2017-02-16, 08:51
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Nickqadam Hossainy går i skolan i Forshaga sedan ett drygt år. Den här veckan fyller han 18 år och flyttas till ett asylboende för vuxna. För några veckor sedan fick han sitt utvisningsbeslut. Han är en av alla de tusentals afghanska unga asylsökande som kom till Sverige hösten 2015.
http://www.vf.se/forshaga/i-vantan-pa-utvisningen/
Citera
2017-02-17, 09:33
Medlem
DN öser på med stor snyftartikel om hur hemskt det är i Afghanistan, och lanserar den överst på förstasidan (jag prenumererar förstås inte på DN men fann tidningen vid hotellets frukostbord nu i morse). I nästan alla provinser råder väpnad konflikt (ett gummibegrepp) enligt Migrationsverket (som ju verkligen är en objektiv källa?), man riskerar i princip att bli knivhuggen eller våldtagen om man går utanför huset, och de som hotas av avvisning "mår jättedåligt" och är "desperata".

Citat:
Ursprungligen postat av DN
– Den största förändringen nu blir att vi ökar kapaciteten - i stället för att prata om hundratal så pratar vi om tusentals som återvänder till Afghanistan. Men hur många det blir de närmsta åren – 3.000 eller 15.000 – är omöjligt att säga, säger Kjell-Terje Torvik.

Den senaste tiden har det kommit rapporter om ensamkommande med medborgarskap i Afghanistan och som efter beslut om att skickas dit – eller av rädsla inför ett sådant beslut – tagit sina liv.

– Det är skittragiskt att man ser en sådan utveckling. Hela diskussionen om den problematiken är något som måste föras av de som är insatta på området. Mottagandet av barn är ett område för sig, jag är en kontorsråtta med liten insikt.

Men det handlar väl inte bara om mottagandet utan även om återvändande?

– Det här är tyvärr ingen ny företeelse. Man har haft rapporter om ensamkommande barn och även vuxna som har varit väldigt desperata inför att återvända. Och man hamnar i en väldigt svår sits när man konfronteras med någon som säger att "jag vill ta livet av mig, för jag vill inte återvända". Det är diskussion som förs då och då, med både barn och vuxna.

Varför tror du att detta förekommer bland ensamkommande från just Afghanistan?

– Vi vet ju att de flesta unga som kom 2015 var från Afghanistan. Jag tror att situationen skulle kunna se annorlunda ut om lärare och socialtjänsten hade känt sig mer trygga med vilken information man kan ge om asylprocessen. Men om det skulle kunna förebygga självmord kan jag inte säga.

http://unvis.it/http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-unga-ska-utvisas-till-afghanistan/

Självklart är DN:s avsikt att försöka göra det politiskt omöjligt att avvisa någon till Afghanistan om de inte själva vill det, och naturligtvis gäller det i princip alla afghaner , inklusive de som bott flera år i Iran. Den här texten läcker som ett såll och relevanta frågor är bortvalda på flera ställen. Men uppriktigt sagt: afghaner har inte i Sverige att göra och de flesta av de som kan tänkas anlända kommer aldrig att bli en produktiv eller hjälpligt integrerad del av vårt samhälle.
Citera
2017-03-02, 04:50
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
http://www.gp.se/sport/nära-sm-final-nu-ska-öisaren-utvisas-1.4146090

Mohammad Amiri har fått sin ålder uppskriven och ska utvisas. I vanlig ordning är han en av de bästa eleverna man kan tänka sig.

Vad jag undrar är hur i helvete någon från början kan ha ansett karln vara under 18. Kolla igenom bildspelet.

http://www.gp.se/image/policy:1.4146370:1486324212/BB170205AE018.jpg?$p=75f58a6&w=640&$w=b1689f7

Han ser för djävulen ut att vara närmare 40 och jag är ingen höjdare på att bedöma åldrar.

Kolla fårorna i ansiktet! Och öronen, som bekant växer hela livet, är ju redan i kålblads-storlek! Och ingen verkar reflektera över att en vuxen man är i sm-final i brottning mot ungdomar men tacka fan för att klubben protesterar.Och inte känner dom någon heller, men vad ska dom göra när af tvingar dom att flytta för att få jobb? Och hur fan kom dom ens hit! Dom kände fan ingen här då heller.
Citera
2017-03-10, 20:15
Medlem
arboratoruss avatar
Hem till Kazakstan:

Boxaren Laziz utvisas - för andra gången

Laziz Sharifov, 21, har fått avslag på sitt arbetstillstånd och ska utvisas till sitt hemland Kazakstan för andra gången på nio år. Proffsboxaren fick beskedet i förra veckan.
– Det kändes hopplöst. Jag blev nervös och orolig, jag vet inte hur det blir där, säger Laziz.
Citera
2017-03-11, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Hem till Kazakstan:

Laziz Sharifov, 21, har fått avslag på sitt arbetstillstånd och ska utvisas till sitt hemland Kazakstan för andra gången på nio år. Proffsboxaren fick beskedet i förra veckan.
– Det kändes hopplöst. Jag blev nervös och orolig, jag vet inte hur det blir där, säger Laziz.

Härlig! Kan inte kriminalvårdens transporttjänst posta lite selfis på instagram där vi se Laziz i handfängelse och spottluva. Sjukt att vi ta emot människor som kommer ifrån förhållande som inte är asylgrundat. Freak show kan han nog bedriva i hemlandet, boxare är inget som bär upp ett land som Sverige.
Senast redigerad av 53280 2017-03-11 kl. 08:37.
Citera
2017-03-11, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Självklart är DN:s avsikt att försöka göra det politiskt omöjligt att avvisa någon till Afghanistan om de inte själva vill det, och naturligtvis gäller det i princip alla afghaner , inklusive de som bott flera år i Iran. Den här texten läcker som ett såll och relevanta frågor är bortvalda på flera ställen. Men uppriktigt sagt: afghaner har inte i Sverige att göra och de flesta av de som kan tänkas anlända kommer aldrig att bli en produktiv eller hjälpligt integrerad del av vårt samhälle.

Är det någon som tro på feak news skit som DN producera idag? Att "fly" ifrån Iran är knappast asylgrundat. Skäggbarnen är som att smitta samhällskroppen med ADIS , det orsakar bara extrema kostnader. Inte undra på att kriminalvården måste bygga nya fängelse inför den framtida brottsvåg som väntas, då skäggbarnen fyller 18 år och man inte längre få stekta sparvar rakt in käften.
Citera
2017-03-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Hem till Kazakstan:

Nej, det samma känner jag: det känns hopplöst. Jag blir nervös och orolig, jag vet inte hur det blir här

Mitt land Sverige faller som en sten, vi har dem rännandes på gatorna och det gör mig nervös och orolig....
Citera
2017-03-11, 23:51
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
http://www.gp.se/sport/nära-sm-final-nu-ska-öisaren-utvisas-1.4146090

Mohammad Amiri har fått sin ålder uppskriven och ska utvisas. I vanlig ordning är han en av de bästa eleverna man kan tänka sig.

Vad jag undrar är hur i helvete någon från början kan ha ansett karln vara under 18. Kolla igenom bildspelet.

http://www.gp.se/image/policy:1.4146370:1486324212/BB170205AE018.jpg?$p=75f58a6&w=640&$w=b1689f7

Han ser för djävulen ut att vara närmare 40 och jag är ingen höjdare på att bedöma åldrar.

Intressant att Örgryte IS är ett gäng fuskare och ja snubben ser ut att vara lätt över 30, han känns som en brottningens Fallon Fox (snubben som kapade av sin snopp för att få slåss mot kvinnor i MMA för att han inte kunde vinna mot andra män), den här skitmuslimen som 30+ och mansstyrka brottas mot grabbar som inte är färdigutvecklade ännu. Hur kan man ens vilja tävla mot dessa? Hur värdelös är den här skitsopan egentligen? Och hur smutsigt och värdelöst är Örgryte IS som låter en sån horsnubbe tävla för sin klubb fullt medvetna om han är en fullvuxen man.

Tycker ÖIS fått för lite skit i det här fallet, vilken jävla horklubb.
Citera
2017-03-12, 09:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Intressant att Örgryte IS är ett gäng fuskare och ja snubben ser ut att vara lätt över 30, han känns som en brottningens Fallon Fox (snubben som kapade av sin snopp för att få slåss mot kvinnor i MMA för att han inte kunde vinna mot andra män), den här skitmuslimen som 30+ och mansstyrka brottas mot grabbar som inte är färdigutvecklade ännu. Hur kan man ens vilja tävla mot dessa? Hur värdelös är den här skitsopan egentligen? Och hur smutsigt och värdelöst är Örgryte IS som låter en sån horsnubbe tävla för sin klubb fullt medvetna om han är en fullvuxen man.

Tycker ÖIS fått för lite skit i det här fallet, vilken jävla horklubb.
Är beredd att hålla med. Det rör sig helt uppenbart om en slags kronologisk doping. Förutom den rena fusk-aspekten så borde även detta, att vuxna män brottas med barn, leda till en ökad risk för skador på barnen.
Citera
2017-03-16, 14:09
Medlem
”Det är bättre att dö här där man får tänka vad man vill”

https://www.svd.se/det-ar-battre-att-do-har-dar-man-far-tanka-vad-man-vill/om/svenskt-flyktingmottagande
Citera
2017-03-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
”Det är bättre att dö här där man får tänka vad man vill”

https://www.svd.se/det-ar-battre-att-do-har-dar-man-far-tanka-vad-man-vill/om/svenskt-flyktingmottagande

Titta på bilderna!
Är han som påstås var 18 år verkligen det?
Tvivlar starkt.

De där killarna och deras (av staten välbetalda) värdfamilj har det säkert trevligt, men hur många svältande i Nigeria hade fått mat för pengarna? De har det säkert inte lätt hazarer eller vad de är men de tillhör verkligen inte de mest utsatta människorna på jordklotet på långa vägar (då hade de aldrig kunnat ta sig hit) så jag tycker det är moraliskt fel av tidningarna att lägga så mycket krut på att propagera för att dessa skall få stanna och därmed locka ännu fler att söka lyckan här på riktigt fattiga människors bekostnad.
Citera
2017-03-21, 02:19
Avslutad
http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/bra-sangrost-ar-tyvarr-inget-asylskal/

Citat:
Vi var många som grät när vi såg en asylsökande tonåring från Azerbajdzjan göra succé i Talang i lördags. Jurymedlemmen ”Kakan” Hermansson hävdade att han borde få stanna även om han inte hade kunnat sjunga, för asyl ”är en demokratisk rättighet”. Men även om han verkar vara en ambitiös och schysst kille kan inte Migrationsverket säga ja lika lättvindigt som en jury i TV – inte så länge mottagningssystemet ger omfattande sociala rättigheter.

Vad Caroline Dahlman glömmer bort är att det "fåtal som missköter sig" begår sina brott mot personer som aldrig har tillfrågats om de vill äventyra sin säkerhet och sin trygghet för att det också kommer snälla och skötsamma invandrare.

Är CD beredd att ge upp sin trygghet och begränsa sina rörelser i de offentliga rummen? För det är precis vad hon gör mot andra med sin text. Brotten drabbar främst svenskar.

Hur mycket anser CD att mångkulturen får kosta i mänskligt lidande i form av grova våldtäkter, rån och misshandel? Och när är vi framme vid mångkulturens slutstation? När uppstår status quo-tillståndet?

Jag vill ha svar någon gång - från de som indirekt förminskar brottsoffrens lidande genom att dumförklara om "snälla invandrare".

Är min trygghet som vit kvinna mindre värd än asylsökande från vilt främmande länder? Det är jag som kvinna som drabbas hårdast av en mansdominerad och kulturellt avvikande invandring. Varför är invandrare mer värda än svenska kvinnor? Det är svenska kvinnors grundläggande rättigheter politikerna och media leker med som om det vore Lego.

Vi passerade länge sedan gränsen för vad som är acceptabelt i den initiala friktionen i möten med andra.

Mer invandrare in betyder mer kriminella invandrare ovidkommande de snälla som invandrar vid samma tidpunkt.
Senast redigerad av GenesisP 2017-03-21 kl. 02:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in