Citat:
I artikeln nämns den krigsdrabbade staden Jenin. Den var mycket riktigt krigsdrabbad i april månad 2002 då den israeliska försvarsmakten stred med väpnade palestinska grupperingar i staden. Det är 14 år sedan. Jenin administreras sedan 1996 av den palestinska myndigheten som av Sverige har erkänts som stat.
Om jag förstår saken rätt har Magdu saknat skyddsskäl i 14 år men vägrat lämna landet efter avslag på sin asylansökan och inväntat preskriptionstidpunkt efter preskriptionstidpunkt för att begära omprövningar och överklaga ända in i kaklet. Under den tiden har han försetts med mat, boende och dagpenning och skälet han åberopar för att stanna är att han vill ha ett bättre liv.
Det här tondöva reportaget är en god illustration till hur urspårad Sveriges migrationspolitik är. Det här var inte syftet med FN:s flyktingkonvention. Det här är alldeles stolligt och vad artikeln beträffar är den journalistiskt undermålig - det är 14 jäkla år sedan staden var krigsdrabbad. Man kan tycka att det är en relevant faktauppgift tänker jag?
Om jag förstår saken rätt har Magdu saknat skyddsskäl i 14 år men vägrat lämna landet efter avslag på sin asylansökan och inväntat preskriptionstidpunkt efter preskriptionstidpunkt för att begära omprövningar och överklaga ända in i kaklet. Under den tiden har han försetts med mat, boende och dagpenning och skälet han åberopar för att stanna är att han vill ha ett bättre liv.
Det här tondöva reportaget är en god illustration till hur urspårad Sveriges migrationspolitik är. Det här var inte syftet med FN:s flyktingkonvention. Det här är alldeles stolligt och vad artikeln beträffar är den journalistiskt undermålig - det är 14 jäkla år sedan staden var krigsdrabbad. Man kan tycka att det är en relevant faktauppgift tänker jag?
Den här sortens partiska inlagor borde balanseras av en motartikel, som gav alla argument MOT ett fortsatt liv på svenska skattebetalares bekostnad för denna man, som trots avsaknad av asylskäl tydligen vistats i Sverige i 14 år. Jag förmodar, att han inte arbetat, eftersom tidningen inte nämner något om hur uppskattad han är av sina arbetskamrater - det är ju annars en obligatorisk ingrediens i dessa partsinlagor.
Motartikeln kunde skrivas av av en annan journalist på tidningen och undertecknas av Advocatus Diaboli.
Man tror att det är en skämthistoria men faktum är att det är rätt vanligt att det går till så, enligt de som jobbar på MiV som handläggare.