Gun Hedlund har skrivit till socialminister Göran Hägglund för att få svar på om utlänningslagen väger tyngre än socialtjänstlagen.
- Det är ju märkligt om socialtjänstlagen bara ska gälla svenska medborgare.
LOLLO har blivit mordhotad av sin far i Kroatien. Vad fan har Sverige med detta att göra? Har inte Kroaterna poliskår och nåt slags fungerande samhälle? Lollo klarar tydligen fint att gå under jorden i Sverige men ICKE i Kroatien????
En 24-årig kvinna från Afghanistan som flytt till Sverige via Grekland får stanna i Sverige, enligt migrationsdomstolen.
Men Migrationsverket anser att kvinnan bör skickas till Grekland - och har överklagat till migrationsöverdomstolen.
Det rör sig om en kvinna som gravid flytt från Afghanistan.
Hennes make drunknade i Medelhavet under flykten, 2008 födde hon en son. Kvinnan, som varit skriven i Västerås, skulle i enlighet med EU:s regler skickas tillbaka till Grekland för asylprövning där, men hennes ombud överklagade Migrationsverkets beslut.
Anledningen är att hon blivit psykiskt sjuk, bland annat av sorg efter makens död, och inte kan ta hand om sig eller sitt barn.
Migrationsdomstolen ansåg att det var tillräckligt ömmande skäl för att få stanna i Sverige.
Fade och Matilda är från Syrien. För tio år sedan möttes de och blev förälskade. Men det var en förbjuden kärlek, hon var kristen och han var muslim. Deras försök att trotsa hemlandets hedersbegrepp skapade en hotfull och ohållbar situation, och 2003 sökte de asyl i Sverige. Under flera års väntan i en norrländsk stad föddes deras två barn.
Det är förstås jättesynd om familjen som lever under existensminimum; som knappt har pengar till mat, och på grund av sin utsatta situation blir utnyttjade av skrupellösa företag; men trots det så är det viktigt att komma ihåg att:
"De lever som de lever för att de vägrar rätta sig efter de regler som finns, och de beslut som har gjorts"
Migrationsverket är inte ute efter att ställa till problem för någon; de jobbar efter strikta riktlinjer som gör att de som är i störst behov av uppehållstillstånd får det. Verket är tyvärr tvugna att ta beslut om vilka som får stanna, och vilka som inte får det, och om man inte uppfyller de kriterier som krävs, så får man inte uppehållstillstånd.
Det är mycket synd om barnen, men att de är födda här gör ingen skillnad, och det är rätt att migrationsverket inte verkar ta någon hänsyn till det, för om de gjorde det, så skulle konsekvensen bli att alla par som ville stanna fick stanna, då allt som skulle behövas är att kvinnan blir gravid. Jag må låta cynisk, men man måste komma ihåg att familjen fullt medvetet satte två barn till världen utan att kunna, på något sätt, ge dem någon säkerhet. De flesta som vill skaffa barn väntar tills de har ett så stabilt liv, med jobb, bostad etc, att de kan ta hand om sina barn. Att sätta två barn till världen medans man väntar på att få besked om uppehållstillstånd är inget annat än skamligt och ansvarslöst! Jag ska dock upprepa mig; det är mycket synd om barnen. Med risk för att låta ännu mer cynisk så frågar jag: "Kan det vara så att Fade och Matilda helt enkelt såg till att skaffa barn, för att på så sätt påverka migrationsverkets beslut?"
Som jag ser det har migrationsverket dock gjort ett fel; och det är att ta tre år på sig att besluta om uppehållstillstånd! Det är inte försvarbart att det tar så lång tid!!
Corren borde sträva efter att få en nyanserad och balanserad nyhetsrapportering. Att komma med snyft-reportage efter snyft-reportage är inte att vara balanserad. Reportaget misslyckas helt med att belysa det faktum att migrationsverket har vissa regler och principer av en anledning; att måla upp den onda svenska staten som en förtryckare av den stackars familjen är antagligen jättebra om man vill sälja lösnummer, men en tidning med självrespekt borde vara en aning mer nyanserad än så. Ställ frågan varför de har skaffat barn medans de väntar i osäkerhet på ett beslut som mycket väl kan betyda att då inte får stanna i Sverige; ställ frågan varför de skaffar barn som de inte kan försörja, barn som inte kan få ett tryggt hem. Varför inte ifrågasätta att de försöker leva utanför de lagar och regler som finns i vårt samhälle, kanske till och med spekulera i vilka konsekvenser bli om lagstiftningen rent faktiskt tillät att alla beslut var godtyckliga!
fattar inte vad staten håller på med. Om en "snyltgäst" får avslag på sitt PUT och skall avvisas och då går under jorden för att motverka beslutet är han ju för fan kriminell. DÅ SKALL HAN FÖR FAN INTE FÅ STANNA SEN NÄR HAN HITTAS !!!! Det sänder ju fel signaler och gör det lönsamt att gå under jorden ! HAN SKALL UT MED EN FET KÄNGA I ARSLET OMGÅENDE !
Flåt om jag tog i men jag blir så fbannad när jag ser sånt
En 24-årig kvinna från Afghanistan som flytt till Sverige via Grekland får stanna i Sverige, enligt migrationsdomstolen.
Men Migrationsverket anser att kvinnan bör skickas till Grekland - och har överklagat till migrationsöverdomstolen.
Det rör sig om en kvinna som gravid flytt från Afghanistan.
Hennes make drunknade i Medelhavet under flykten, 2008 födde hon en son. Kvinnan, som varit skriven i Västerås, skulle i enlighet med EU:s regler skickas tillbaka till Grekland för asylprövning där, men hennes ombud överklagade Migrationsverkets beslut.
Anledningen är att hon blivit psykiskt sjuk, bland annat av sorg efter makens död, och inte kan ta hand om sig eller sitt barn.
Migrationsdomstolen ansåg att det var tillräckligt ömmande skäl för att få stanna i Sverige.
Borde det då inte vara ganska så logiskt att kvinnan iaf blir av med vårdnaden av barnet samt tvångsomhändertas och sätts i någon form av instutition för psykiskt sjuka?
Borde det då inte vara ganska så logiskt att kvinnan iaf blir av med vårdnaden av barnet samt tvångsomhändertas och sätts i någon form av instutition för psykiskt sjuka?
En annan sak som slog mig med historien var hennes förmåga, i denna förlamande sorg, att som gravid flykting ta sig hela vägen till kalla Sverige, märkligt.