" men då blir mycket motstånd om du flyttar det "på fel ledd" i vattnet. Eller lätt att se igenom men lätt att flytta genom vattnet.

Vad ska du ha det till? Svårt att komma med förslag till lösningar då man inte vet vad som är viktigast osv.
Citera
2008-07-06, 13:38
Medlem
negerbarns avatar
Jag vill fortfarande veta vad det är han ska ha det till.
Citera
2008-07-06, 22:45
Medlem
Jerka^s avatar
Det bästa jag kan komma på är väl en presenning med massor av hål i. Kläm fast öljetter i hålen så rivs den inte isär.

Men det var ingen dålig lista på krav du hade. Vad tusan ska du göra egentligen?
Citera
2008-07-07, 19:04
Medlem
antonivanssons avatar
nu är ni bra nyfikna va?

Det är inte helt enkelt att förklara men jag gör ett försök. Det är till en inspelning under vatten. Det ska göras slags skylt som ska vara under vatten och man ska kunna se vad det står på skylten och inte (i alla fall inte så tydligt) se det som är bakom skylten. Därav att det ska vara relativt "täckande", men det behöver inte betyda att det är helt tätt.
Sen ska det alltså kunna släppa igenom vatten utan att bromsa upp det alls.
Samma stycke ska senare användas då en person ska "svepa in sig" i det och då kan det inte vara stora hårda bitar direkt utan måste vara relativt tyglikt. Samtidigt ska det inte som ett tyg bli blött (i alla fall inte så mycket) och därav hade jag plastidén men vet inte exakt hur vi ska få ihop det...
Sorry men det kravlistan är inte så förhandlingsbar....
Citera
2008-07-07, 20:59
Medlem
negerbarns avatar
Myggnät finns att köpa lite här och där.

Vilken underlig film det låter som. Du måste verkligen posta länk sen !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in