Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Så du menar att familjen ''fejkat'' sonens CP-skada. Din kommentar är smaklös och dessutom är du helt okunnig. Barn opereras inte i Sverige på grund av ''fejkade'' CP-skador. Jag tror att det är precis så som familjen säger - att de kommit hit i hopp att det finns bot för sonen här, eller åtminstone vård som kan göra att han blir lite bättre och slipper dö. Jag vet inte hur migrationsöverdomstolen har resonerat men någon snyftartikel är det inte frågan om här. Jag hoppas att du får friska barn så att du aldrig behöver gripa efter halmstrån och söka vård för dem utomlands.
Jag tror inte att det är en fejkad CP-skada. Naturligtvis är det synd om ungen och det ligger i föräldrarnas natur att försöka få så bra vård och livssituation de kan.
Men:
Detta gäller ju hundratals miljoner på det här jordklotet. Om vi skulle ge asyl och uppehållstillstånd för sjukdom så öppnar det upp för hela världen att ta sig hit och söka på samma villkor.
Skulle vi även tillåta fattigdom så blir det miljarder av det.
Vi måste konstatera att det helt enkelt får dö en massa människor på jordklotet om alternativet är att vårt samhälle dras ner på grund av tredje världensinvasioner av sjuka och fattiga.
Det allmänna asylmissbruket är redan så utbrett som möjligt. Långt under fem procent av de som får uppehållstillstånd är flyktingar enligt den status som det var tänkt och inskrivit i internationella förordningar.