2008-11-26, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel_88
Kan bekräfta att på skithålet McD så lagras filmerna tills söndagen i varje vecka då chefen kollar igenom alla dessa, vet inte riktigt varför och vad de kollar efter, men antagligen så är det för att se om nån anställd gjort något dummt...

Jag jobbar själv där, så jag har mycket säkra källor på detta.

Och det är endast vi i personalen som filmas, inte gästerna.

//Axel

Va? Jag må ha jobbat på banker men skulle tro att det var samma regler överallt. Specielt på såna här mycket besökta allmäna utrymen. Där får absolut ingen personal titta igenom det som har spelats in. Bara polis och ansvarig utöver utrustningen.

Sedan låter det lite lustigt att bara personalen blir filmade? Övervakningskamerorna är för affären och personalens skull. Då borde dom väll iaf ha 1 kamera placerad i sånt bra synfält så man ser personal 1 vid kassa och kund 1 vid samma kassa.

Just nu låter det som att varje MCD har olika övervaknings metoder. Visa har bolag som kostar pengar och dom andra har privata? Låter skit skumt.
Citera
2008-11-27, 21:04
Medlem
henkeboy23s avatar
lagring

de allra flesta kamerasystem har bara kapacitet för att lagra några få dagar, speciellt om det är 4< kameror.
Ingen lag säger något om att personalen inte får titta på banden, såvida inte facket eller motsvarande har något att tillägga om att personalen övervakas, men det är sällan eller aldrig så om det inte gäller stora affärer/kedjor.

Dock så är det sällan personalen kan eller orkar söka aktivt bland det inspelade materialet.
Citera
2008-12-16, 02:33
Medlem
Tack så mycket för Era svar! Speciellt det angående Pressbyron. Det var mest sånna butiker som jag funderade på. Typ butiker med standardlösningar styrt ifrån högre ort. Många ställen brukar det ju stå "Videoövervakning Securitas" eller vad det nu råkar vara för företag som tillhandahåller lösningen, skickas det då en digital kopia till bolaget per automatik eller skrivs bilderna helt sonika till en lokal hårddisk för att senare skrivas över?

Frågan beträffande Norges och Danmarks lag kring videoövervakning kvarstår dock, ingen som har svar på det? Vad beträffar Norge så har jag en kompis som jobbar på flygplatsen i en tungt övervakad butik, och de skall tydligen bara få spara sina bilder i 7 dagar. Vore jättetrevligt om någon kunde upplysa mig mer än i allmänna ordalag. Eller tycker Ni att jag helt sonika bör kontakta någon Norsk/Dansk myndighet? Känns ju lite overkill, men jag är rätt nyfiken.
Citera
2009-01-07, 23:12
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag har jobbat där vi hade kameraövervakning Vårt system tog en stillbild var 30:de sek. Vi hade tillstånd såklart, tillståndet angav att bilderna fick sparas högst 30 dagar och det följde vi noga.

Jag skulle tro att alla seriösa noga följer de regler som är uppsatta. Jag tror det är mycket ovanligt med att spara bilder mer än 30 dagar. En annan sak är att det kan finnas backup-system som också sveper med de hårddiskar där bilderna lagras.
Citera
2010-04-30, 03:46
Medlem
Freddefives avatar
Kameraövervakning i butik

Vissa butiker har tv-övervakning, andra med videoinspelning. Jag känner till att det krävs ytterligare ett tillstånd för att få spela in. Min fråga riktar sig till nån som vet ungefär hur länge brukar vanliga butiker som har rätten att spela in, spara sitt material? Jag tro mig veta att banker och liknande instutioner har 6mån som standard. Men vad har Teknikmagasinet (exempelvis) för rutiner? Fullt klar över att det säkert skiljer sig enormt över hela linjen, men om nån med inside info kunde dela med sig vore det trevligt. Mvh
Citera
2010-05-01, 18:51
Medlem
Ruskigbusss avatar
Liknande trådar sammanslagna.
/Mod
Citera
2010-05-01, 20:03
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddefive
Vissa butiker har tv-övervakning, andra med videoinspelning. Jag känner till att det krävs ytterligare ett tillstånd för att få spela in. Min fråga riktar sig till nån som vet ungefär hur länge brukar vanliga butiker som har rätten att spela in, spara sitt material? Jag tro mig veta att banker och liknande instutioner har 6mån som standard. Men vad har Teknikmagasinet (exempelvis) för rutiner? Fullt klar över att det säkert skiljer sig enormt över hela linjen, men om nån med inside info kunde dela med sig vore det trevligt. Mvh
30 dagar är vad vanliga butiker får spara, om anläggningen är någorlunda modern så kan du räkna med att det sparas minst 2 veckor. 90% av anläggningarna som installeras idag sparar material i 30 dagar. hårddiskutrymme är ju inte så dyrt nu.. banker/militären har inte riktigt samma regler.
sen kan man väl tillägga att de flesta som lagrar inspelat materia antingen inte vet reglerna, eller helt enkelt skiter i det, och sparar materialet så länge utrymme finns. så bli inte förvånad om en butik har inspelat material från två månader tillbaks.
Citera
2010-05-01, 20:21
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
30 dagar är vad vanliga butiker får spara, om anläggningen är någorlunda modern så kan du räkna med att det sparas minst 2 veckor. 90% av anläggningarna som installeras idag sparar material i 30 dagar. hårddiskutrymme är ju inte så dyrt nu.. banker/militären har inte riktigt samma regler.
sen kan man väl tillägga att de flesta som lagrar inspelat materia antingen inte vet reglerna, eller helt enkelt skiter i det, och sparar materialet så länge utrymme finns. så bli inte förvånad om en butik har inspelat material från två månader tillbaks.
Så är det nog, med billiga lagringsmetoder och att ingen behöver besvära sig med att byta band rent fysiskt längre utan bara kan låta ”record” ständigt vara på, så överskrids nog gränserna en del på sina håll.

Man skall nog även räkna med att vissa delar/bilder av materialet kan sparas väldigt länge. Särskilt intressanta incidenter kan lagras i år.
Huruvida detta är tillåtet vet jag inte, dock har jag sett att det förekommer.
Citera
2015-12-06, 20:28
Medlem
Jag och en kompis diksuterade detta lite.
Nu 2015, hur länge lagras bilder egentligen?
Typ Pressbyrån? ICA/Coop och likn?
Är det 1 månad? Ngn sa 58 timmar på Pressbyrån?
Citera
2016-01-24, 18:45
Medlem
WangHaos avatar
Ingen som jobbar på ICA eller dyl och har svar på detta?
Citera
2016-02-03, 12:52
Bannlyst
Vissa sparar i 6 månader, i Dr Åsas sambo tråden så hade Biltema sparat övervakningsfilmen från när Dr Brasa hade varit hos dom och handlat inför branden.
Citera
2016-02-06, 01:48
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WangHao
Ingen som jobbar på ICA eller dyl och har svar på detta?
Finns ingen standard. 30 dagar är det som är lagligt utan speciellt tillstånd. Det är vad som normalt sparas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in